آستانه اشرفیه- برپایی جشنواره فرهنگی و ورزشی شالیزاری در آستانه اشرفیه جدا از نقاط ضعف و قوتش، فرصتی برای احیا و صیانت از آئین‌های سنتی و بومی گیلان است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها _بهرام قربانپور: مگر می‌شود گیلانی باشی و عطر «شالیزار» به مشامت نخورده باشد. فرهنگ گیلان و گیلانی با شالیزار گره خورده و عجین شده است، در هم تنیدگی چند بُعدی «شالیزار» با فرهنگ اصیل گیلان را می‌توان در سفره‌های دور همی، محافل و شب نشینی‌های این خطه سرسبز به مناظره نشست.

فرهنگ «شالیزار» یک سبک زندگی با اصالت و پرخیر و برکت است، که لحظه لحظه آن با کار و تلاش آمیخته شده و نتیجه اش فقط محصول برنج نیست بلکه مؤلفه‌های دیگری نظیر صفا، صمیمت، صداقت، مسئولیت پذیری، امانت داری و عشق ورزی در آن دیده می‌شود.

وقتی در دشت‌های طلایی رنگ شالی گیلان قدم می زنید به جز شلتوک برنج که رنج و مرارت به دست می‌آید، تلاش، کوشش، ایثار، جهاد، عشق، همدلی و یک دنیا آئین‌های اصیل و رنگ به رنگ می‌بینید، آیین‌هایی که پرداختن به آن خود گزارش مفصل می‌خواهد و در این مجال نمی گنجد.

جشنواره فرهنگی و ورزشی شالیزاری در آستانه اشرفیه کار ارزشمندی که به همت مسئولان شهری و شهرستانی در راستای احیا و حفظ آئین‌های اصیل گیلانی با پس زمینه فرهنگ شالیزار برگزار شد، جشنواره‌ای که علاوه بر برنامه‌های مفرح، شاد و جذاب، به تبیین برخی بازی‌های شالیزاری از جمله «فوتچل»، «والی چل» و «کشتی چل» پرداخت که در نوع خود برای بومیان و گردشگران جذاب و تازگی داشت.

لزوم برند سازی جشنواره شالیزاری آستانه اشرفیه

«قدیر ابراهیمی» که از قهرمانان کشتی بوده و به وجود آوردنده کشتی چل است، می‌گوید: جشنواره شالیزاری آستانه دومین سالش را تجربه می‌کند و استمرار این حرکت می‌تواند به برند سازی این جشنواره بیانجامد.

وی با اشاره به استقبال جوانان و نوجوانان از ورزش کشتی چل افزود: استمرار برپایی جشنواره شالیزاری و برگزاری مسابقه کشتی چل منجر به استعدادیابی این ورزش بومی می‌شود.

این فعال ورزشی گیلان پاگیری ورزش شالیزاری را نشأت گرفته از زیست بوم این استان دانست و اضافه کرد: شکل گیری ورزش شالیزاری در گیلان از دشت‌های شالی نشأت گرفته و این سوگیری و استقبال مردم از این گونه ورزش‌ها نشان دهنده فرهنگ اصیل گیلانی‌ها است.

ابراهیمی گسترش بازی‌های شالیزاری را فرصتی مناسب برای تقویت بازی‌های بومی و محلی به ویژه کشتی محلی عنوان کرد و ادامه داد: استان گیلان به ویژه آستانه اشرفیه ظرفیت و قابلیت‌های خوبی در ورزش‌های شالیزاری دارد که باید به آن بیشتر پرداخته شود.

وی که دغدغه ثبت کشتی چل و جشنواره شالیزاری به نام آستانه اشرفیه را دارد، گفت: تداوم برپایی جشنواره شالیزاری به توسعه و رونق گردشگری آستانه اشرفیه می‌انجامد.

ثبت ورزش‌های شالیزاری به نام آستانه اشرفیه

«ابراهیم نجفی» نماینده مردم آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر در مجلس شورای اسلامی در این باره اظهار کرد: توسعه ورزش شالیزاری و برپایی چنین جشنواره‌هایی می‌تواند در حفظ و صیانت از قابلیت‌های گیلان در حوزه فرهنگ و آئین‌های بومی نقش آفرین باشد.

عضو مجمع نمایندگان گیلان با گریزی به انتخاب وزیر گیلانی در حوزه ورزش گفت: حضور یک وزیر گیلانی در رأس وزارتخانه ورزش و جوانان بارقه امیدی برای مردم این استان ایجاد کرده و می‌تواند به تحول ورزشی استان شود.

نجفی از ثبت ورزش‌های شالیزاری به نام شهرستان آستانه اشرفیه خبر داد و افزود: ثبت جشنواره بازی‌های شالیزاری به نام آستانه اشرفیه مطالبه جدی مردم این دیار است.

به گفته وی مقدمات برپایی جشنواره بادام، برنج و صنایع دستی هم در آینده نزدیک در شهرستان آستانه اشرفیه فراهم شده است.

رونق گردشگری با برپایی جشنواره شالیزاری

«خسرو آرنگ» فرماندار آستانه اشرفیه نیز اضافه کرد: ایجاد شور و نشاط در شهر حق شهروندان است و استمرار اینگونه جشنواره‌ها به ارتقای روحی و روانی جامعه کمک می‌کند.

فرماندار آستانه اشرفیه ادامه داد: برپایی جشنواره شالیزاری در نهادینه سازی فرهنگ ورزش بومی نقش بسزایی دارد و این مهم باید تداوم داشته باشد.

آرنگ برپایی جشنواره‌های بومی را لازمه توسعه گردشگری دانست و افزود: جذب گردشگر با تعریف زیرساخت‌ها و همچنین معرفی داشته‌های تاریخی و سنتی و احیای آئین‌های سنتی امکان پذیر است.

به اعتقاد وی معرفی فرهنگ بومی و احیای ورزش‌های شالیزاری منجر به رونق گردشگری و در نتیجه مهاجرت معکوس شهر به روستاها می‌شود.

شادی را به خانه شهروندان می بریم

«عباس عالم» رئیس شورای شهر آستانه اشرفیه اظهار کرد: مدیریت و پارلمان شهری آستانه اشرفیه دنبال انتقال شادی و نشاط به زیر پوستین شهر و در درون خانه‌های مردم است.

این عضو شورای اسلامی آستانه اشرفیه که جشنواره شالیزاری را فرصتی برای معرفی فرهنگ بومی این منطقه می‌داند، اضافه کرد: جشنواره شالیزاری ابزاری برای معرفی فرهنگ اصیل گیلان و آستانه اشرفیه است.

عالم ادامه داد: برپایی غرفه‌های نمایشگاهی برای فروش محصولات بومی منطقه در حاشیه جشنواره شالیزاری فرصتی برای اشتغال زایی و کسب درآمد برای شهرداری و شهروندان است.

لزوم احیای سنت‌های بومی گیلان

«موسی اسماعیلی» شهروند گیلانی که خود را از محلات شهر به پارک ساحلی آستانه اشرفیه رسانده تا در جشنواره شالیزاری شرکت کند، می‌گوید: فرهنگ شالیزار و اتفاقات ریز و درشتی که در طول یک سال زراعی در آن رخ می‌دهد یک سینمای زندگی است که باید به آن بپردازیم.

این شهروند گیلانی احیای سنت‌ها و فرهنگ بومی را بسیار ضروری و مهم دانست و افزود: جشنواره شالیزاری می‌تواند نقش احیاگری را در حوزه فرهنگ اصیل گیلان بازی کند.

به گفته اسماعیلی، هر کدام از بازی‌های شالیزاری از جمله فوتچل، والی چل و کشتی چل دارای رازهای پیدا و نهانی است که باید به آن پرداخت.

اصالت، نجابت، سخت کوشی و پایبندی به عقاید و ارزش‌ها از ویژگی‌های بارز گیل مردان و گیل زنان است که می‌تواند محور و موضوع جشنواره‌ها قرار گیرد.

گیلان شایسته میزبانی لیگ برتر ورزش‌های شالیزاری

«ندا حسن زاده» بانوی گیلانی که به همراه دو فرزند خردسالش به جشنواره شالیزاری آستانه اشرفیه آمده است، اظهار کرد: کیفیت جشنواره شالیزاری امسال از سال گذشته بهتر شده و برنامه‌های جذاب‌تری اجرا شد اما می‌طلبد این گونه جشنواره‌ها به تبیین سنت‌های قدیمی هم بپردازد.

این بانوی گیلانی که از بازی‌های شالیزاری هیجان زده شده این بازی‌ها را جذاب و مهیج دانست و ادامه داد: نسل امروز تشنه بازی‌ها و فرهنگ اصیل بومی هستند و جشنواره‌ها به معرفی این ورزش‌های جذاب کمک می‌کند.

به گفته حسن زاده، گیلان قابلیت برپایی مسابقات لیگ برتر ورزش‌های شالیزاری شمال کشور را دارد.

وی که علاقه فراوانی به ورزش‌های شالیزاری از خود نشان می‌دهد، می‌گوید: اینگونه بازی‌ها فقط نباید در بازه زمانی خاص خلاصه شود بلکه طول سال برگزار شود.

جشنواره فرهنگی و ورزشی شالیزاری همانطور که از نامش استنباط می‌شود، برگرفته از فرهنگ اصیل، باورها و اعتقادات دیار گیل و دیلم بوده که در هر فصلش دنیایی از راز و رمز در آن نهفته است و می‌طلبد متولیان امر نسبت به احیا، واکاوی و صیانت از این باورها و فرهنگ تلاش بیشتری داشته باشند و جشنواره شالیزاری آستانه اشرفیه الگوی خوبی برای سایر نقاط استان جهت رسیدن به هدف مطلوب است.