مراسم بزرگداشت امین تارخ هنرمند سینما، تئاتر و تلویزیون همزمان با افتتاح و آغاز به کار پردیس سینمایی «تارخ» در شیراز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم بزرگداشت امین تارخ هنرمند سینما، تئاتر و تلویزیون همزمان با افتتاح و آغاز به کار پردیس سینمایی «تارخ» شب گذشته دوشنبه دوم مهر در شیراز برگزار شد.

این برنامه با تلاوت آیاتی چند از قرآن کریم، صلوات خاصه احمد بن موسی (شاهچراغ) و پخش سرود ملی شروع شد.

در ابتدای این برنامه مجری ضمن تشکر و قدردانی از حضور مهمانان و گرامیداشت یاد و خاطره امین تارخ به کشته شدگان حادثه معدن طبس ادای احترام کرد.

پس از این وحید نمازی مدیرکل حوزه هنری استان فارس ضمن تبریک اعیاد، هفته دفاع مقدس، هفته وحدت و خیر مقدم به مهمانان، گفت: امین تارخ هنرمندی ارزشمند و معلم بود و افتخار همه اهالی استان فارس و هنردوست شیراز محسوب می‌شود. مفتخرم امشب اعلام کنم پس از ۶ ماه از زمان تصمیم گیری در فرودین ۱۴۰۳ امشب بهره برداری و آغاز به کار این مجموعه سینمایی را اعلام کنم و از همه عزیزانی که کمک کردند تشکر می‌کنم.

در ادامه گروه «کر پارسه» به رهبری طیب فقیه و با اجرا و صدای حامد فقیهی برای اجرای زنده قطعات «آقای حکایتی» و «شیراز» روی سن رفتند.

پس از این مجری با مرور بازی امین تارخ در سریال «شهر من شیراز» که در باغ دلگشا ضبط می‌شد از گروه تئاتری برای اجرا نمایش دعوت کرد.

در بخش بعدی مراسم کلیپی درباره امین تارخ پخش شد و در ادامه مجری از خانواده امین تارخ، محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری کشور، مسعود کرامتی، رحیم هودی، اصغر همت، رضا بابک، سیاوش طهمورث، مجید جعفری، حبیب رضایی، مهدی فقیه، حمید خیری برای حضور روی صحنه دعوت کرد و با حضور آنها ضمن اعطای هدیه از خانواده امین تارخ تقدیر شد. سپس از سردیس امین تارخ اثر استاد دهقانی زاده رونمایی شد. در این مراسم همچنین از افسر اسدی نیز تقدیر به عمل آمد.

در ادامه با حضور حمیدرضا جعفریان، حمیدرضا قانعی مدیر کل فرهنگی استان فارس، سید ضیا هاشمی تهیه کننده، محمدحسین فرحبخش رئیس اتحادیه تهیه کنندگان از بهروز شعیبی و علی سرتیپی تقدیر شد. همچنین با حضور مرجان شیرمحمدی از بهروز افخمی کارگردان سینما نیز تقدیر به عمل آمد.

در بخش دیگری از مراسم نیز از سید عماد حسینی کارگردان فیلم «استاد» تقدیر شد.

پس از این حمیدرضا جعفریان رئیس سازمان سینمایی سوره ضمن خوشامدگویی و تشکر از حضار، عنوان کرد: در حوزه هنری و به واسطه مؤسسه تبلیغاتی بهمن سبز بهره بردار این مجموعه سینمایی هستیم. سال گذشته این جا افتتاح رسمی داشت اما بهره برداری آن به تأخیر افتاد. این پردیس در مجموعه سینماهای حوزه هنری قرار می‌گیرد و یک مجموعه فرهنگی چند منظوره با ۵ سالن نمایش است که یک سالن نمایش و پلاتو تئاتر کم نظیر دارد، همچنین شامل مجموعه کتابفروشی و گالری هم می‌شود. در تلاش هستیم مسیر سینماهای چند منظوره را ادامه و توسعه دهیم.

وی با اشاره به این که از حدود سه سال پیش جریان توسعه سینما اتفاق افتاده است، گفت: سالن‌ها را به شکل پردیس چند منظوره افتتاح می‌کنیم و این مسیر را ادامه می‌دهیم. در سینماهای حوزه هنری علاوه بر تولید فیلم و زیرساخت‌های سینمایی یک بخش ویژه برای کودک و نوجوان راه اندازی کرده ایم و یکی از محورهای اصلی که حوزه هنری دنبال می‌کند مخاطب کودک و نوجوان است چون به این مخاطب کمتر توجه شده است.

جعفریان در پایان با مرور فعالیت‌های مؤسسه بهمن سبز، عنوان کرد: فعالیت‌های ما در سازمان سینمایی تنها معطوف به آثار حوزه هنری نیست و پخش سایر فیلم‌ها را نیز دنبال می‌کنیم.

پس از این قطعه «سهم من از تو» که برای شهدای گمنام و مفقود الاثر ۸ سال دفاع مقدس ساخته شده است و قطعه «مرد تنها» توسط حامد فقیهی به صورت زنده اجرا شد.

پس از اجرای قطعات موسیقی، محمدحسن اسدی شهردار شیراز، مطرح کرد: امشب به یاد کسی که نام و یاد او زنده است ولی در میان ما نیست گردهم آمده ایم.

وی با یادآوری درگذشت امین تارخ، گفت: پس از درگذشت مرحوم تارخ، خدمت خانواده امین تارخ بودیم و قول دادیم مکانی را به نام ایشان نامگذاری کنیم و امشب با همت همه مجموعه‌ها برای بهره برداری از این پردیس که حداقل ۱۰۰۰ صندلی دارد جمع شده ایم.

وی در پایان ضمن عذرخواهی از تأخیر حضور خود مطرح کرد: در این سال‌ها بودجه شهرداری ۵ برابر شده اما بودجه فرهنگی ۱۲ برابر شده است و این نشان از توجه به فرهنگ است. شیراز ۴ دوره پایتخت سیاسی کشور ایران بوده است و شهر شیراز و شهرداری شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی محسوب می‌شود.

در بخش پایانی برنامه با حضور ابراهیم حسینی رئیس شورای شهر شیراز، عبدالحمید قره داغی معاون توسعه منابع حوزه هنری کشور، وحید نمازی رئیس حوزه هنری شیراز، سعید لشگری معاون استان‌های حوزه هنری کشور از محمد امین معاون شهرداری، سید سعید طباطبایی نژاد مشاور مدیر عامل بهمن سبز، شیبانی مسئول پروژه و مهدی جوادی مسئول امور سینمایی استان فارس تقدیر شد.

رضا بابک، حسین فرحبخش، سیدضیا هاشمی، اصغر همت، بهروز افخمی، بهروز شعیبی، حبیب رضایی، علی سرتیپی، سیاوش طهمورث، سعید خانی، مرجان شیرمحمدی، غلامرضا فرجی، پیام لاریان، حمیدرضاجعفریان، هادی اسماعیلی، امیررضا مافی در این برنامه حضور داشتند.