تبریز-مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان شرقی شناسایی بیماران خاص در آذربایجان شرقی را از اهداف مهم بیمه سلامت عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، وحید مجیدی، مدیر کل بیمه سلامت آذربایجان شرقی، با اشاره به فعالیت صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج در استان آذربایجان شرقی گفت: از سال ۱۴۰۱ که این صندوق در استان ما شروع به کار کرده تا کنون ۱۴۲ میلیارد تومان برای بیماران خاص هزینه شده است.

مجیدی با ارائه گزارش عملکرد اداره کل بیمه سلامت استان خاطرنشان کرد: بالغ بر ۲ میلیون نفر یعنی بیش از ۵۰ درصد جمعیت استان تحت پوشش بیمه سلامت استان هستند که غالباً از اقشار آسیب‌پذیر جامعه هستند و در واقع بیمۀ سلامت به درستی در راستای تحقق عدالت در سلامت گام برمی‌دارد و با تشکیل صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج از شهریور ۱۴۰۱ حامی بزرگ این گروه از بیماران نیز تلقی می‌شود.

مدیر کل بیمه سلامت استان همچنین افزود: بیش از ۸۵ درصد از بیمه‌شدگان سازمان سلامت به صورت رایگان بیمه می‌شوند. بیش از یک میلیون جمعیت روستایی استان، بیش از ۷۰ درصد در بیمه ایرانیان و همچنین دیگر صندوق‌هایی که تحت حمایت سازمان‌های خاص از جمله کمیته امداد و بهزیستی هستند به صورت کاملاً رایگان بیمه می‌شوند و همچنین در بیمه ایرانیان یعنی افرادی که فاقد هرگونه بیمه هستند از لحاظ دهک‌بندی ارزیابی می‌شوند و ۷۳ درصد از جمعیت فاقد بیمه در این صندوق که جزو دهک‌های یک الی پنج هستند به صورت کاملاً رایگان بیمه می‌شوند و دهک‌های دیگر با حق بیمۀ بسیار ناچیز تحت‌پوشش بیمه قرار می‌گیرند.

وی گفت: صندوق بیماران خاص، که یکی از نیازهای اساسی جامعه ما بود، به همت مجلس و دولت سیزدهم تشکیل شد و ما از طریق این صندوق توانستیم بالغ بر ۷۰ هزار بیمار خاص و صعب‌العلاج را در قالب ۱۰۷ گروه بیماری شناسایی کرده و تحت پوشش بیمه قرار دهیم.

مجیدی افزود: بر اساس تبصره ۱۷ ماده واحدۀ قانون بودجه ۱۴۰۱ این صندوق با مسئولیت اداره کل بیمه سلامت تشکیل شد که اولین اصل آن این است که این خدمات فقط مختص بیمه‌شدگان سلامت نیست بلکه بیمه‌شدگان خاص و صعب‌العلاج تمام سازمان‌های بیمه‌گر نیز تحت پوش این صندوق قرار می‌گیرند.

وی گفت: جمعیت بیماران خاص و صعب‌العلاج نشان‌دار شده در بیمۀ سلامت بیش از ۷۰ هزار نفر در ۵۱ بیماری است و بیش از ۵۰ هزار بیمار خاص نیز در سازمان بیمۀ تأمین اجتماعی شناسایی شده‌اند و این آمار از سوی سازمان تأمین اجتماعی در حال تکمیل است و تا کنون ۴۶ هزار نفر از بیماران خاص از خدمات سرپایی بهره‌مند شده‌اند، خدمات بستری فعلاً معطوف به بیمارستان‌های دولتی است و بیش از ۷۸۹۶ پرونده بیماران خاص و صعب‌العلاج در قالب اسناد خارج از ضوابط به صورت متفرقه پذیرش شده‌اند و هزینه‌های آن‌ها پرداخت شده است.

مجیدی همچنین اظهار کرد: بودجه صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد ریال بود و در سال ۱۴۰۲ نیز این مبلغ به ۱۵ هزار میلیارد ریال افزایش پیدا کرد و امیدواریم در برنامه هفتم نیز با مساعدت دولت و مجلس این صندوق بتواند به فعالیت خود ادامه بدهد.

وی گفت: برای بیماران خاص در بخش خدمات سرپایی بالغ بر ۷۵ میلیارد تومان، در حوزه بستری بیش از ۶ میلیارد و در بخش متفرقه بیش از ۶۱ میلیارد تومان از طرف این صندوق هزینه شده است که نشان می‌دهد ما در خسارت متفرقه بیشتر هزینه شده است و ضروری است بر اساس اساسنامه صندوق ارائه خدمات و بستر الکترونیک را افزایش دهیم و به ۹۵ درصد برسانیم.

مجیدی در پایان اذعان کرد: به اعتقاد من تشکیل این کارگروه و برگزاری مرتب جلسات به صورت موردی می‌تواند باعث تبادل کارآمد اطلاعات میان بخش خصوصی و نظام دولتی سلامت شود و ما بتوانیم با شناسایی موانع و مشکلاتی که بر سر راه ارائه خدمات به افراد جامعه وجود دارد در راستای رفع معضلات گام برداریم.

گفتنی است، در این جلسه مدیران مؤسسات خیریه نوبر، پژواک، امدادگران عاشورا نورالمحسنین، خیرین سلامت، فرزندان رحمت و هم‌چنین مدیران انجمن‌های بیماران خاص به بیان نقطه نظرات خود در رابطه با نحوه حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج و نیازها و مشکلات مرتبط با آن‌ها پرداختند و خواستار ایجاد سامانه مشترک برای تبادل اطلاعات و شناسایی بیماران گروه هدف و نیز استمرار جلسات برای هماهنگی بیشتر به منظور ارائه خدمات حمایتی مطلوب‌تر و عادلانه شدند.