ساری- معاون امور توانبخشی بهزیستی مازندران نرخ شیوع معلولیت شنوایی را در استان ۲۸ در هر ۱۰ هزار نفر اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی خامه ور شامگاه دوشنبه در گفت وگو با خبرنگاران با بیان اینکه بیش از ۶۲ هزار فرد دارای معلولیت تحت پوشش خدمات بهزیستی مازندران هستند، گفت: ۲۶ درصد از معلولان استان را افراد دارای اختلال شنوایی تشکیل می‌دهند و نرخ شیوع معلولیت شنوایی در مازندران ۲۸ نفر در هر ۱۰ هزار نفر است.

وی با اشاره به اینکه آسیب شنوایی، معلولیتی پنهان و شایع‌ترین نقص مادرزادی است، افزود: عواملی همچون ژنتیک، بیماری‌های مادر هنگام بارداری، مسائل زمان زایمان و … می‌تواند فرد را دچار ناتوانی شنیداری کند و چنانچه به موقع تشخیص داده نشود کودک دچار معلولیت شنوایی می‌شود.

خامه ور یکی از وظایف سازمان بهزیستی را غربالگری شنوایی نوزادان و شیرخواران عنوان و خاطر نشان کرد: ارزیابی‌های سیستم شنوایی در مرکز تأمین و توسعه خدمات بهزیستی شهید فیاض‌بخش ساری انجام و بعد از تشخیص، افرادی که مشکلات شنوایی داشته و نیاز به مداخلات توانبخشی دارند، برنامه‌های توانبخشی و حمایتی برای آنها اجرا می‌شود.

معاون امور توانبخشی بهزیستی مازندران بهترین سن تشخیص کم شنوایی در کودکان را قبل از ۳ ماهگی دانست و گفت: مناسب‌ترین زمان شروع توانبخشی قبل از ۶ ماهگی است. بنابراین والدین عزیز باید اهمیت ویژه ای به برنامه غربالگری دهند و با کوچک‌ترین نشانه و علائمی به منظور تشخیص به موقع و از دست ندادن زمان طلایی اقدامات توانبخشی، انجام تست‌های تکمیلی شنوایی را مهم تلقی کنند.

وی ادامه داد: مداخلات توانبخشی شنوایی شامل؛ تجویز وسایل کمک شنوایی مناسب نظیر سمعک، تربیت شنوایی، گفتار درمانی و کاشت حلزون شنوایی است.

خامه ور با بیان اینکه سازمان بهزیستی جهت ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی به کودکان مبتلا به اختلالات شنوایی نسبت به راه اندازی مراکز روزانه توانبخشی آموزشی اقدام کرده است، گفت: در حال حاضر دو مرکز آموزشی و توانبخشی کودکان مبتلا به اختلالات شنوایی در استان مازندران در شهرستان‌های ساری و آمل توسط تیم تخصصی مرکز شامل کارشناس شنوایی شناسی، کارشناس گفتار درمانی، مربی آموزشی، کارشناس روانشناسی یا مشاور، مربی امور هنری و ورزشی (یا بازی) با هدف ارتقا عملکرد و استقلال این افراد در حال فعالیت هستند.

وی از ارائه خدمات توانبخشی حرفه‌ای به افراد دارای اختلال شنوایی بالای ۱۴ سال در ۱۷ مرکز در استان مازندران اشاره و عنوان کرد: خدمات توانبخشی حرفه‌ای به این افراد در قالب کارگاه‌های تولیدی حمایتی نیز ارائه می‌شود و بهزیستی از همه ابزارها برای ارتقا کیفیت زندگی این عزیزان استفاده می‌کند.

معاون امور توانبخشی بهزیستی مازندران به تربیت مترجم ناشنوایان در طی سال‌های اخیر با مشارکت شبکه ملی تشکل‌های مردم نهاد اشاره کرد و اظهار داشت: این فعالیت به منظور زمینه‌سازی و افزایش دسترسی گروه ناشنوایان به فرصت‌های اجتماعی، اقتصادی و بهره‌مندی از امکانات مناسب برای ایفای نقش شهروندی طراحی و برنامه ریزی شده است.

وی ارائه تسهیلات اشتغالزایی به افراد دارای معلولیت شنوایی را از دیگر برنامه‌های سازمان جهت توانمندسازی آنان برشمرد و گفت: حمایت‌های اشتغال از طریق پرداخت حق بیمه کارفرمایی و خویش فرمایی نیز توسط سازمان صورت می‌گیرد.