سنندج_رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان از آغاز اجرای سرشماری عمومی کشاورزی سال ۱۴۰۳ از دوازدهم آبان ماه به مدت یک ماه در سطح استان کردستان همزمان با سراسر کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، اکبر محمدی پیش از ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از شیوه‌های تولید آمار کشاورزی اجرای سرشماری کشاورزی است و سایر کشورهای دنیا، سرشماری کشاورزی را هر ۵ یا ۱۰ سال یک بار انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه در ایران نیز سرشماری کشاورزی هر ۱۰ سال یک بار اجرا می‌شود، افزود:: سرشماری عمومی کشاورزی ۱۴۰۳ در آبان ماه سال جاری به مدت یک ماه در سطح کلیه مناطق شهری و روستایی کشور انجام می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در این سرشماری اطلاعات مربوط به فعالیت‌های مختلف کشاورزی از جمله زراعت، باغداری و دامداری، کشت گلخانه‌ای، پرورش آبزیان خوراکی، پرورش زنبور عسل، پرورش کرم ابریشم و پرورش طیور جمع آوری می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان اضافه کرد: این سرشماری مطابق با ماده (۳) قانون مرکز آمار ایران، مصوبه شصت و دومین جلسه شورای عالی آمار و فرمان رئیس جمهور، شورای راهبری سرشماری عمومی کشاورزی سال جاری انجام می‌شود که سازمان برنامه و بودجه کشور و مرکز آمار ایران با همکاری وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی و وابسته به دولت و شرکت‌های دولتی مکلف به اجرای آن هستند.

محمدی اضافه کرد: انجام آمارگیری‌های کشاورزی به منظور پاسخگویی به نیازهای روزافزون آمار و اطلاعات در بخش کشاورزی برای تحلیل وضعیت گذشته و حال، برنامه ریزی و پیش‌بینی آینده مهم است و بر همین اساس سرشماری عمومی کشاورزی انجام می‌شود.

وی افزود: نخستین سرشماری کشاورزی ایران در سال ۱۳۵۲ فقط در نقاط روستایی انجام شد و پس از آن در سال‌های ۱۳۶۷، ۱۳۷۲، ۱۳۸۲ و ۱۳۹۳ به صورت عمومی در نقاط شهری و روستایی به مرحله اجرا درآمد و اجرای ششمین سرشماری عمومی کشاورزی در سال ۱۴۰۳ در دستور کار مرکز آمار ایران قرار گرفت.

وی ادامه داد: بخش کشاورزی به دلیل تأمین غذای مورد نیاز جامعه از مهم‌ترین حوزه‌های اقتصادی کشور محسوب می‌شود و این بخش از یک طرف سهم بالایی از ارزش افزوده اقتصاد کشور را به خود اختصاص می‌دهد و از طرف دیگر سهم قابل ملاحظه‌ای در حوزه اشتغال استان را دارد.