بجنورد_ رییس پژوهشکده زلزله شناسی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی گفت: علت زمین لرزه‌های بامداد امروز بجنورد فعال شدن گسل رباط قره بیل است که ادامه آن در جنوب غربی بجنورد شناسایی نشده است‌.

غلام جوان دلویی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار مهر با اشاره به وقوع زمین لرزه‌های بامداد امروز در بجنورد، اظهار کرد: با توجه به افزایش لرزه‌خیزی محدوده گسل رباط قره بیل در سه سال اخیر، نصب و راه اندازی یک ایستگاه لرزه نگاری در منطقه سنخواست به منظور پوشش کامل این قطعه گسلی از نیازهای ضروری خراسان شمالی است‌.

وی تاکید کرد: پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله کشور، رویدادهای لرزه‌ای شمال شرق کشور را توسط سه ایستگاه لرزه نگاری باند پهن در شمال بجنورد واقع در محدوده ناوه، ایستگاه مراوه‌تپه و ایستگاه بی ارجمند شاهرود رصد و مشخصات رویدادها را تعیین می‌کند.

رئیس پژوهشکده زلزله شناسی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله تصریح می‌کند: طبق برآوردهای لرزه نگاری و رصد لرزه‌خیزی، یک ایستگاه لرزه‌نگاری باید در منطقه سنخواست نصب و راه اندازی شود.

جوان دلویی اضافه کرد: ساعت ۳:۲۱:۴۷ بامداد روز یکشنبه اول مهرماه ۱۴۰۳ زلزله‌ای با بزرگی M=4.2 در نوزده کیلومتری جنوب غرب بجنورد و در عمق ۱۲ کیلومتری رخ داد. پس از ۷ دقیقه زلزله دوم با بزرگی ML=4.9 در ساعت ۳:۲۸:۴۳ در عمق ۹ کیلومتری زمین در فاصله ۱۵ کیلومتری از شهر بجنورد و در مختصات ۳۷.۳۴۱ درجه عرض جغرافیایی و ۵۷.۳۰۲ درجه طول شرقی رخ داد.