رشت- استاندار گیلان با اشاره به اینکه سرانه تجارت این استان با کشور هند رو به افزایش است، گفت: تکمیل کریدور شمال به جنوب گیلان را به دروازه جهانی متصل می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، اسدالله عباسی ظهر یکشنبه در دیدار با «رودرا گاوراو شرست» سفیر کشور هند در جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه روابط فرهنگی و تجاری خوبی میان ایران و هند برخوردار است، اظهار کرد: ۲ کشور ایران و هند دارای تاریخی غنی هستند که بسیار به توسعه روابط تجاری، اقتصادی، فرهنگی و گردشگری میان ۲ کشور کمک می‌کند.

وی با اشاره به مبارزات گاندی در طول تاریخ هند افزود: از مبارزات گاندی بزرگ در تاریخ به نیکی یاد می‌شود که این امر نشان دهنده سیره ظلم ستیزی در هند است.

استاندار گیلان نقش تکمیل کریدور شمال به جنوب در توسعه ارتباط تجاری و اقتصادی با کشور هند و دیگر کشورهای منطقه را بسیار مهم دانست و بیان کرد: کریدور شمال به جنوب در حال توسعه و تکمیل بوده و تحقق و در کنار آن نیز راه‌آهن رشت- آستارا در حال ساخت می‌باشد که تحقق این امر گیلان را به دروازه تجارت جهانی متصل می‌کند.

عباسی با تأکید بر اتخاذ راهکارهایی به‌منظور گسترش روابط کشاورزی در استان تصریح کرد: طی سال ۱۴۰۱ در ثبت سفارش محصولات کشاورزی همچون کیوی با مشکلاتی مواجه بودیم که اکنون این معضل برطرف شده و در سال گذشته و سال جاری تجارت کیوی به هند در حال انجام است.

وی با بیان اینکه باید از ظرفیت بنادر گیلان در توسعه صادرات با کشورهای مختلف از جمله هند نهایت بهره را ببریم، گفت: در تلاش هستیم تا در گیلان به توسعه و ایجاد حمل و نقل ترکیبی به مانند ترانزیت کامیون بر نهایت استفاده کنیم.

استاندار گیلان سرانه تجارت این استان با کشور هند را رو به افزایش است، افزود: در طول سه سال گذشته روابط تجاری خوبی میان جمهوری اسلامی ایران و کشور هند انجام شده است.