همدان ـ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان از ارسال سالانه ۱۶میلیون متر مکعب پساب به صنایع استان خبر داد و گفت: ظرفیت تولید پساب بیشتری در تصفیه‌خانه فاضلاب شهر همدان وجود دارد.

فرهاد بختیاری‌فر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: حداکثر ظرفیت تصفیه‌خانه فاضلاب شهر همدان ۱۲۸۰ لیتر بر ثانیه است اما در حال حاضر این تصفیه‌خانه با متوسط دبی ۸۵۰ لیتر بر ثانیه در حال بهره‌برداری و تصفیه فاضلاب است.

وی تصریح کرد: تصفیه‌خانه فاضلاب شهر همدان با ارسال سالانه ۱۶ میلیون متر مکعب پساب به صنایع منطقه، از جمله؛ پتروشیمی هگمتانه، نیروگاه شهید مفتح و شهرک صنعتی ویان، علاوه بر رونق اقتصادی و بهبود کسب و کار منطقه، از برداشت منابع زیرزمینی نیز جلوگیری می‌شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان تاکید کرد: ظرفیت تولید پساب بیشتری در تصفیه‌خانه فاضلاب شهر همدان وجود دارد و در صورت نیاز صنایع استان، آمادگی لازم برای در اختیار قرار دادن پساب مورد نیاز آن‌ها را داریم.
بختیاری‌فر ادامه داد: این اقدام نه تنها به کاهش هزینه‌های مرتبط با تأمین آب صنایع کمک می‌کند بلکه با بازچرخانی پساب، آلودگی‌های محیطی را به حداقل رسانده و ریسک آلودگی‌های آب سطحی و زیرزمینی را کاهش می‌دهد همچنین در دراز مدت علاوه بر افزایش سطح سفره‌های زیرزمینی از فروچاله‌ها، فرسایش خاک و ریزگردهای منطقه‌ای جلوگیری می‌کند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با بیان اینکه استفاده از پساب در کشاورزی صنعتی به عنوان یک روش مناسب برای بهینه‌سازی مصرف آب در مناطق خشک و کم آب است، توضیح داد: پساب می‌تواند به عنوان یک منبع آبی قابل استفاده در آبیاری مزارع و کشت و صنعت، مورد استفاده قرار بگیرد چون بازیافت و استفاده مجدد از پساب به عنوان منبع آب، باعث کاهش وابستگی به منابع آبی طبیعی و حفظ آن‌ها می‌شود.
بختیاری‌فر در پایان، خاطرنشان کرد: استفاده از پساب در صنایع، ضمن کاهش هدر رفت منابع و هزینه‌های تولید در صنایع، می‌تواند آلودگی و آثار منفی زیست‌محیطی را کاهش دهد، موجب بهبود کیفیت هوا، آب و خاک شده و عملکرد اقتصادی کسب و کارها را در صنایع کشاورزی و صنعتی تسهیل کند.