رئیس کنفدراسیون ورزش ناشنوایان آسیا و اقیانوسیه گفت: کنفدراسیون آسیا اگر جدیت داشت روز اول میزبانی را از ایران می‌گرفت ولی من دوست داشتم کشورم میزبان شایسته‌ای برای این رویداد باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، دهمین دوره بازی‌های آسیایی ناشنوایان برای نخستین‌بار قرار بود از ۲۴ مهر الی ۹ آبان امسال به میزبانی ایران برگزار شود که در نهایت به دلیل عدم ارسال فهرست تیم‌های شرکت کننده از سوی برخی کشورها میزبانی این رویداد مهم آسیایی از ایران گرفته شد.

محمد پرگر رئیس کنفدراسیون ورزش ناشنوایان آسیا و اقیانوسیه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص سلب این میزبانی از ایران و مقصر خواندن این کنفدراسیون از سوی فدراسیون ناشنوایان کشورمان؛ اظهار کرد: ما به هر شکل تلاش کردیم این بازی‌ها به میزبانی تهران برگزار شود ولی متأسفانه در این میان فدراسیون ناشنوایان ایران با ما همکاری لازم را نداشت. در همان ثبت نام اولیه برای بازی‌ها ۲۴ کشور اعلام آمادگی کردند.

انصراف برخی کشورها طبیعی بود

وی افزود: زمانی که ما آمدیم از این کشورها اسامی رشته و ورزشکار را دریافت کنیم به دلیل تحولات و اتفاقاتی که در منطقه رخ داده بود برخی از این کشورها انصراف دادند که امر کاملاً طبیعی بود ولی با این حال من به عنوان عضوی از کنفدراسیون ورزش ناشنوایان آسیا و یک شهروند ایرانی با تک تک این کشورها تماس گرفتم تا به نوعی رضایتشان را جلب کنم که در نهایت ما به ۱۶ کشور رسیدیم که برخی از این کشورها فقط یک ورزشکار را معرفی کردند.

رئیس کنفدراسیون ورزش ناشنوایان آسیا و اقیانوسیه در ادامه خاطر نشان کرد: جلسات متعددی با ستاد عالی بازی‌ها و آقای نکو نعل آزاد داشتیم نظر اسبقیان بر این بود که بازی‌ها تا سال آینده به تعویق بیفتد که البته من به عنوان رئیس کنفدراسیون ورزش ناشنوایان آسیا با این مساله مخالفت کردم و گزارش این جلسه هم به بعداً به دست آقای وزیر رسیده بود و چون دنیا مالی تازه آمده بود، تصورشان هم این بود که بازی‌های آسیایی ناشنوایان گستردگی بالایی دارد و بهتر است که یک سال به تعویق بیفتد تا باشکوه‌تر برگزار شود.

مخالف تعویق یکساله بازی‌ها بودم

پرگر اضافه کرد: اما من مخالف بودم و هستم چون ما سال آینده بازی‌های المپیک ناشنوایان را داریم و در این صورت به هیچ عنوان کشوری حاضر به شرکت در این مسابقات نمی‌شد. از طرفی سایر کشورها هم فشار آورده بودند که هر چه سریع‌تر تعیین و تکلیف کنیم و میزبان بازی‌ها را تغییر دهیم. بنده شخصاً چه در ایران برای تعویق بازی‌ها و چه در کنفدراسیون آسیا برای سلب میزبانی تلاش و مقاومت کردم اما چون فدراسیون ناشنوایان ایران تمایل زیادی برای برگزاری نداشت حمایت جدی نکرد.

او در ادامه عنوان کرد: در تمام این مدت درخواست من این بود بخش بین‌الملل وزارت ورزش هم پای کار بیاید و از طریق دیپلماسی کمک کند ولی در نهایت دوستان تصمیم گرفتند یک جلسه در هتل لاله برگزار کنند و از سفیران چند کشور مانند هنگ و کنگ، نیوزلند، چین و استرالیا دعوت کنند که اتفاقاً آنها هم به این جلسه نیامدند. من نیازی به حضور این عزیزان در جلسه نداشتم آنچه که برای حفظ این میزبانی لازم داشتیم این بود که ستاد عالی بازی‌ها و بخش بین‌الملل وزارت ورزش یک حرکتی بزنند.

ممکن است دیگر این فرصت به ایران داده نشود

رئیس کنفدراسیون ورزش ناشنوایان آسیا و اقیانوسیه خاطر نشان کرد: ما در برخی زمینه‌ها خیلی خوب پیش رفتیم برای مثال آقای فخاری در مورد اختصاص هتل به ورزشکاران و بحث پشتیبانی واقعاً کمک زیادی کردند و پیگیر کار بودند ولی در بحث مسائل بین‌المللی واقعاً ضعیف ظاهر شدیم. حالا همین دوستان معتقد هستند که ما جدیت نداشتیم. ولی باید عرض کنم که اگر کنفدراسیون ورزش ناشنوایان آسیا جدیت داشت همان روز اول میزبانی را از شما می‌گرفت.

پرگر با بیان اینکه برای میزبانی ایران آبروی خودم را در میان گذاشتم؛ گفت: سعی کردم کشورم میزبان شایسته‌ای برای این بازی‌ها باشد چرا که همه چیز فقط به این مسابقات ختم نمی‌شد. شاید ما در سال‌های آینده نیز مجدد بخواهیم برای مسابقات دیگری هم میزبانی بگیریم ولی شاید دیگر این فرصت به این راحتی در اختیار ایران قرار نگیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به تغییر میزبان آیا ایران هم برای شرکت در این رویداد تا به امروز ثبت نامی انجام داده است؟ گفت: ما روز دوشنبه دوم مهر فرم‌ها را به تمام کشورها ارسال کردیم و مقرر شده تمام کشورها ظرف بیست روز آینده اعلام آمادگی کنند. امیدوارم ایران هم ورزشکاران خود را در این بازی‌ها شرکت دهد چرا که یکی از کشورهای مدعی است و حضور قهرمانان آن کیفیت بازی‌ها را بالا می‌برد.