دبیر چهاردهمین همایش ملی نخبگان از برگزاری این همایش در تاریخ ۱۰ و ۱۱ مهرماه خبر دادو گفت: ۱۱ مهرماه نخبگان با رهبر انقلاب دیدار خواهند داشت و ۷ نفر به نمایندگی از نخبگان سخنرانی خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، رسول محمدقلی در نشست خبری چهاردهمین همایش ملی نخبگان که امروز دوم مهرماه در محل بنیاد ملی نخبگان برگزار شد، اظهار کرد: چهاردهمین همایش ملی نخبگان ۱۰ مهرماه با حضور رئیس جمهور در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود و ۱۱ مهرماه دیدار نخبگان با مقام معظم رهبری خواهد بود. روز دهم مهرماه زادروز شهید چمران است و در تقویم به اسم روز نخبگان نامگذاری شده است.

محمدقلی با بیان اینکه این همایش از ۱۷ سال قبل برگزار می‌شود، افزود: چهاردهمین همایش نخبگان با حضور وزرای علوم و بهداشت و مسئولان کشوری برگزار می‌شود و دلیل اهمیت این همایش این است که اشخاص اول به لحاظ مسئولیتی، میزبان نخبگان هستند و در این دیدار شنونده هستند تا اینکه گوینده باشند.

وی ضمن اشاره به اینکه نخبگان دانش آموزی و دانشجویی و اساتید مختلف در این همایش حضور دارند، گفت: در این همایش بعد از سخنان رئیس بنیاد ملی نخبگان فرصت خوبی به ۵ تا ۷ نفر از جوانان نخبه داده می‌شود تا مطالب و تقاضاهای خود را مطرح کنند.

محمدقلی ادامه داد: در این همایش گزارش مفصلی از شرایط نخبگان و دغدغه‌های آنها منعکس می‌شود و بعد از صحبت‌های نخبگان، بیانات مقام معظم رهبری و یا رئیس جمهور طرح می‌شود که چراغ راهی برای ما و دستگاه‌های مرتبط با جامعه نخبگانی خواهد بود.

دبیر چهاردهمین همایش نخبگان با اعلام اینکه امسال برای حضور در این همایش بالای ۴ هزار نفر تقاضای حضور داشتند، گفت: نکته قابل توجه این است که همه نمی‌توانند در این همایش حضور یابند چرا شاخص‌هایی برای این امر لحاظ کرده ایم.

وی با بیان این مطلب که از بین ۴ هزار درخواست برای حضور در همایش نخبگان، رزومه‌ها و شاخص‌های نخبگی بررسی شد و در نهایت، حضور ۶۰۰ نفر از نخبگان در همایش نهایی شد، گفت: از ۶۰۰ نفر، ۲۰۰ نفر از بانوان نخبه و ۴۰۰ نفر آقایان هستند. همچنین نخبگانی که قرار است در حضور مقام معظم رهبری صحبت کنند، متن و صحبت‌های خود را ارسال کرده اند.

محمدقلی تصریح کرد: محورهای سخنرانی را در ۹ محور سلامت و بهداشت، فناوری‌های نوظهور، فناوری‌های نرم، خدمات پولی و بانکی و … لحاظ کردیم و به ازای هر محور یک کارگروه متشکل از یک دبیر که از اساتید بارز آن موضوع است، تشکیل شد و مطالب ارسالی به کارگروه‌ها ارسال و مورد بررسی قرار گرفته است. از مطالب ارسالی، ۱۰ مورد تأیید قرار گرفته و ۷ نفر از نخبگان برای سخنرانی در حضور رهبر و رئیس‌جمهور انتخاب شده‌اند.

دبیر همایش شعار امسال را حکمرانی دانش‌بنیان اعلام کرد و گفت: یکی از ماموریت‌هایی که معاون اول رئیس جمهور و رئیس جمهور به بنیاد محول کرده اند این است که بنیاد باید در چند سال آینده زمینه تربیت حداقل ۵۰۰ مدیر جوان، آگاه، دانا و توانمند و کسی که بتواند نقش جدی در حکمرانی کشور داشته باشد را فراهم کند.