محلات- مدیر آموزش و پرورش شهرستان محلات گفت: مدارس این شهرستان میزبان حدود ۹ هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی در سال تحصیلی جدید است.

اسمعیل جیریایی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به برگزاری امتحانات نهایی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم برای اولین بار در سال تحصیلی گذشته، اظهار کرد: از اواسط خردادماه سال جاری با تشکیل ستاد پروژه مهر و برگزاری منظم جلسات، برنامه‌ریزی‌های لازم برای سال جدید تحصیلی آغاز شد.

وی ادامه داد: به منظور آماده‌سازی مدارس برای سال تحصیلی جدید، نیازهای مدارس دریافت و اولویت‌بندی و مدارسی که نیاز بیشتری به اقدامات عمرانی داشتند، شناسایی و با استفاده از ظرفیت خیرین، اولیای دانش‌آموزان و اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس، اقداماتی از قبیل شاداب‌سازی، تعمیرات و تجهیز مدارس انجام شد.

وی با اشاره به آسفالت و محوطه‌سازی به میزان ۳ هزار مترمربع در سطح مدارس شهرستان، افزود: در راستای طرح حیاط پویا اقداماتی از قبیل رنگ‌آمیزی دیوارها و دیوارنویسی انجام شد که طی آن حدود هزار مترمربع از دیوارهای داخلی مدارس رنگ‌آمیزی همچنین فضاسازی دیوارهای حیاط مدارس نیز به همین میزان انجام شد.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان محلات تصریح کرد: یک واحد آموزشگاه در محلات تخریب شد که با استفاده از منابع خیرین، احداث خواهد شد و ساخت دو باب مدرسه از محل منابع مالی خیرین نیز در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه ثبت سفارش کتب درسی برای حدود ۹ هزار دانش‌آموز شهرستان محلات انجام شده، گفت: کتاب‌ها طی یک ماه گذشته از وزارتخانه تحویل آموزش و پرورش شهرستان شده و توزیع کتب به مدارس و مدیران آن طبق حواله ثبت نامی، در حال انجام است و در مدارسی که سال تحصیلی زودتر آغاز شده است، توزیع کتب درسی بین دانش‌آموزان نیز انجام شده است.

وی اظهار کرد: در قالب طرح شهید عجمیان با استفاده از ظرفیت گروه‌های جهادی اقداماتی در سطح مدارس انجام شد که در این طرح تلاش شد تعمیر میز و نیمکت مدارس با استفاده از ظرفیت دانش‌آموزان و امکاناتی که از طرف اداره کل نوسازی مدارس در اختیار شهرستان قرار داده شد، تعمیر و بازسازی شود.

شهرستان محلات مدارس کانکسی و ۲ نوبته ندارد

جیریایی با اشاره به نبود مدارس دونوبته و کانکسی در سطح شهرستان، ادامه داد: آموزش و پرورش طی طرحی با عنوان طرح شهید محمودوند، دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل را از طریق مراجع مختلف و اطلاعات آموزش و پرورش شناسایی کرده و به مراکز آموزشی معرفی می‌کند.

وی با بیان اینکه سال تحصیلی جدید محلات میزبان ۹ هزار دانش آموز در مقاطع مختلف است،

افزود: در سال تحصیلی جاری ۳۵۲ دختر و ۳۹۶ پسر با ورود به کلاس اول ابتدایی، تحصیل خود را آغاز خواهند کرد. همچنین ۴۷۳۳ دانش‌آموز در مقطع ابتدایی، ۲۳۷۶ دانش‌آموز در مقطع متوسطه اول و دانش‌آموز ۱۶۷۸ نفر در مقطع متوسطه دوم (نظری، فنی و حرفه‌ای و کار و دانش) به تحصیل مشغول خواهند شد.

وی با ابراز خرسندی از میزان بسیار پایین شکایات در سامانه ثبت شکایات، تصریح کرد: بیشترین گلایه و مراجعات خانواده‌ها به در ارتباط با ثبت نام دانش‌آموزان بود که به دلیل توزیع نامناسب مدارس و جانمایی نه‌چندان اصولی مدارس در سطح شهر است.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان محلات گفت: در یک نقطه شهر دو آموزشگاه متوسطه اول پسرانه با فاصله کم و در منطقه دیگر مقطع متوسطه دخترانه و پسرانه وجود ندارد که مشکلاتی را برای مردم به وجود آمده است و به دلیل ظرفیت بالای پذیرش دانش‌آموز در سال‌های گذشته در برخی مدارس این مناطق، امکان جابجایی مدارس برای ایجاد توازن وجود نداشت.

وی اظهار کرد: سال جاری تلاش شد تا با پذیرش میزان پایین‌تر دانش‌آموزان در این مدارس، شرایط انتقال مدارس در سال‌های آینده فراهم شود و باید اذعان کرد که این اقدام دانش‌آموزان مقطع متوسطه مناطق بعثت و رسالت محلات امکان تحصیل در محدوده منطقه مسکونی خود را خواهند داشت.

ورود ۳۰ نیروی جدید به آموزش و پرورش شهرستان محلات

وی در خصوص شیوه جدید ثبت نام سرویس مدارس تصریح کرد: طبق قانون، رسالت آموزش و پرورش ارائه خدمات کیفی آموزشی و تربیتی است و ورود به موضوع سرویس مدارس، آموزش و پرورش را از رسالت خود دور خواهد کرد و با تدبیر خوب در نظر گرفته شده، این رسالت به متخصص این کار سپرده شده است.

جیریایی با اشاره به ورود ۳۰ نیروی جدید به آموزش و پرورش محلات در سال تحصیلی جدید، ادامه داد: از سال تحصیلی گذشته تاکنون حدود ۵۰ نفر از همکاران به افتخار بازنشستگی نائل شده‌اند و در حوزه کیفیت‌بخشی شامل مشاورین مدرسه، مربیان امور تربیتی و پرورشی با کمبود نیرو مواجه هستیم اما در حوزه کلاس با تدابیر اندیشیده شده، با کمبود نیرو مواجه نیستیم.