پیش‌بینی می‌شود که بازار جهانی نانوکاتالیست‌ها که ارزش تقریبی آن در سال ۲۰۲۲، ۳ میلیارد دلار بوده است، با نرخ رشد مرکب سالانه ۴٫۱ درصد به حدود ۴٫۱ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۰ برسد.

به گزارش خبرگزاری مهر، براساس گزارش منتشر شده توسط موسسه Markets and Markets، نانوکاتالیست‌ها در حوزه‌های مختلفی از جمله پالایشگاه و پتروشیمی، محیط زیست، فرآوری مواد غذایی، سنتز شیمیایی و … به کار می‌روند. انتظار می‌رود بخش پالایشگاهی و پتروشیمی به نرخ رشد مرکب سالانه ۴٫۴ درصدی دست یابد و تا پایان دوره تحلیل به ارزش ۱٫۷ میلیارد دلار برسد.

در همین حال، پیش‌بینی می‌شود که بخش محیط زیست در هشت سال آینده با نرخ رشد مرکب سالانه ۶ درصد رشد کند. در حالی که امریکا در دو سال قبل، بازار نانوکاتالیست به ارزش ۷۷۱٫۶ میلیون دلار داشته، پیش بینی می شود ارزش بازار نانوکاتالیست چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان، تا سال ۲۰۳۰ به ۵۴۷٫۳ میلیون دلار برسد که نرخ رشد مرکب سالانه این کشور بین سال های ۲۰۲۲ و ۲۰۳۰، ۶ درصد خواهد بود.

همچنین در اروپا انتظار می‌رود مصرف نانوکاتالیست‌ها در کشور آلمان با نرخ رشد مرکب سالانه تقریباً ۳٫۷ درصد رشد کند. ژاپن و کانادا نیز بازارهای جغرافیایی قابل توجهی هستند که پیش‌بینی می‌شود هر کدام به ترتیب نرخ رشد ۲ و ۴ درصدی را در دوره ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۰ تجربه کنند.

بر اساس نتایج پیمایش بازار ۱۴۰۱ که در سال گذشته انجام شد، بازار نانوکاتالیست های پیشرفته ایرانی، از نظر پلتفرم/فناوری مورد استفاده در محصولات فناوری نانو ایران، با سهم بیست درصدی، جزو تولیدات فناورانه و برتری بودند که بیشترین سهم را از محصولات فناوری نانو در این سال داشته‌اند. نانوکاتالیست‌های کاربردی در صنایع نفت‌وگاز، و همچنین نانوکاتالیست‌های مورد استفاده در خودرو، نیز جزو ۵ محصول پرفروش در این پیمایش بوده‌اند.

صادرات این حوزه بر اساس نتایج پیمایش بازار، حدود دو میلیون دلار بوده است. ۵۶ درصد از حجم بیش از ۶۰ هزار میلیارد ریالیِ بازار نانوکاتالیست‌ها را انواع کاتالیست‌های حوزه نفت، گاز و پتروشیمی از قبیل نانوجاذب‌ها، پایه کاتالیست و کاتالیست‌های فرآیندهای اکسی‌کلراسیون، انتقال آب-گاز، هیدروژناسیون، ایزومریزاسیون، آروماتیک‌سازی و… تشکیل می‌دهند و ۴۴ درصد دیگر بازار این حوزه مربوط به کاتالیست‌های خودرو است.