آیین آغاز سال تحصیلی هنرستان‌های هنرهای زیبای سراسر کشور با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و قدردانی از برترین هنرآموزان این مجموعه های آموزشی در کنکور و دیگر رویدادهای هنری برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آئین آغاز سال تحصیلی هنرستان‌های هنرهای زیبای سراسر کشور با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز و تجلیل از برترین‌های هنرستان‌های هنرهای زیبا، رتبه‌های برتر کنکور هنر و اساتید پیشکسوت هنرستان‌های استان تهران برگزار شد.

در این مراسم علاوه بر وزیر فرهنگ، محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ، محمد خراسانی زاده مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی، علی فروزانفر مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و برخی دیگر از مسئولان نیز حضور داشتند.

نواختن نمادین زنگ آغاز سال تحصیلی جدید، رونمایی از سامانه هنرستان هنرهای زیبای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، افتتاح گالری آثار تجسمی و سالن‌های سینمایی یکی از هنرستان‌های تهران از جمله برنامه‌هایی بود که در این مراسم برگزار شد.

برنامه دولت برای ترویج شیوه «استادشاگرد» در هنر

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: هنرستان‌های هنر ایران زمین با بیش از ۱۵۰ سال سابقه، تاریخی از خود ساخته اند که شما ادامه این تاریخ هستید.

وی افزود: ۲۰ هنرستان در دولت ساخته شد که تنها یکی از آنها هنرستان مشهد است که یکی از هنرجویان آن توانست رتبه برتر کنکور را کسب کند؛ همه هنرستان‌ها مهم هستند ولی ما به آنها جفا کرده ایم چراکه آنها را کم ارزش دانسته ایم اما هنرستان‌های هنر، نگین هنرستان‌های ایران هستند چون به طور تخصصی به موضوعی که گوهر ایران است می‌پردازند.

صالحی با بیان اینکه مزیت نسبی ما در هنر است، تاکید کرد: ما با هنر تعریف می‌شویم و معنا پیدا می‌کنیم. اگر بزرگان ما هنرستان‌ها را تأسیس کردند با این هدف بود که از گوهر ایران صیانت کنند. حتی زمانی که بنده در دولت دوازدهم مسئولیت برعهده گرفتم برخی استان‌ها هنرستان هنر یا هنرستان هنر دخترانه نداشتند که این مساله برای من دردناک بود پس باید حداقل در هر استان یک هنرستان هنر داشته باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه هنرستان‌های هنر را باید جدی‌تر گرفت، افزود: اگر می‌خواهیم بزرگانی در رشته‌های مختلف هنری داشته باشیم باید در نظر بگیریم که هنرستان‌های عمومی خوب هستند اما شیوه استاد شاگردی در آنها حکم فرما نیست. پس باید به هنرستان‌ها بیشتر توجه کنیم و آنها را توسعه کمی و کیفی بدهیم. چشم‌انداز ما در دولت دوازدهم در هر استان راه‌اندازی حداقل ۲ هنرستان بود اما در دولت چهاردهم باید تلاش کنیم حداقل شهرستان‌های بزرگ هنرستان هنر داشته باشند.

وی افزود: اگر می‌خواهیم از هنرستان‌های هنر به عنوان گوهر آموزش ایرانی صیانت کنیم به سه ضلع نیازمندیم که در نگاه مرکز و استان‌ها باید این دید را توسعه دهیم؛ مساله اول فضاست چرا که در هنر نقش دارد و حداقل روح‌خلاق را نمی میراند، استاد و تجهیزات نیز ۲ ضلع دیگر هستند که کمک می‌کند هنر ایرانی بالانده‌تر شوند.

آقای وزیر جای مدیر هنرستان در جایگاه خالی بود

در این مراسم یکی از هنرجویان این هنرستان خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جای مدیر هنرستان در جایگاه برای تقدیر خالی بود. درخواست من از شما این است تا جایی که امکان دارد به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سنگ جلوی پای جامعه هنر نیندازید. اگر حمایت هم نمی‌کنید و کاری برای جامعه هنر انجام نمی‌دهید حداقل بگذارید ما کار خودمان را انجام دهیم.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسش این هنرجو با تقدیر از پرسش مطرح شده، عنوان کرد: یکی از مواردی که ما در حوزه‌های دانش‌آموزی نیازمند آن هستیم و باید به آن توجه کنیم، این است که قرار نیست ما در محیط مدرسه پرسش و انتقاد را سرکوب کنیم. اتفاقاً اگر نوجوان و جوان ما با تفکر انتقادی پرورش پیدا کند سلامتش در آینده زندگی، بیشتر تضمین شده است و با محدود کردن فضای گفت‌وگو این اتفاق فراهم نمی‌شود.

وی تاکید کرد: بابت هر ۲ نکته‌ای که دانش آموز عزیزانمان گفتند تشکر می‌کنم. هر ۲ نکته صحیح بود. موضوع اول، یعنی عدم حضور درست مدیر هنرستان در جایگاه تقدیر، درست بود و باید حضور می‌داشت.

صالحی در پاسخ به بخش دوم درخواست این دانش‌آموز تاکید کرد: مسئولان حوزه‌های اجتماعی از جمله حوزه فرهنگ و هنر نقششان باید تسهیل گری باشد و قدم اول این است که مانع تراشی نکنند. من به این دانش آموز عزیز قول می‌دهم در این حوزه حتماً تلاش و اهتمام داریم و این قدم اول است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با قدردانی از جسارت و طرح بحث توسط دانش آموز این هنرستان، تصریح کرد: من به تبعیت از دکتر پزشکیان که گفته‌اند «وعده دروغ نخواهم داد»، در قدم دوم تلاش می‌کنیم تا جایی که مؤثر است با توجه به مقدورات، گامی در این مسیر برداریم هرچند گام بلند نباشد.