عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم، در نامه‌ای به وزیر بهداشت، نکاتی را پیرامون اهمیت انتخاب رئیس سازمان غذا و دارو مطرح کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، ابوالفضل سروش، در نامه‌ای به محمدرضا ظفرقندی وزیر بهداشت، نوشت: با توجه به تجربیاتم در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ نکاتی را برگرفته از آن تجربیات در خصوص سازمان غذا و دارو به اختصار خدمتتان عرض می‌کنم که پاشنه آشیل وزارتخانه شما است.

امید آن دارم که مورد توجه قرار گیرد چراکه موفقیت شما برای من مهم است.

۱- به دلیل وجود تضاد منافع در سازمان غذا و دارو اساساً اعتماد به نظرات کارشناسی توسط ارکان نظام سلب گردیده است.

۲- بنابراین مهم‌ترین موضوع در این حوزه جلب اعتماد قوای سه گانه نسبت به سازمان غذا و دارو است.

۳- جلب اعتماد مستلزم ایجاد هماهنگی فراتر از وزارت بهداشت می‌باشد و نهاد ریاست جمهوری و رؤسای قوای سه گانه در این خصوص است.

۴- به دلیل ضعف عملکرد وزارت بهداشت خصوصاً در سه سال گذشته سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های هم ارز با وزرات بهداشت به حوزه مدیریت سازمان غذا و دارو ورود ماهوی داشته اند که متأسفانه این ورود بعضاً با دستورات یا مصوباتی به دلیل همان سلب اعتماد از سازمان غذا و دارو بوده است. برای مثال به چند مورد از آن اشاره می‌گردد:

الف) وزارت صمت در حوزه تجهیزات پزشکی به نحوی که در آن وزارتخانه اداره تجهیزات پزشکی وزارت صمت تأسیس گردیده است.

ب) عدم تخصیص به موقع ارز توسط بانک مرکزی

ج) مسدود نمودن ردیف‌های تعرفه‌ای محصولات سلامت محور توسط سازمان توسعه تجارت

د) عدم اجرای دستورات سازمان غذا و دارو توسط گمرک در وزارت اقتصاد

ه) ورود سازمان ملی استاندارد به حیطه تخصصی وزرات بهداشت به نحوی که در بسیاری از محصولات سلامت محور به رغم صدور مجوز توسط وزارت بهداشت سازمان ملی استاندارد نیز می‌بایست مجوز صادر نماید (نظیر پرونده برنج‌های آلوده)

و)....

۵- وجود تضاد منافع در آئین نامه‌ها و فرآیندهای جاری سازمان غذا و دارو

۶- ورود کانون‌های قدرت و ثروت در شرکت‌های دارو و تجهیزات پزشکی در سنوات گذشته و افراد منتسب به…، و نظایر آن به نحوی که هرگونه اصلاحات و تغییرات در این حوزه را با چالش‌های جدی مواجه می‌نماید.

بنابراین، موضوعات مربوط به کمبود دارو، ارتقا کیفیت محصولات سلامت محور، به هم ریختگی و از هم گسیختگی حوزه تجهیزات پزشکی، کاری بس دشوار پیچیده و چند لایه است که نیازمند به کارگیری نیروی انسانی توانمند، متخصص و متعهد و قابل اعتماد است که با شناخت کامل از فرآیندها بتواند مشکلات تو در تو و پیچیده را که به اختصار ذکر گردید، رفع نماید.