آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) با فعال‌سازی فرآیند پاسپورت بیولوژیک برای ورزشکاران، گام بزرگی برای کنترل دوپینگ بر می‌دارد اینگونه که حتی دست ورزشکارن به ظاهر پاک را هم رو می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از ایران نادو، آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ با فعال سازی فرآیند پاسپورت بیولوژیک و پایش آن بسیاری از ورزشکاران به ظاهر پاک را به زودی شگفت زده خواهد کرد.

آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ با تصویب عالیترین رکن اجرایی خود تمامی آزمایشگاههای مورد تایید را که طبق استانداردهای وادا فعالیت می نمایند، ملزم به تشکیلAthlete Biological Passport (ABP) برای ورزشکارانی که نمونه آنها مورد آزمایش قرارمی گیرد، نموده است.

این فرآیند دارای دو بخش Steroid Profile (پروفایل استروئیدی) و Blood Profile (پروفایل خون) می باشد. در استروئید پروفایل، مقادیر استروئیدها در نمونه های ادراری متعددی که در زمان های متفاوت گرفته شده، مقایسه می شود و در پروفایل خون فاکتورهای سلول های خونی شمارش و مقایسه شده و هر گونه تغییرات خارج از محدوده فیزیولوژیک شناسایی می گردد.

بنابراین اگر در دراز مدت نمونه های ورزشکار (حتی باوجود منفی بودن تست های سالهای اخیر)، با یکدیگر همخوانی نداشته باشد یا در مقطعی جهش یا کاهش محسوسی در آن مشاهده گردد، مراتب به واحد مدیریت پاسپورت APMU گزارش شده و پرونده ورزشکار فعال و موارد مشکوک مورد تحقیق و تفحص قرار می گیرد.

در صورتی که نتایج تحقیق و تفحص به ثبت تخلف منجر شود، سازمان مدیریت کننده نتایج نسبت به صدور حکم محرومیت برای ورزشکار اقدام خواهد کرد و علاوه بر دوره محرومیت، تمامی مقام ها، رکوردها، جوایز و مدالهای کسب شده توسط ورزشکار از تاریخ ایجاد تغییرات در پاسپورت بیولوژیک پس گرفته می شود.

لازم به ذکر است، پاسپورت بیولوژیک (ABP) برای تمامی ورزشکارانی که در حوزه کنترل دوپینگ قرار دارند، در سامانه آدامز (سیستم یکپارچه مدیریت مبارزه بادوپینگ) ثبت شده و اجرایی می شود.