قم- سال تحصیلی جدید در استان قم با حضور ۳۱۵ هزار نفر از دانش آموزان در مقاطع مختلف در هزار و ۶۳۳ مرکز آموزشی آغاز شد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: سال تحصیلی جدید در استان قم با حضور ۳۱۵ هزار نفر از دانش آموزان در مقاطع مختلف آغاز و هزار و ۶۳۳ مرکز آموزشی شامل، پیش دبستانی، مدارس دولتی و غیرانتفاعی در قم میزبان دانش آموزان هستند.

بر اساس اعلام آموزش و پرورش استان قم، بالغ بر ۱۰ هزار نفر در سال جاری بر جمعیت دانش آموزان در این استان افزوده شده و هم اکنون ۱۱ هزار کلاس درس برای تحصیل دانش آموزان قمی تجهیز و مهیا است.

در حال حاضر ۱۷ هزار نفر در آموزش و پرورش استان قم مشغول به فعالیت هستند و با برنامه ریزی صورت گرفته با توجه به برگزاری آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳، پیش بینی می‌شود با جذب هزار و ۴۰۰ نیروی جدید، استان قم در زمینه کمبود معلم مشکل چندانی نداشته باشد.

روز ۲۷ شهریورماه امسال مانور بازگشایی مدارس در مقاطع ابتدایی و روز ۲۸ شهریورماه نیز این مانور در مقاطع متوسطه اول، دوم و هنرستان‌ها در جهت آمادگی کامل مدارس برای آغاز سال تحصیلی جدید در استان قم برگزار شد که این مانور در راستای تجهیز امکانات مدارس بوده و نزدیک به ۵۳ میلیارد تومان تجهیزات آموزشی و هنرستانی در مدارس استان توزیع شد.

به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید در استان قم، ۴ میلیارد تومان تجهیزات و ملزومات ورزشی و بهداشتی به مدارس استان قم در قالب طرح کاروان مهر امام رضا (ع) توزیع شد.

امسال در طرح شهید روح الله عجمیان ۲۵۰ مدرسه استان قم در طول تابستان توسط نیروهای جهادی تعمیر، تجهیز و زیباسازی شد.

قم رتبه دار سومین استان به عنوان متراکم‌ترین تعداد دانش آموز در کشور

میانگین سرانه فضای آموزشی کشوری ۵.۲ متر مربع است در صورتی که متأسفانه میانگین استان قم ۴.۲ متر مربع است که این امر نشان از عقب ماندگی‌های استان در این بخش است.

قم رتبه دار سومین استان به عنوان متراکم‌ترین تعداد دانش آموز در کشور است به صورتی که در هر کلاس درس نزدیک به ۳۰ دانش آموز در دو شیفت تحصیل می‌کنند و این شرایط در حالی است که نزدیک به ۴۰ هزار دانش آموز اتباع در استان قم در حال تحصیل هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم در گفت وگو با خبرنگار مهر گفت: آغاز سال تحصیلی همراه با فصل شلوغی‌های دانش آموزان در مدرسه، شور و شوق رسیدن به صندلی ردیف اول کلاس، بازی‌های زنگ ورزش و همه خاطرات زیبا، حقیقتی بسیار مهم را نشان داده است که کلاس و مدرسه برای همه نسل‌ها یکسان بوده و گذر زمان نتوانسته است از زیبایی‌های آن بکاهد و این آغازی است برای فصل رویش و یادگیری و هرگز به منزله آن نیست که فعالیت آموزشی و تربیتی تعطیل بوده است بلکه تربیت و اثرپذیری انسان که ذاتی سیری ناپذیر دارد هیچگاه توقف نمی‌پذیرد.

علیرضا رحیمی افزود: سال تحصیلی جدید و تقارن آن با میلاد پر سرور اسوه علم اندوزی و آگاهی حضرت محمد مصطفی (ص) و فرزند پاکشان، احیاگر علوم آل محمد حضرت امام صادق علیه السلام به ما یادآور خواهد بود که سعادت هر ملتی و آئینی در گرو معلم و ارزش وجودی او خواهد بود و اگر امروز دین اسلام در جهان پرآوازه و درخشان است به دلیل وجود این معلم عظیم الشأن می‌باشد و یادگارانی است که برای هدایت بشریت بر جای گذاشته است.

معلم است که می‌تواند گوهر وجودی انسان را کشف کند

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم بیان کرد: به درستی معلم است که می‌تواند گوهر وجودی انسان را کشف کند و آن را پرورش بدهد تا در نهایت آن عضوی که جامعه ما برای زندگی بهتر نیاز دارد را به ثمر برساند که مصداق بزرگ این تربیت شهدای انقلاب اسلامی و نوجوانان شهید می‌باشند که نشان دادند یک انسان چقدر می‌تواند نسبت به همنوعان و نزدیکان خود دغدغه مند باشد.

وی ادامه داد: در هفته بزرگداشت دفاع مقدس؛ گرامی می‌داریم یاد و نام شهدای والا مقامی را که الگوی تربیتی ما در راه پرفراز و نشیب پیشرفت هستند و در راه تربیت این نسل غیور و مدارس سرشار از استعدادمان قدم برمی‌داریم.

رحیمی با اشاره آخرین وضیعت دانش آموزان استان قم در سال تحصیلی جدید بیان کرد: در سال تحصیلی جدید ۳۱۵ هزار دانش‌آموز در مقاطع مختلف مشغول به تحصیل می‌شوند.

برای سال تحصیلی جدید ۱۴۰۰ نیروی جدید به آموزش و پرورش قم اضافه شدند

وی با بیان اینکه برای سال تحصیلی جدید ۱۴۰۰ نیروی جدید به آموزش و پرورش قم اضافه شدند افزود: در سال جاری هزار نفر از نیروی‌های آموزش و پرورش نیز بازنشسته شدند که بخشی از کمبود نیروها از طریق فعالیت‌های اضافه بر موظف نیروهای رسمی تأمین می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم عنوان کرد: برای توانمندسازی نیروها و کیفیت‌بخشی امر آموزشی، در طول سال کارگاه‌های مختلف آموزشی مختلف برگزار می‌شود تا معلمان با آمادگی بهتر در کلاس‌های درس حاضر شوند.

وی گفت: با برنامه ریزی صورت گرفته کلاس‌بندی و ثبت‌نام کتاب‌ها به اتمام رسیده و بیشتر نگرانی ما امروز در زمینه سرویس مدارس است هر چند که آموزش و پرورش در این زمینه مسؤولیتی را نداشته است.

رحیمی بیان کرد: در سال جاری تعداد دانش آموزان در استان قم به تعداد ۱۰ هزار نفر نسبت به سال تحصیلی گذشته افزایش یافته است و در حال حاضر سرانه آموزشی در استان قم با مشکلاتی مواجه است به گونه‌ای که اگر در هر سال ۲۴ مدرسه احداث شود، این تعداد فقط پاسخگو دانش آموزان جدید خواهد بود.

۳۰ درصد مدارس استان قم نیاز به تخریب و بازسازی دارند

وی با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد مدارس استان قم نیاز به تخریب و بازسازی دارند گفت: امسال ۲۴۰ کلاس جدید به فضاهای آموزشی استان قم افزوده شده که از این تعداد ۵۰ درصد پروژه‌ها با مشارکت خیرین بوده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم بیان کرد: طی دو سال اخیر ۵۰۰ مدرسه در طول تابستان تابستان توسط نیروهای جهادی تعمیر، تجهیز و زیباسازی و در اختیار دانش آموزان و کادر مدارس قرار گرفت.

رحیمی با بیان اینکه دانش‌آموزان اتباع از ۱۲۰ کشور در قم تحصیل می‌کنند افزود: تعداد ۵ مدرسه از سوی مجامع و نهادهای بین المللی در استان قم برای دانش‌آموزان اتباع احداث شده است و در طول سال نیز اعتباراتی به منظور خرید تجهیزات و آموزش دانش‌آموزان پیش‌دبستانی اعتباراتی اختصاص می‌یابد.

کلاس درس بدون معلم در اول مهر نداریم

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش‌وپرورش قم با اشاره به اینکه حدود هزار و ۴۰۰ نیروی جدید در اول مهر وارد آموزش پرورش قم شدند گفت: ۱۲۰ نفر از این نیروها فارغ‌التحصیل دانشگاه فرهنگیان هستند و مابقی نیز در آزمون استخدام دبیری، آموزگاری و کیفیت بخشی پذیرفته شده‌اند که دوره‌های آموزشی را پشت سر گذاشتند.

عباس اسکندری پور گفت: جلسات ساماندهی نیروی انسانی به‌صورت مستمر در اداره کل و نواحی آموزش‌وپرورش برگزار شده و امیدواریم طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته مدارس شهری و روستایی از نظر نیروی انسانی با مشکل مواجه نشوند.

وی افزود: تمام تلاش مجموعه آموزش و پرورش بر ساماندهی نیروی انسانی است و با برنامه‌ریزی صورت گرفته، کلاس بدون معلم در اول مهر نخواهیم داشت.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش‌وپرورش قم ادامه داد: هزار نفر از نیروهای شاغل در مدارس نیز در شیفت مخالف به‌صورت غیرموظف کمک به تدریس خواهند داشت.