یک تحلیلگر ارشد منطقه‌ای نوشت که دشمن تیر آخر خود را در انفجار پیجرها برای جنگ فراگیر باقی نگذاشت و آن را زود شلیک کرد، چرا که در عمق یک بحران و باتلاق غیر قابل تحمل قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، ابراهیم امین سردبیر روزنامه لبنانی الاخبار و تحلیلگر ارشد مسائل منطقه نوشت که برخی‌ها در محاسبه اقدامات حزب الله لبنان دچار اشتباه شده و در عین حال تصور می‌کنند که به این حزب نزدیک هستند. این عده تلاش دارند از دستاوردها و پیروزی‌های حزب الله چیزی نصیب خود سازند، اما از جانفشانی و قربانی دادن در این زمینه طفره می‌روند.

این مقاله می‌افزاید که در روند پشتیبانی از غزه نیز این عده محاسباتی متفاوت از حزب الله داشتند و ماهیت مقاومت و موقعیت آن در عرصه درگیری‌ها را متوجه نشدند. این در حالی بود که مقاومت در نتیجه چندین دهه تقابل با رژیم صهیونیستی، به درک درستی از این رژیم رسیده بود و وارد معرکه‌ای شد که هدف از آن از بین بردن هر اقدامی از سوی دشمن برای محاصره و فشار بر مقاومت یا از بین بردن جایگاه اساسی آن در آرمان فلسطین است.

امین تاکید می‌کند که اقدامات مقاومت طی یک سال گذشته نشان دهنده درک واقعی آن از روند تقابل با دشمن صهیونیستی است. توحش رژیم صهیونیستی در غزه نیز دلیلی دیگر بر درست بودن تصمیم پشتیبانی از غزه به شمار می‌رفت، این در حالی بود که احتمال گسترش تنش‌ها در این جبهه قابل تصور بود. علت آن هم ساده است و آن اینکه پشتیبانی حزب الله از غزه یک اقدام صوری و نمایشی نبود، بلکه اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که آنها دیگر قدرت تحمل جنگ فرسایشی سختی که مقاومت علیه آنها به راه انداخته بود را ندارند.

در طرف مقابل؛ مقاومت وقتی این ابتکار عمل را در پیش گرفت، از ماهیت تنش‌ها و هزینه‌های احتمالی آن به خوبی اطلاع داشت و تاکتیک نظامی را انتخاب کرد که نسبت به پیامدهای آن آگاهی کافی داشت. اگر دشمن در برخی عملیات‌های امنیتی و نظامی خود موفق عمل کرده، سوال اساسی این است که چرا در شرایط کنونی مجبور به این عملیات‌ها شده و آن را به زمان جنگ فراگیر موکول نکرده است؟ پاسخ این سوال این است که شرایط کنونی دشمن صهیونیستی را در عمق یک بحران و باتلاق قرار داده و باعث شده جنایت‌های بی‌سابقه‌ای نظیر کشتار انفجار پیجرها و تجهیزات ارتباطاتی را انجام دهد.

دشمنان داخلی لبنان که همواره از نقاط پیروزی دشمنان به عنوان ابزاری برای فشار به مقاومت استفاده می‌کنند، شریک این جنایت‌ها هستند. آنها باید بدانند که ما در آستانه مذاکرات در خصوص قانون انتخابات یا انجام یک پروژه خدماتی نیستیم؛ بلکه در درون جنگی هستیم که دشمن به ما تحمیل کرده است. انتخاب این جنگ مانند انتخاب یک غذا از لیست غذاها نیست و کسانی که همچنان و با وجود جنایت‌های تل‌آویو در فلسطین تصور می‌کنند امکان همزیستی با رژیم وحشی صهیونیستی وجود دارد، یا بسیار ساده لوح هستند یا ترسیده اند و یا اینکه در توطئه‌های دشمن شریک هستند.

امین، فرماندهی مقاومت را فرماندهی کارکشته و دقیق دانست و تاکید کرد که در چهار دهه گذشته و جنگ‌های بزرگی که در این زمان اتفاق افتاده، فرماندهی مقاومت درست بودن برنامه‌ها و راهکارهای خود را به اثبات رسانده و قدرت ابتکار آن با وجود فشارهای زیاد و تحقق دستاوردهای مختلف، ما را شگفت زده کرده است.

ابرهیم امین با اشاره به اختلال امنیتی به وجود آمده و دلایل آن افزود که مقاومت نشان داده که کفایت و مهارت لازم برای رسیدن به نتایج دقیق در زمان نه چندان طولانی را دارد و اقداماتی که طی ۷۲ ساعت گذشته انجام داده، نشان می‌دهد که نه تنها قدرت ادامه مبارزات را دارد، بلکه می‌تواند بر اساس راهکارهای جدید، فعالیت‌های خود را از سرگیری کند و نسل جدیدی از رهبران و فرماندهان را ایجاد کند.

این مقاله با اشاره به اینکه دشمن آمادگی برای انجام عملیات‌های بیشتر در لبنان را دارد، تاکید کرد که دشمن طی ۱۱ ماه گذشته با انجام بیش از ۱۰ هزار حمله، تعدادی از رهبران و کادر و مبارزان حزب الله را به شهادت رسانده است، اما نتوانسته حتی مانع از اجرای یک عملیات حزب الله لبنان شود. مقاومت حتی به تأسیسات ویژه خود مربوط به جنگ‌های بزرگ نزدیک هم نشده و این چیزی است که دشمن می‌تواند آن را امتحان کند.