اصفهان- رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل حفاظت محیط‌زیست اصفهان گفت: ۲ گونه کمیاب سیاهگوش اوراسیایی مرکز بازپروری حیات وحش کلاه‌قاضی به زودی در زیستگاه‌ طبیعی رهاسازی می‌شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، دو نوزاد سیاهگوش اوراسیایی (لینکس) اوایل تیرماه سال ۱۴۰۱ توسط خانواده‌ای دوستدار حیات وحش و محیط‌زیست به اداره کل محیط‌زیست اصفهان تحویل داده شدند. طبق گفته آنان فردی که این دو توله سیاهگوش کمیاب را از زیستگاه‌های طبیعی داران از توابع شهرستان فریدن جدا کرده بود، قصد داشت آنها را تحت عنوان توله گرگ در فضای مجازی بفروشد.

این دو قلاده سیاهگوش که یکی ماده و دیگری نر است، هنگام تحویل به یگان حفاظت محیط‌زیست اصفهان از نظر جسمی شرایط خوبی نداشتند و برای درمان به مرکز بازپروری حیات وحش کلاه‌قاضی منتقل شدند. اکنون با گذشت دو سال سیاهگوش‌ها در انتظار رهاسازی و بازگشت به زیستگاه طبیعی خود هستند.

سیاهگوش‌ها با قلاده‌های مجهز به ردیاب رهاسازی می‌شوند

در همین ارتباط مریم امیدی رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل محیط‌زیست اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه این دو سیاهگوش به زودی در زیستگاه مناسب رهاسازی خواهند شد، اظهار کرد: باید توجه داشت که رهاسازی این سیاهگوش‌ها در محیط و زیستگاه طبیعی بدون ردیاب و قلاده‌های مجهز به ردیاب کار عبث و بیهوده‌ای است.

وی خاطرنشان کرد: برای اینکه نرخ موفقیت این‌ها را در طبیعت بتوانیم بسنجیم و اطلاعات بیشتری از گونه به دست آوریم باید این‌ها را مجهز به ردیاب کنیم.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط‌زیست اصفهان با اشاره به اینکه موضوع بستن ردیاب به حیوان، همواره موافقان و مخالفانی دارد، ابراز داشت: ما از نظر علمی و آکادمیک جزو موافقان این مهم هستیم که حیوان مجهز به ردیاب شده و بعد در زیستگاه طبیعی رهاسازی شود.

امیدی با بیان اینکه امکان تهیه ردیاب را در ایران نداریم و باید از خارج کشور وارد می‌شد، ادامه داد: واردات ردیاب‌های حیات‌وحش هم به لحاظ تأمین هزینه‌ها و هم مجوزهای قانونی آن‌ها اقداماتی لازم دارد که طی چهار ماه اخیر انجام دادیم.

موافقت شورای برنامه‌ریزی استان با خرید ردیاب برای سیاهگوش‌ها

وی تصریح کرد: این موضوع در شورای برنامه ریزی استان اصفهان نیز مورد تصویب قرار گرفت و یکی از صنایع تأمین هزینه این ردیاب‌ها را تقبل کرد.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات‌وحش اداره کل محیط‌زیست اصفهان خاطرنشان کرد: در این زمینه نیز به دلیل منع قانونی پولی در اختیار اداره محیط‌زیست قرار نمی‌گیرد و در راستای مسؤولیت اجتماعی هر شرکتی برای ساخت مرکز بازپروری یا تأمین غذای حیات وحش و یا ردیاب حیوانات قصد کمک داشته باشد، خود اقدام به خرید می‌کنند و تحویل محیط زیست می‌دهند.‌

امیدی افزود: تهیه ردیاب برای سیاهگوش‌ها در شورای برنامه ریزی استان تصویب شده و در نهایت خرید توسط شرکت صنعتی انجام می‌شود و تحویل محیط زیست که داده شد فرآیند رهاسازی سیاهگوش‌ها در زیستگاه مناسب عملیاتی می‌شود و به هیچ عنوان قرار نیست سیاهگوش‌ها تحویل باغ وحش شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، گونه کمیاب وَشَق یا سیاهگوش (لینکس) در نواحی کوهستانی پراکنش دارد و تاکنون در غرب و جنوب غرب استان اصفهان مشاهده شده است. نواحی همجوار استان اصفهان با چهارمحال و بختیاری در کوه‌های شیدا و پشت کوه موگویی نیز زیستگاه این گونه است.

جمعیت گونه سیاهگوش اوراسیایی در کشورمان شرایط مناسبی ندارد اما از هشت گربه سان موجود در کشور، همه در اصفهان رکورد و ثبت شده است.