یزد- ساخت مسکن کوچک متراژ برای تامین مسکن جوانان الگویی است که به تازگی در کشور مطرح شده اما بعید است در بین یزدی‌های ویلایی نشین که حتی آپارتمان را نیز نپذیرفته‌اند، جایگاهی پیدا کند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها - سمیه گلابگیریان: تأمین مسکن دغدغه‌ای پایان ناپذیر در زندگی جوانان یزدی است، زمین گران شده، از پس خرید خانه بر نمی آیند، رهن و اجاره بالاست و مسکن‌های دولتی نیز معلوم نیست که کی به سرانجام می رسند.

کمبودها از یک طرف و فرهنگ خانه دار شدن از سوی دیگر، این موضوع را به آرزویی محال برای جوانان یزدی تبدیل کرده است. به طوری که آپارتمان نشینی هم برای خانواده‌های یزدی خانه دار شدن محسوب نمی‌شود و در این بین حرف و حدیث درباره ساختن خانه‌های ۲۶ متری به عنوان خانه‌های کوچک متراژ قوز بالا قوزی است که جوانان یزدی باید پشت سر بگذارند.

آپارتمان مسکن موقت در بین یزدی‌ها

یکی از جوانان یزدی با اشاره به سیاست‌های مربوط به ساخت خانه‌های کوچک اظهار کرد: ساخت مسکن برای جوانان باید در اولویت کار دولت قرار گیرد اما تأمین مسکن به هر قیمتی کار درستی نیست. خانه ۲۰ متری چه دردی از یک جوان دوا می‌کند مگر اینکه به خوابگاهی تبدیل شود که فرد بتواند خستگی کار روزانه را در آن به در کند وگرنه معنی خانه یعنی جایی برای آرامش و آسایش را نخواهد داشت.

رضا تقدسی اضافه کرد: خانواده‌های یزدی حتی آپارتمان را هم مسکن رسمی برای زندگی نمی‌دانند و بعد از مدتها تازه آن رابه عنوان یک مسکن موقت پذیرفته‌اند تا مرد خانواده بعد از شکل گیری به سمت خرید زمین و ساخت خانه ویلایی اقدام کند.

وی افزود: در این شرایط ساخت خانه‌های کوچک در حد یک اتاق خواب اصلاً برای یزدی‌ها خانه محسوب نمی‌شود و حکم همان اتاق خوابی را دارد که برای خوابیدن استفاده می‌شود.

تورم نتیجه ساخت مسکن کوچک در یزد

یکی دیگر از جوانان یزدی تأمین مسکن را برای جوانان بسیار محال دانست و افزود: با توجه به زمان بر بودن روال ساخت مسکن‌های دولتی که جوانان مشمول دریافت آن هستند، اجاره نشینی بهترین راهکار برای خانه دار شدن است و زندگی در خانه‌های کوچک اصلاً برای در بین خانواده‌های یزدی پذیرفتنی نیست.

الهام شجاعی افزود: خانه یکی از آیتم‌های مهم برای تشکیل زندگی مشترک در بین خانواده‌های یزدی است و به نظر می‌رسد که با توجه به نگاه سرمایه گذاری یزدیها به بحث مسکن بعید نباشد که از مسکن‌های کوچک البته با حمایت‌های دولتی استقبال کنند اما هرگز خودشان در آن ساکن نخواهند شد و این خانه‌ها سهم مهاجرانی می‌شود که برای کار به یزد می آیند.

وی ادامه داد: این سیاست‌ها باید برای هر استان به صورت مجزا تدوین شود چرا که مسکن کوچک جز گرانی بازار مسکن در یزد چیز دیگری به دنبال نخواهد داشت. تقاضا برای مسکن در یزد بالاست و قدرت انتخاب را از مستأجران گرفته است از این رو مالکان بر بازار مسکن مسلط هستند. ساخت خانه‌های کوچک هم نیاز مهاجران را تأمین می‌کند و جوانان یزدی همچنان بی خانه باقی می‌مانند.

مسکن آرزوی دست نیافتنی جوانان یزد

یکی از انبوه سازان استان یزد در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: با توجه به ویلایی نشین بودن و داشتن خانه با متراژ بالا در یزد ساخت خانه‌های کوچک با متراژ کم اصولی نبوده و تناسبی با فرهنگ یزد ندارد.

مهدی ساعی شاهی در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه طرح ساخت خانه‌های کوچک در استان یزد باعث اسیبهای روحی و فرهنگی می‌شود، اظهار کرد: دولت در قالب طرح مسکن کوچک متراژ با کاهش هزینه ساخت و ساز به دنبال افزایش قدرت خرید مردم است در حالی که می‌تواند با اجرای قانون اجاره به شرط تملیک به خانه دار شدن جوانان کمک کند.

وی ادامه داد: طرح ساخت نهضت ملی مسکن اصولی‌ترین کار دولت برای رونق تولید مسکن و فعال شدن تولیدکنندگان مسکن و بازارهای مرتبط بود اما ساخت مسکن کوچک متراژ در استان یزد که نگاه خانواده‌ها به مسکن نگاهی سرمایه‌ای است مخاطبی نخواهد داشت و متناسب یا مصرف مسکن در استان نخواهد بود.

این فعال صنعت ساختمان هر گونه تصمیم گیری برای تأمین مسکن در کشور را نیازمند نگاه تخصصی دانست و افزود: هر اقدام اشتباهی می‌تواند تورم را افزایش داده و آرزوی خانه دار شدن را طولانی‌تر کند.

وی تاکید کرد: هزینه ساخت مسکن کوچک و بزرگ تقریباً یکسان است و تنها تفاوت عمده قیمت زمین است که دولت می‌تواند با حمایت از مسکن سازان و پرداخت تسهیلات به آنها در راستای تأمین مسکن جامعه قدم بردارد بدون اینکه به فرهنگ آسیبی وارد شود.

تصدی‌گری دولت بزرگترین مشکل صنعت ساختمان

دبیر اجرایی انجمن انبوه سازان استان یزد در گفتگو با خبرنگار مهر مهم‌ترین مشکل در راستای تأمین نیاز مسکن جامعه به ویژه جوانان را تصدی گری دولت عنوان کرد و افزود: دولت تلاش می‌کند با سیاست‌هایی که ابلاغ می‌کند مدیریت بازار مسکن را به تنهایی به عهده بگیرد.

محمدمهدی شرافت افزود: این در حالی است که دولت باید ساخت و ساز را به بخش خصوصی واگذار کند و ضوابط مقرارت از زاویه حاکمیتی و دستوری خارج شود به این ترتیب دغدغه‌ها برای خانه دار شدن کم می‌شود.

این فعال حوزه مسکن به افزایش مهاجرت به یزد و افزایش تقاضا برای مسکن اشاره کرد و گفت: برای تولید مسکن برنامه‌ای جامع و کامل نیاز است به ویژه اینکه در بخش تولید باید مشارکت باشد، خود محوری بودن دولت در این بخش اصلاً اصولی نیست.

خانه‌دار شدن جوانان یکی از مطالبات اصلی خانواده‌های یزدی است که آینده فرزندانشان را تهدید می‌کند چرا که نداشتن مسکن و بالا بودن هزینه‌های مسکن در سبد خانوار در روند تشکیل زندگی مشترک مشکل ایجاد می‌کند و تمایل به ازدواج را نیز در بین جوانان یزدی کاهش داده است چرا که مسکن یکی از آیتم‌های مهم برای ازدواج جوانان یزدی و سرمایه اولیه زندگی آنها محسوب می‌شود.