در این مطلب قصد داریم تا به بررسی سوال پر تکرار شما یعنی ورق کامپوزیت چیست بپردازیم.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، امروزه متریال بسیار سبک و مستحکمی برای ساخت نمای ساختمان به وجود آمده و ورق کامپوزیت یکی از این نماهای جدید است. برای اولین بار ورق کامپوزیت در کشور آلمان طراحی و اجرا شد و مهندسان آلمانی به دلیل مزیت‌هایی که این ورق داشت، از آن در صنعت ساختمان استفاده‌های بسیاری کردند.

ورق کامپوزیت هیچ گونه محدودیتی برای طراحی و اجرا ندارد و البته جزء نماهای بسیار سبک است که وزن مرده سازه را نیز افزایش نمی‌دهد. امروزه نیز ورق کامپوزیت یکی از پر طرفدارترین انواع متریال ساختمانی است که نمونه‌های مختلف آن را در نمای ساختمان‌ها مشاهده کرده اید. این نمای مدرن، می‌تواند به مدرن سازی چهره شهر و همچنین امنیت ساختمان‌ها کمک شایانی نماید و توسط مهندسان تایید شده است. در این مطلب قصد داریم تا به بررسی سوال پر تکرار شما یعنی ورق کامپوزیت چیست و دلیل استفاده از آن چیست بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم. با ما همراه باشید.

ورق کامپوزیت چیست؟

به صورت کلی منظور از کامپوزیت، ترکیب دو یا چند عنصر با یک دیگر است که در نهایت یک ماده مرکب با ویژگی‌ها و خواصی متفاوت و در عین حال منحصر به فرد را به وجود می اورد. ویژگی‌های مواد یا عناصری که با یک دیگر ترکیب شده اند، با هر کدام از عناصر به صورت جدا جدا تفاوت‌های بسیاری دارند. حال منظور از ورق کامپوزیت، یک سری پنل‌های خاص است که از ترکیب چند عنصر یا چند مواد طراحی و ساخته می‌شود. این پنل ها به صورتی به یک دیگر متصل می‌گردند که یک لایه هسته به وسیله دو لایه پوشش پوشانده می‌شود.

هر کدام از مواد و متریالی که برای ساخت ورق کامپوزیت مورد استفاده قرار می‌گیرد، یک سری مزیت‌ها به ورق اضافه می‌کند و در واقع اهداف منحصر به فردی دارد. یکی از پر استفاده ترین انواع ورق‌های کامپوزیت، ورق‌های آلومینیومی هستند که از لایه‌های ترکیبی آلومینیوم، پلی اتیلن و یا مواد معدنی دیگر ساخته می‌شوند. نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که خصوصیات ورق کامپوزیت بر اساس مواد و متریالی که به آن اضافه می‌شود، می‌تواند تفییر کند. از جمله نکات مهمی که باید درباره ورق‌های کامپوزیت آلومینیومی نیز بدانید، به شرح زیر است:

مواد پلی اتیلن یا مواد معدنی در هسته ورق قرار می‌گیرند

لایه‌های آلومینیوم روی آن در دو طرف قرار می‌گیرند.

به غیر از لایه‌های اصلی ورق، لایه‌های دیگری نیز به آنها به منظور افزایش سطح کیفیت ورق کامپوزیت افزوده می‌شود.

ورق کامپوزیت برای نمای ساختمان:

می‌توان گفت که ورق‌های کامپوزیت در انواع و اقسام بسیار مختلفی طراحی و ساخته شده اند که تمامی آنها برای امور ساختمانی استفاده نمی‌شود و کاربری‌های دیگری دارند. در واقع از میان انواع مختلف ورق کامپوزیت، چند مدل از ان ها برای نمای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد و اگر شما می‌خواهید آنها را انتخاب کنید، باید بر اساس شرایط محیطی منطقه، نمای ظاهری، انتظارات و نیازها و همچنین بودجه خود این ورق‌ها را انتخاب و تهیه فرمایید.

نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که استفاده از این ورق در ساختمان‌های بلند مرتبه توسط مهندسین توصیه شده است. به دلیل آن که ورق‌های کامپوزیت معمولاً نسبت به سایر نماها از طول عمر بالاتری برخوردار بوده و تعمیرات آنها نیز آسان‌تر است. از سوی دیگر به دلیل وزن سبکی که دارند، بر وزن مرده ساختمان جرمی را اضافه نمی‌کنند و همین موضوع سبب شده است تا سازه به لحاظ نیروی جانبی زلزله و در هنگام زمین لرزه از خود مقاومت بیشتری نشان دهند. می‌توان اذعان داشت که ورق کامپوزیت از هر نوعی که باشد، به دلیل مزایا و به خصوص وزن سبکی که دارند یکی از بهترین متریال ها برای اجرای نمای ساختمان‌های بلند مرتبه محسوب می‌شوند.

انواع ورق کامپوزیت:

همان گونه که اشاره کرده ایم، ورق‌های کامپوزیت انواع مختلفی دارند که تنها برخی از آنها برای نمای ساختمان‌ها مناسب است که سایت premiumbondsh.comاز بهترین سایت‌های فروش ورق کامپوزیت است. به صورت کلی باید اشاره داشت که ورق‌های کامپوزیت، بر اساس ویژگی‌ها، جنس هسته و نوع پوسته به انواع و اقسام مختلفی دسته بندی می‌شوند. از جمله انواع ورق کامپوزیت، می‌توان به موارد ذکر شده در زیر اشاره داشت:

ورق کامپوزیت ضد حریق (نسوز / کندسوز)

ورق کامپوزیت PVDF

ورق کامپوزیت سه بعدی

ورق کامپوزیت طرح آجر

ورق کامپوزیت طرح چوب

ورق کامپوزیت طرح سنگ

ورق کامپوزیت بدون لایه محافظ

ورق کامپوزیت نانو

ورق کامپوزیت کجا کاربرد دارد؟

این سوال ممکن است برای بسیاری از شما عزیزان به وجود بیاید. در این راستا باید اشاره داشت که مهم‌ترین استفاده ورق‌های کامپوزیت، همان صنعت ساختمان و ساخت نماهای ساختمانی است. به صورت کلی این ورق‌ها می‌توانند هم برای نمای بیرونی ساختمان‌ها و همچنین برای دکوراسیون داخلی محیط‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرند. در واقع در خصوص بهره گیری از این ورق‌ها در دکوراسیون داخلی باید اشاره داشت که از ورق کامپوزیت برای ایجاد تیغه‌های داخلی، پارتیشن، سقف کاذب و … استفاده می‌کنند. از سوی دیگر نمای ساختمان‌هایی که با این ورق‌ها ساخته می‌شود، بسیار مدرن تر از سایر ساختمان‌های دیگر است. نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که برای ساخت نمای ساختمان‌های بلند مرتبه از ورق کاپوزیت ۵ میل و برای ساخت نمای ساختمان‌های معمولی از ورق کامپوزیت ۳ میل استفاده می‌شود. از جمله سایر کاربردهای ورق کامپوزیت نیز می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

ساخت انواع نمای ساختمانی

دکوراسیون فضاهای داخلی و پوشش ستون‌ها و قابل استفاده به عنوان روکش بالکن

استفاده در سایبان‌ها و سایر قطعات پوششی

قابل استفاده در صنعت خودرو سازی

پمپ بنزین‌ها

تابلوی فروشگاه‌ها

غرفه‌های نمایشگاهی

پوشش سقف‌ها و...

چرا از ورق کامپوزیت استفاده می‌شود؟

استفاده از ورق کامپوزیت در صنعت ساختمان و یا سایر صنایع دیگر، مزیت‌های بی شماری دارد و به دلیل همین ویژگی‌ها و مزیت هاست که بهره گیری از این ورق‌ها نسبت به گذشته افزایش یافته است. از جمله مزیت‌های ورق کامپوزیت، می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

ورق‌های کامپوزیت وزن بسیار سبکی دارند و ایمنی ساختمان را در شرایط بحران مانند زلزله، تا حدی حفظ می‌کنند.

ورق کامپوزیت منعطف بوده و شکل پذیری بالایی دارد و به همین دلیل محدودیتی در اجرا آن وجود نخواهد داشت.

پنل‌های کامپوزیت به صورت جدا و مستقل بر روی نمای ساختمان یا مکان‌های دیگر نصب می‌شود و به هنگام خرابی می‌توان همان پنل‌های دارای ایراد را تعویض کرد.

پنل‌های کامپوزیتی، دارای رنگ بندی متنوعی می‌باشد و با تمام سلیقه‌ها هماهنگ است.

این ورق‌ها در ابعاد مختلفی تولید می‌شوند.

ورق‌های کامپوزیت آکوستیک هستند و به عنوان یک عایق صوتی در ساختمان‌ها عمل می‌کنند.

امکان آب بندی کردن نمای ساختمان با این متریال نیز وجود دارد.

قیمت ورق کامپوزیت به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت ورق کامپوزیت همیشه یکسان نیست و به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله عوامل تاثیر گذار بر قیمت این ورق‌ها، به شرح زیر است:

برند تولیدکننده ورق کامپوزیت

نرخ ارز

ضخامت ورق

جنس و کیفیت مواد اولیه

رنگ و پوشش ورق

تکنولوژی تولید

هزینه‌های حمل و نقل

متراژ کار

سخن پایانی:

در این مطلب سعی کردیم تا به بررسی ورق کامپوزیت چیست و دلیل استفاده از آن چیست بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت ما مراجعه کرده و با کارشناسان در این خصوص مشورت فرمایید.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.