رشت- استاندار گیلان با انتقاد از عملکرد ضعیف تیم اقتصادی این استان گفت: عدم ساماندهی گمرک آستارا و بلاتکلیفی کامیونداران در این بندر قابل پذیرش نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، اسدالله عباسی ظهر دوشنبه در کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی در گیلان اظهار کرد: صادرات محور اشتغال، رونق تولید، گسترش ارزآوری و کاهش وابستگی به واردات است و باید مورد توجه قرار گیرد.

استاندار گیلان با تاکید بر لزوم توجه به مساله صادرات در استان بیان کرد: هموارسازی مسیر صادرات در گیلان در اولویت است.

عباسی با اشاره به ظرفیت‌های تجاری و صادرات محور گیلان در حوزه دریای خزر اضافه کرد: تقویت روابط تجاری و اقتصادی با همسایگان خزری مورد توجه گیلان است.

وی با بیان اینکه ناترازی واردات و صادرات در گیلان باید برطرف شود، افزود: در کنار کالاهای اساسی، ورود ماشین آلات بیشترین سهم را در واردات گیلان دارد.

استاندار گیلان با اشاره به هوشمندسازی دریافت عوارض آزادراه قزوین _ رشت در محدوده امامزاده هاشم بیان کرد: حذف فرایند دریافت فیزیکی عوارضی منجر به کاهش ترافیک در محدوده امامزاده هاشم (ع) می‌شود.

عباسی با بیان اینکه مسیر صادرات از گیلان کاهش پیدا می‌کند، گفت: مدهای حمل و نقل جهت سرعت بخشی صادرات به روز رسانی شود.

وی با انتقاد از برخی فضاسازی منفی در خصوص سفر هیأت اقتصادی و تجاری به روسیه افزود: این سفرها در همه استان‌ها اتفاق افتاده اما در گیلان به گونه‌ای فضاسازی شده که تیم اقتصادی استان برای تفریح و سیاحت به روسیه رفته است، در دمای زیر ۱۸ درجه چه کسی برای تفریح می‌رود!؟

دستاوردهای مثبت سفر به روسیه تبیین شود

استاندار گیلان با تاکید بر لزوم بازاریابی محصولات این استان در روسیه و کشورهای حاشیه خزر بیان کرد: بازاریابی محصولات استراتژیک گیلان در روسیه و کشورهای حاشیه خزر بدون سفر و نشست‌های مشترک اتفاق نمی‌افتد.

عباسی با بیان اینکه دستاوردهای مثبت سفر به روسیه تبیین شود، گفت: به جای پرداختن به دستاوردهای سفر فقط به نقاط منفی سفر و بخش هزینه داشت آن مورد توجه قرار گرفت.

وی با بیان اینکه بازار روسیه در تسخیر دیگر کشورها قرار دارد، افزود: کالاها و محصولات ایران و گیلان در روسیه شناخته شده نیست و یکی از دستاوردهای سفر به این کشور معرفی کالاها بوده است.

استاندار گیلان با انتقاد از سهل انگاری‌های صورت گرفته در حوزه معاونت اقتصادی جهت عدم ساماندهی گمرک آستارا بیان کرد: عدم ساماندهی گمرک آستارا و بلاتکلیفی کامیون داران در این بندر قابل پذیرش نیست.

عباسی با تاکید بر لزوم ساماندهی گمرک آستارا و حل مشکل ترافیک کامیون‌ها اضافه کرد: پای من به آستارا باز شود برخی آقایانی که از مسؤولیت سر باز زدند باید استعفا بدهند و بروند.

وی با اشاره به درآمد ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد ارزی و عوارض گمرکی در بندر آستارا افزود: بخشی از این درآمد باید صرف تجهیز و ساماندهی گمرک شود.

استاندار گیلان با تاکید بر لزوم بازاریابی چای و برنج و دیگر محصولات استان بیان کرد: فروش فله‌ای برنج و چای سودآور نیست و این محصولات باید برندسازی و در بسته بندی شکیل عرضه شود.