رییس فرهنگستان علوم گفت: باید ارتباط سیستماتیک بین دولت و فرهنگستان ایجاد شود از این طریق دولت‌ها و فرهنگستان‌ها نمی‌توانند از وجود یکدیگر شانه خالی کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، جلسه ۱۴۱ مجمع عمومی فرهنگستان علوم با حضور دکتر مخبردزفولی رییس فرهنگستان علوم و دکتر محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور برگزار شد.

دکتر محمدرضا مخبر دزفولی در این جلسه با تبریک هفته وحدت و میلاد با سعادت پیامبر اکرم، آغاز تحصیلی جدید، از حضور دکتر عارف معاون اول رییس جمهور در جلسه مجمع عمومی قدردانی کرد و گفت: انتخاب دکتر عارف به عنوان معاون اول به جا و شایسته بود چراکه ایشان مورد وفاق همه بودند علی رغم اینکه جامعه علمی را ترجیح می‌دهند اما حضورشان در دولت می‌تواند منشا خِیر باشد، امیدواریم با حضور ایشان شاهد تحولات عظیم در همه مقوله‌ها و خصوصا علمی باشیم.

وی ادامه داد: شاهد آشتی فرهنگستان با سیاستمداران هستیم ما با سیاستمداران قهر بودیم اما الان توانسته‌ایم این ارتباط را برقرار کنیم تا وقتی که با سیاستمداران آشتی نباشیم نمی‌توانیم اثرگذار باشیم.

رییس فرهنگستان علوم گفت: فرهنگستان علوم در همه علوم فعال است البته فرهنگستان برای ارائه راهکارها، نباید خودش در مشکلات بماند بلکه باید مشکلات را تبیین و برای آنها راه حل ارائه دهد. اگر راهکارهایی ارائه دهیم که با شرایط کشور همخوانی ندارد اثرگذاری مان را از دست خواهیم داد.

مخبر دزفولی عنوان کرد: باید برای حل مشکلات وارد میدان شویم و این ورود دلسوزانه باشد، مطمئن هستم که اینگونه اثرگذار است، چراکه رییس جمهور و معاون اول رییس جمهور عضو فرهنگستان‌ها هستند.

وی ادامه داد: از سال گذشته موضوع مرجعیت علمی را در دستور کار داریم چرا که معتقدیم اگر به مرجعیت دست پیدا کنیم کشور پیشرفت می‌کند معبر رسیدن به ایران قوی قطعاً علم و فناوری است.

رییس فرهنگستان علوم ادامه داد: اخیرا در اجلاس بریکس حضور یافتیم همچنین با برخی از کشورهای مختلف ارتباط گرفتیم که پروژه‌های مشترک را عملیاتی کنیم.

مخبر دزفولی افزود: باید ارتباط سیستماتیک بین دولت و فرهنگستان ایجاد شود اینگونه دولت‌ها و فرهنگستان‌ها نمی‌توانند از وجود یکدیگر شانه خالی کنند.

وی در پایان به دکتر شعبانی و دکتر ولی زاده برای عضویت پیوسته در فرهنگستان علوم و به دکتر سهراب پور برای عضویت در هیات امنای پارک علم و فناوری پردیس تبریک گفت.

رییس فرهنگستان علوم درخشش دانش آموزان در المپیاد اختر فیزیک را نیز تبریک گفت و برای آنها آرزوی موفقیت کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم برنامه ریزی مناسبی برای جوانان نخبه داشته باشیم اگر معیشت و منزلت و امکانات دانشگاهی برای آنها تامین شود بخش اعظمشان در کشور می‌مانند.

وی همچنین از دکتر محقق داماد برای تدوین دانشنامه حقوق ایران قدردانی کرد و آن را مایه افتخار جامعه علمی دانست.

مخبر دزفولی با تسلیت درگذشت آیت الله محفوظی بیان کرد: با آیت الله محفوظی از سال ۵۷ تا این اواخر ارتباط داشتیم روحانی عالم و منزه بودند. انشالله علو درجات داشته باشند و در کنار ائمه اطهار محشور شوند.

در بخش پایانی یکصد و چهل و یکمین جلسه مجمع عمومی، پیشنهاد عضویت وابسته دکتر وحید کریمی‌پور استاد دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف، دکتر محمدعلی ابراهیم‌زاده موسوی استاد بیوتکنولوژی و مهندسی صنایع غذایی دانشگاه تهران، دکتر مجید عزیزی استاد تولید و فرآوری گیاهان دارویی دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر مهدی زارعی استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز و دکتر فرهنگ ساسانی استاد دانشکده پزشکی دانشگاه تهران برای یک دوره چهار ساله در فرهنگستان علوم مطرح شد و پس از معرفی آنها توسط رؤسای گروه‌های علمی مربوط و بیان فعالیت‌هایشان، با تبادل نظر و رأی‌گیری کتبی، با اکثریت آرا به تصویب رسید.