رئیس جمهور تاکید کرد: در جهانی که کودکان و غیرنظامیان با تروریسم کور دولتی با قساوت کشته می‌شوند هیچ سندی تضمین کننده صلح نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود پزشکیان رئیس جمهور کشورمان با حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نشست تقویت اهداف سازمان ملل متحد شرکت کرد و در سخنانی گفت: محور تلاش مشترک کشورها توجه به نقش و جایگاه سازمان ملل متحد به عنوان نماد چند جانبه‌گرایی و و احترام به اهداف و اصول منشور آن است.

وی‌افزود: جمهوری اسلامی ایران دیدگاه‌ها و ملاحظات خود را پیرامون سند سازمان ملل در این سازمان ثبت می‌گرداند. رئیس جمهور تاکید کرد: تقویت نظام چند جانبه‌گرایی به منظور برخورد ریشه‌ای با چالش‌هایی همچون جنگ، فقر، تبعیض و گرسنگی می‌بایست مبنای کار مشترک برای آینده باشد

وی ادامه داد: نقش فرهنگ و ارزش‌های خانواده و ضرورت گفتگوهای بین نسلی به منظور حفظ ارزش‌های فرهنگی همزمان با توجه به نقش زنان دختران و توانمندسازی آنها انکار ناپذیر است.

رئیس جمهور کشورمان در ادامه اظهار کرد: اولویت‌های کاری دولت من در سطح ملی نیز توجه به سلامت، آموزش عمومی، رفاه عمومی، تأمین اجتماعی، ایجاد فرصت‌های برابر و کاهش انواع نابرابری، تقویت و تحکیم نهاد خانواده، کاهش فقر و تبعیض، گسترش عدالت اجتماعی، توانمندسازی زنان و جوانان و بهره‌مندی از محیط زیستی مطلوب می‌باشد.

پزشکیان بیان کرد: دستیابی به صلح و توسعه نیازمند به حق توسعه کشورها، توجه به اولویت‌های توسعه‌ای و ویژگی‌های فرهنگی رعایت اصول انصاف و اجرای تعهدات کشورهای توسعه یافته در برابر کشورهای در حال توسعه است. تحریم‌های یک جانبه دستیابی به اهداف توسعه پایدار را متوقف کرده و این واقعیت می‌بایست در هر سندی که برای آینده تهیه می‌گردد لحاظ شود.

رئیس جمهور در پیشنهادی به دبیرکل سازمان ملل گفت: پیشنهاد می‌کنم به دبیرکل سازمان ملل متحد با مشارکت کشورهای قربانی تحریم‌های یک جانبه، گزارش جامعی را در این زمینه به مجمع عمومی ارائه نمائید.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود در نشست تقویت اهداف سازمان ملل متحد، تاکید کرد: ما خواستار اصلاحات فوری در ساختار حکمرانی مؤسسات مالی بین‌المللی، به منظور تضمین حضور کشورهای در حال توسعه، در تصمیم گیری‌ها هنجارسازی‌ها و شکل گیری ساختاری عادلانه و پاسخگو برای رفع نیازهای مالی این کشورها هستیم.

پزشکیان ادامه داد: پیمان آینده پیمان جهانی دیجیتال باید به کاهش شکاف‌های دیجیتالی میان شمال و جنوب جهانی، به ویژه از طریق فناوری‌های نوین، ظرفیت سازی و رفع موانع کمک نماید.

وی بیان کرد: ما بر این باوریم که مشارکت برابر و مؤثر کشورهای جنوب جهانی در حکمرانی جهانی اینترنت و هوش مصنوعی احترام به قوانین ملی کشورها و مقابله با انحصار طلبی ضرورت انکار ناپذیر است.

رئیس جمهور با اشاره به وجود سلاح‌های هسته‌ای در جهان گفت: ما خواستار جهان عاری از سلاح‌های هسته‌ای و منطقه‌ای عاری از سلاح‌های کشتار جمعی در خاورمیانه بدون هیچ پیش شرطی هستیم. به عنوان قربانی تروریسم همواره پیشگام مبارزه با این پدیده شوم بوده و آماده همکاری با کشورهایی هستیم که به دنبال مقابله واقعی با تروریسم هستند.

وی با اشاره به سیاست جمهوری اسلامی ایران در منطقه غرب آسیا بیان کرد: ایران خواستار منطقه‌ای قوی متحد امن و با ثبات است که در آن منابع کشورهای منطقه برای هم افزایی در جهت پیشرفت اقتصادی اجتماعی و رفع مشکلات مشترک مصرف شود.

وی با اشاره به نسل کشی در غزه تصریح کرد: در جهانی که مردم غیرنظامی در غزه با قساوت کشته می‌شوند، تروریسم کور دولتی کودکان و زنان را به خاک و خون می‌کشد و از نسل کشی و ترور حمایت می‌شود، هیچ سندی صلح را تضمین نخواهد کرد. پایان اشغالگری توقف آپارتاید در فلسطین و آتش بس فوری در غزه پیش نیاز توسعه و صلح جهانی است.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری با دیگر کشورها برای دستیابی به اهداف مورد نظر است.