رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله توضیحاتی درباره سرانجام نتایج پلاسمادرمانی بیماران کرونایی ارائه داد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری همایش درس‌آموخته‌های کرونا، با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌الله عج امروز برگزار شد.

حسن ابوالقاسمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌الله در این نشست ضمن بیان اینکه این همایش با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و وزارت بهداشت برگزار می‌شود گفت: ویروس کرونا با یک غافلگیری اتفاق افتاد و با همه‌گیری های قبلی متفاوت بود.

وی افزود: رفتار ویروس ساده نبود و التهاب در بدن ایجاد می‌کرد و جامعه بهداشت و سلامت کشور غافلگیر شدند. از این رو در جنبه پیشگیری و درمان اختلاف نظر وجود داشت. تا حدی که ابتدا گفتند باید ماسک بزنید اما اواخر گفتند ماسک فایده ندارد و از طریق دست منتقل می‌شود چون در ابتدا اطلاعات در مورد ویروس کم بود.

ابوالقاسمی در خصوص تولید واکسن و اقدامات درمانی هم اظهار داشت: دانشگاه بقیه الله تنها دانشگاهی بود که اقدام به تولید واکسن کرد و واکسن نورا تولید شد. این واکسن در ابتدا به یک میلیون نفر تزریق شد اما با فروکش کردن بیماری تزریق آن متوقف شد.

وی همچنین گفت: پس از اینکه درب بیمارستان‌ها برای درمان بیماران به دستور مقام معظم رهبری باز شد، بیمارستان‌های صحرایی و نظامی هم شروع به فعالیت در زمینه کرونایی کردند. بیمارستان بقیه الله هم صد در صد امکاناتش را در اختیار بیماران قرار داد.

ابوالقاسمی در ادامه گفت: پس از پایان کرونا برای جمع آوری تجارب این اپیدمی از تمام دست اندرکاران و تمام کسانی که در تصمیم گیری ها در خصوص کرونا دخیل بودند به این همایش دعوت کردیم و بیش از ۹۰۰ مقاله برای ما ارسال شد. استقبال وسیعی از این کنگره انجام شد. مقاماتی را برای حضور در همایش دعوت کردیم تا دستاوردها در این حوزه در این همایش ارائه شود.

وی افزود: این همایش پنجشنبه و جمعه ۵ و ۶ مهر در سالن همایش‌های رازی برگزار می‌شود. تمام کسانی که در حوزه تشخیص درمان و پیشگیری دخیل بودند، حتی کسانی که در حوزه درمان فعال نبودند مانند فعالان هنری در نمایشگاه حاشیه این همایش حضور خواهند داشت. همچنین از دانشجویانی که در تحقیقات برای این همه گیری فعال بودند دعوت به عمل آمده است.

رئیس دانشگاه بقیه الله با اشاره به موضوعات مختلف مورد بررسی در این همایش گفت: موضوعات و نظرات مختلف را در پنل‌های تخصصی این همایش به بحث خواهیم گذاشت. تا دریابیم چگونه می‌توان از تجربه کرونا برای آینده بهره گیری کرد.

وی در خصوص حضور کشورهای خارجی در همایش گفت: برخی از اساتید برای انتقال تجربه به صورت مجازی امکان حضور داشتند و احتمال دارد مهمانی از کشور چین که نمونه موفقی در خصوص تجربه مقابله با بیماری دارند داشته باشیم که هنوز مشخص نیست.

رئیس دانشگاه بقیه الله گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران به موضوع پلاسمادرمانی ورود کرد؛ چرا که پس از مدتی دریافتیم اقدامات حمایتی و فقط اکسیژن نمی‌تواند سبب بهبود بیمار شود. بررسی‌ها بیانگر این بود که پلاسمادرمانی می‌تواند به صورت بالقوه و بالفعل سبب بهبود بیماران شود. بر همین اساس هم دانشگاه بقیه‌الله حدود یک ماه پس از کشور چین به موضوع پلاسما درمانی ورود کرد.

وی ادامه داد: شرکت‌های خصوصی که در زمینه پلاسما فعالیت می‌کردند در قالب مسئولیت اجتماعی به موضوع پلاسما درمانی ورود کردند و واحدهای سیار خود را در دانشگاه علوم‌پزشکی بقیه‌الله مستقر کردند. بدن بیمار بهبود یافته کرونایی، آنتی‌بادی دارد و می‌توان آنتی‌بادی بیمار بهبودیافته را برای جلوگیری از جولان بیماری به بیمار تزریق کرد.

ابوالقاسمی با بیان اینکه اگرچه تزریق پلاسما اثرگذار بود اما نتایج متفاوتی داشت، توضیح داد: تزریق پلاسما بر برخی بیماران اثرگذار بود و برای برخی تأثیر نداشت. پس از بررسی‌های به عمل آمده، بررسی‌ها بیانگر این بود که تزریق پلاسما به دو عامل بستگی دارد و «زمان» یکی از این عوامل است. تزریق پلاسما باید پیش از اینکه بیمار به اکسیژن نیاز داشته باشد، انجام شود.

وی ادامه داد: دانشگاه علوم‌پزشکی بقیه‌الله درباره تزریق پلاسما به بیماران کرونایی چند مقاله به رشته تحریر درآورده است. پس از کشور ایران، همچنین آمریکا نسبت به تزریق پلاسما اقدام کرد.

وی در خصوص تولید واکسن ایرانی گفت: در شرایط بحرانی آمریکا واکسن فایزر را تا به مردم خودش تزریق نکرد حتی به اروپایی‌ها هم نداد. اگر ما درخواست می‌کردیم تا خودشان کامل واکسینه نمی‌شدند به ما نمی‌دادند یا دولت هند با وجود قرار داد و دریافت پول واکسن را ارسال نکرد.

ابوالقاسمی در خصوص ارتباط مخالفت رهبری با واردات واکسن ایرانی با اتفاق انفجار پیجرها در لبنان گفت: در بحث اتفاقات لبنان اسرائیل از تمام خطوط قرمز گذشته است. وقتی مواد منفجره را پیجر گذاشته است، ممکن در تولیدات بیولوژیک هم این کار را بکند. رژیم اشغالگر ابایی از آلوده کردن داروها هم ندارد. این موضوع نشان می‌دهد که آلوده کردن فرآورده‌های بیولوژیک هم امکان دارد.

وی در خصوص جلوگیری از ترور بیولوژیک در آینده گفت: کشورها باید خود را به عوامل تشخیصی مجهز کنند. مثلاً در زمینه کرونا هم حمله بیولوژیک مطرح شد. اما بالقوه چنین اقداماتی ممکن است صورت گیرد. ما باید این عوامل را شناسایی کنیم و واکسن مناسب را برای آن‌ها تولید کنیم.

رئیس دانشگاه بقیه الله در خصوص بررسی اثر بخشی داروها در کرونا نیز گفت: کنگره برای همین است که در خصوص این داروهای مؤثر و غیر مؤثر بحث کنیم و تأثیرگذاری آن‌ها بررسی شود البته نحوه استفاده از داروها مخصوص کشور ما نبود و مخصوص همه کشورها خواهد بود.

وی در پایان با انتقاد از عملکرد افراد ضد واکسن بیان کرد: مسائلی مانند سکته به دنبال تزریق واکسن را مطرح می‌کنند که از اساس اشتباه است. عوارض واکسن کرونا بر همگان مشخص است و البته موضوع افراد ضد واکسن فقط به کشور ما محدود نمی‌شود. به طور مثال، میزان فوتی‌های کرونایی ایالات‌متحده، کشوری که واکسن فایزر را تولید کرده به اندازه کشورهایی است که واکسن نزده‌اند. این روزها، تبلیغات دروغین درباره پنوموکوک هم مطرح می‌شود.