قم- جوانان و دلاورمردان قمی از روزهای آغازین هشت سال جنگ تحمیلی رهسپار جبهه‌های جنگ جنوب و غرب کشور شدند و با فرماندهی سرداران خداجو در عملیات‌های متعددی افتخار آفریدند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - دانیال قنبری: جوانان و دلاور مردان قمی پس از آغاز جنگ تحمیلی در همان روزهای اول رهسپار جبهه‌های نبرد شدند و به فرماندهی «حسن درویش» در منطقه شوش مستقر شدند.

سردار «مرتضی صفاری» از فرماندهان دوران دفاع مقدس پس از عملیات غرورآفرین فتح المبین، لشکر ۱۷ علی بن ابی‌طالب (ع) را برای مبارزه با رژیم خصم و بعث عراق تشکیل داد که پس از حسن درویش و پیش از شهید مهدی زین الدین به فرماندهی این لشکر منصوب شد.

سرداران غلامرضا جعفری، فتوحی، شهید اسماعیل صادقی، شهید جواد دل آذر و شهید میرجانی از جمله دلاورمردان قمی هستند که در عملیات‌های لشکر همیشه پیروز علی بن ابی‌طالب (ع) نقش فرماندهی را بر عهده داشتند.

جوان مردان و سرداران استان‌های مرکزی، سمنان، زنجان و قزوین به لشکر ۱۷ علی بن ابی‌طالب (ع) انسجام بخشیدند و عملیات‌های فتح المبین و بیت المقدس از جمله برگ‌های زرین این یگان بشمار می‌آید.

پاسداران و بسیجیان لشکر ۱۷ علی بن ابی‌طالب (ع) در عملیات غرور آفرین فتح فاو نیز در بهمن سال ۱۳۶۴ در منطقه کارخانه نمک، ارتش تا دندان مسلح و نیروهای زرهی و مکانیزه و نیروهای تکاور ارتش عراق را منهدم کردند.

دلاورمردان لشکر ۱۷ علی بن ابی‌طالب (ع) قم همچنین در عملیات‌های کربلای ۱، مهران، والفجر ۸ و کربلای پنج در شرق بصره در خاکریزهای مرزی جمهوری اسلامی ایران ایستادگی کردند و افتخار آفرینی کردند.

مردادماه سال ۱۳۶۱ تیپ ۱۷ قم به تیپ ۱۷ علی بن ابی طالب (ع) تغییر پیدا کرد و از این سال استان‌های مرکزی، سمنان و زنجان تأمین‌کننده اصلی نیروی این یگان شدند و سپس در آبان ماه سال ۱۳۶۳ غلامرضا جعفری به فرماندهی این تیپ منصوب شد و تا خرداد ۱۳۶۷ حدود ۴۳ ماه عهده دار این سمت بود.

در خرداد ماه ۱۳۶۷ به مدت دو ماه محمد میرجانی فرماندهی آن را برعهده داشت و در مرحله چهارم عملیات رمضان، شهید مهدی زین‌الدین فرماندهی تیپ ۱۷ را عهده‌دار شد تا همه ارکان آن در اختیار نیروهای بومی استان‌های پشتیبانی کننده‌اش باشد.

بعد از عملیات محرم که سپاه پاسداران، سازمان رزمش را گسترش داد، تیپ ۱۷ به لشکر ۱۷ علی‌بن‌ابی‌طالب (ع) ارتقا پیدا کرد و با تشکیل دو تیپ به نام‌های تیپ یکم الهادی و تیپ دوم حضرت معصومه (س) توسعه سازمان داد.

مادر شهیدان مهدی و مجید زین الدین از فرماندهان پر افتخار استان قم در هشت سال دفاع مقدس در گفت و گو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه شهدا هرگز منیت نداشتند، اظهار کرد: کلام خدا، ائمه طاهران و پیشوایان دینی که ادامه دهنده راه پیامبر اسلام و انبیا بودند، در اولویت شهدا قرار داشتند و آنان هیچ‌گاه دچار خودبینی و منیت نبودند.

حاجیه خانم اسلام دوست با بیان اینکه شهدا از جان و مالشان گذشتند و به جبهه‌های جنگ رفتند، بیان کرد: قائله‌های خلق مسلمانان و کردستان از توطئه‌های دشمن و ضد انقلاب‌ها بود که با تدابیر شهید مهدی زین‌الدین خنثی شد.

باید مطیع فرمایشات ولی امر مسلمین باشیم

مادر شهید زین الدین با تاکید بر اینکه منیّت‌ها باید از بین بروند و وحدت فراگیر مسلمین در مقابل رژیم جنایتکار صهیونیستی ایجاد شود، ابراز کرد: به ازای ریخته شدن هر خون بی‌گناه بواسطه جنایات و توطئه‌های دشمنان اسلام، یک درخت سبز روییده خواهد شد و حق نمایان می‌شود.

وی با تصریح به اینکه باید مطیع فرمایشات ولی امر مسلمین باشیم، اذعان کرد: تمام کارهای ما می‌بایست برای خدا انجام بشود تا ان شاء الله سرباز حقیقی و واقعی امام زمان (عج) و نایب بر حقش باشیم

سردار حسین تناور فرمانده لشکر عملیاتی ۱۷ علی ابن ابی‌طالب (ع) در گفت و گو با خبرنگار مهر ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم عنوان کرد: شهدا هدایای جنگ به ملت ایران بود و این استعدادها در این دوران به شکوفایی رسیدند و تا سالیان سال کشور و حتی منطقه را بیمه کردند.

فرمانده لشکر عملیاتی ۱۷ امام علی ابن ابی‌طالب (ع) افزود: ما با درس گرفتن از دوران دفاع مقدس می‌توانیم در همه مشکلات با ایمان راسخ، توکل و اعتماد به توانمندی‌های جوانان فائق شویم.

وی ادامه داد: اکنون نیز باید از همان عواملی که باعث پیروزی ما در دوران دفاع مقدس شد، بهره بگیریم که این وعده خداوند است إنْ تَنْصُروا اللهَ یَنْصُرکُم وَ یُثَبّتْ أقدامَکُم.

سردار تناور خاطر نشان کرد: در واقع می‌توان گفت که دفاع مقدس صحنه بروز افتخارات، عزت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی بود.

دفاع مقدس، ملت ایران را در مقابل جبهه استکبار به عنوان الگویی برای ملت‌ها تبدیل کرد

حجت الاسلام اسماعیل امیرزاده مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در لشکر عملیاتی ۱۷ علی ابن ابی‌طالب (ع) در گفت و گو با خبرنگار مهر ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و شهدای دفاع مقدس بیان کرد: دفاع مقدس، ملت ایران را در مقابل جبهه استکبار به عنوان الگویی برای ملت‌ها از جمله ملت‌های فلسطین، لبنان و محور مقاومت و نوید دهنده آینده‌ای درخشان تبدیل کرد.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در لشکر عملیاتی ۱۷ اظهار کرد: پیروزی‌های شگفت انگیز ملت ایران در دفاع مقدس باعث شد تا آنچه را که آمریکایی‌ها و دشمنان ملت ایران از آن می‌ترسیدند، تحقق یابد.

وی تصریح کرد: از ویژگی‌های شاخصی که در دوران دفاع مقدس و جبهه‌های جنگ دیده می‌شود، می‌توان به استقامت، صلابت، مقاومت در مقابل سختی‌ها، جلب حمایت الهی و امدادهای غیبی، اتکا به قدرت الهی، ایجاد روحیه مقاومت و انگیزه قوی و همچنین اطاعت عاشقانه رزمندگان از امام خمینی (ره) که عامل اساسی برای شکل گیری دیگر عواملی چون صبر و استقامت و شهادت طلبی بود و زمینه پیروزی را فراهم کرد، اشاره داشت.