به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله شیخ محمد جواد فاضل لنکرانی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: برای حل مشکلات مربوط به جهان اسلام و کشتاری که این روزها در غزه اتفاق افتاده است، در کنار قرآن کریم چه منبعی را داریم که توانیم به آن اقتدا کنیم؟
وی با اشاره به آیه ۲۳ سوره شوری افزود: به اتفاق همه مفسران دینی چه شیعی و چه اهل سنت از این آیه برای وجوب مودت استفاده میشود. سؤالی که مطرح میشود، این است که آیا میان مودت و محبت فرقی وجود دارد؟ یا اینکه مودت عنوانی بالاتر از محبت است؟
آیت الله فاضل لنکرانی ادامه داد: مسلماً مودت یک مرحله بسیار عمیقتر از محبت است، اما این عمق در درون قلب نیست، یعنی مودت بروز و ظهور محبت در مقام عمل است، در تعبیرهای دیگر از مودت به عنوان تبعیت هم یاد میشود.
وی اذعان کرد: پیامبر (ص) همواره از بشریت، تبعیت از اهل بیت (ع) را خواسته است. یعنی هم شیعه و هم سنی همگی باید به این آیه اقتدا کنند و همه مکلف به مودت باشند.
آیت الله فاضل لنکرانی اظهار کرد: در آیه کلمه فی القربی چه کسانی هستند؟ در منابع اهل سنت و شیعه، حضرت علی (ع)، حضرت فاطمه (س) و امام حسن (ع) و امام حسین (ع) را جز این دسته قرار داده اند. به این معنی که مودت با این عزیزان واجب است و ما مسلمانان باید جستوجو کنیم که ائمه (ع) برای حل مشکلات و امورشان در مسائل سیاسی، اخلاقی و… چه راهکاری را ارائه میدادند.
وی در همین خصوص ادامه داد: امروز علمای اسلام باید بر اساس این آیه شریفه همه مردم و حتی کسانی که در ادیان دیگر هستند را به مودت تشویق کنند. حدیث انی تارکم فیکم الثقلین ریشه در همین آیه سوره شوری دارد.
آیت الله فاضل لنکرانی خاطر نشان کرد: بر علما واجب است، در این آیه دقت و تأکید فراوان کنند و مودت را از جنبه عملی آن برای مسلمانان تبیین کنند. مودت این است که انسان ببینند که ائمه چه چیزی از ما خواسته اند، امیدوارم به کلمه مودت بسیار دقت شود، بلکه راهکاری برای مشکلات جهان اسلام پیدا کنیم.
تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۰
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: امروز علمای اسلام باید همه مردم و حتی کسانی که در ادیان دیگر هستند را به مودت تشویق و آن را از جنبه عملی برای مسلمانان تبیین کنند.