رئیس فدراسیون پزشکی- ورزشی گفت: فدراسیون وزنه‌برداری در مسیر تست دوپینگ ۶ وزنه‌بردار قصور کرده و این موضوع را هم پذیرفتند.

به گزارش خبرنگار مهر، حذف ۶ وزنه‌برداری ایران در مسابقات قهرمانی جوانان جهان اسپانیا به دلیل اشتباه فدراسیون وزنه‌برداری در گرفتن آزمایش دوپینگ و عدم رعایت فاصله زمانی حواشی زیادی برای فدراسیون وزنه‌برداری به وجود آورد و باعث شد ۶۰ درصد این تیم از حضور در این مسابقات بازبمانند.

غلامرضا نوروزی رئیس ستاد ملی مبارزه با دوپینگ در مورد حذف این ۶ وزنه‌برداری و عدم رعایت فاصله زمانی از سوی فدراسیون وزنه‌برداری گفت: فعالیت نادوی ایران به صورت مستقل است و روش کار ما براساس سیاست‌های شورای مرکزی نادو با ریاست وزیر ورزش برگزاری می‌شود، سیاست‌گذاری هر سال مشخص می‌شود و از هر رشته ورزشی طبق مطالعاتی که در طول سال انجام می‌شود تست دوپینگ می‌گیریم، یا اینکه فدراسیون تقاضا می‌کنند و ما از ورزشکاران آن‌ها تست می‌گیریم.

وی گفت: یک مورد دیگر هم آر تی پی است که از ورزشکاران تاپ و به خصوص المپیکی‌ها از طرف وادا و بدون هماهنگی با کسی سه بار تست دوپینگ گرفته می‌شود که ورزشکاران در هر سه بار باید طبق آدرسی که در فرم وادا پر کرده حضور داشته باشد که اگر غیبت داشته باشد با اخطار و محرومیت روبه‌رو خواهد شد. اما در مورد مشکلی که برای تیم ملی وزنه‌برداری جوانان ایجاد شد و حذف ۶ وزنه‌بردار را به همراه داشت؛ از چند ماه قبل فدراسیون جهانی وزنه‌برداری ابتدا تصمیم می‌گیرد که فدراسیون‌های زیر مجموعه خود را به دو گروه A و B تقسیم بندی کند که فدراسیون ایران در گروه A قرار می‌گیرد.

نوروزی ادامه داد: فدراسیون‌هایی که در گروه A قرار می‌گیرند باید ۶ ماه قبل از اعزام ورزشکاران دو بار تست بدهند. در ابتدای ژانویه این موضوع را به فدراسیون وزنه‌برداری ایران اعلام کردند و گفتند فاصله این دو تست نباید کمتر از ۱۴ روز باشد. یعنی اگر از ورزشکاری روز اول ژانویه تست دوپینگ گرفته شد باید ۱۵ ژانویه هم دوباره تست گرفته شود و این بازه زمانی نباید کمتر از ۱۴ روز باشد. در اوایل خردادماه دوستان در فدراسیون وزنه‌برداری با ما نامه‌نگاری کردند و از ما خواستند که از وزنه‌برداران رده جوانان تست دوپینگ بگیریم.

رئیس فدراسیون پزشکی- ورزشی اظهار داشت: همکاران ما به اردوی تیم ملی وزنه‌برداری جوانان که در یکی از استان‌ها بوده مراجعه کردند و از آن‌ها تست دوپینگ گرفته شد، البته تعدادی از جوانان در اردو حضور نداشتند. در حال حاضر وادا با یک شرکت‌های خصوصی قرارداد بسته که از ورزشکاران تست دوپینگ گرفتند، فدراسیون ۱۵ روز قبل از اعزام با ما دوباره نامه نگاری کرد که از ۶ نفر از وزنه‌برداران تست دوپینگ بگیرید و ما دوباره از این ورزشکاران تست گرفتیم، اما تست دومی که از این ورزشکاران گرفته شد در واقع دو روز جلوتر بود و بازه زمانی ۱۴ روز فاصله بین دو تست رعایت نشد.

نوروزی تأکید کرد: تعدادی از وزنه‌برداران به مسابقات قهرمانی جهان اعزام شدند، از آن‌ها تست گرفته شد و مشکلی هم وجود نداشت، اما نفراتی که در اردو حضور نبودند از آن‌ها تست گرفته نشد. در واقع فدراسیون به ما نامه زد که تست دوپینگ از نفرات بگیریم اما لیستی به ما ندادند، روز گذشته در جلسه‌ای هم که با اسبقیان معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای داشتیم، رئیس فدراسیون وزنه‌برداری پذیرفت که در این مسیر قصوری صورت گرفته و زیرمجموعه فدراسیون باید لیستی به ما اعلام می‌کرد که از آن‌ها تست بگیریم که این اتفاق رخ نداد.

رئیس فدراسیون پزشکی- ورزشی در پاسخ به این سوال که آیا محرومیت برای این ۶ نفر به عنوان ورزشکار دوپینگی در نظر گرفته می‌شود یا فقط از مسابقات جهانی جوانان محروم شدند، گفت: تست دوپینگ این ۶ وزنه‌بردار مثبت نشده و تنها مشکل آن‌ها عدم رعایت قانون و مقررات بوده بنابراین فقط از همین مسابقات محروم شدند و برای رقابت‌های دیگر مشکلی نخواهند داشت. در واقع ما محرومیت دوپینگی در وزنه‌برداری نداریم.