کرمان_عضو هیئت علمی پژوهشکده پسته و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان گفت: تسریع در برداشت محصول پسته از ایجاد خسارت سرمای زودرس پاییزه به محصول امسال جلوگیری می‌کند.

علی اسماعیل پور، در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه در اکثر مناطق پسته کاری کشور به دلیل نوسانات دمایی اواخر اسفند سال گذشته و اوایل فروردین ماه سال جاری، تأخیر گل دهی و متعاقباً تأخیر تشکیل میوه پسته اتفاق افتاده است گفت: تأخیر تشکیل میوه پسته باعث تأخیر شروع رشد مغز پسته در اوایل تیر ماه شده است.

وی افزود: تأخیر شروع رشد مغز پسته باعث مواجه شدن با گرمای زیاد (بالاتر از ۴۰ درجه) و طولانی مدت (بیش از ۴۰ روز در تیر و مرداد) گردیده که خود به خود باعث سقط جنین و افزایش درصد پوکی محصول پسته امسال شده است.

وی تصریح کرد: شدت گرمای روزانه بیش از حد باعث کاهش فتوسنتر و افزایش دمای شبانه بیشتر از حد نرمال باعث مصرف اندوخته غذایی، تأخیر تکمیل رشد مغز و ایجاد تأخیر در رسیدگی شده است که این تأخیر ۱۰ الی ۱۵ روزه نسبت به شرایط نرمال در هر منطقه می‌باشد.

عضو هیئت علمی پژوهشکده پسته و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان گفت: با توجه به تأخیر ایجاد شده و افزایش احتمال برخورد زمان برداشت محصول پسته با زمان وقوع سرماهای زودرس پاییزه توصیه می‌شود پس از ایجاد شرایط مناسب شروع برداشت، با حداکثر تعداد نیرو برداشت محصول در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام و بلافاصله فرآوری شود تا امکان ایجاد خسارت سرمای زود رس پاییزه منتفی شود.

علی اسماعیل پور، افزود: تأخیر برداشت محصول پسته باعث ایجاد لکه‌های قهوه‌ای و زرد رنگ در پوست میوه، افزایش آلودگی قارچی، کاهش بازار پسندی میوه و ایجاد ضعف عمومی درخت می‌شود.