بابل- ۱۲ هزار نفر از اهالی ۱۱ روستای بخش گتاب بابل از کیفیت نامناسب آب مجتمع کشتله گلایه دارند و خواستار توجه ویژه متولیان امر برای رفع مشکلات شدند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: در پی خشک شدن چاه مجتمع آبرسانی کشتله بابل و غلظت بیش از حد آهن موجود در آب، بیش از ۱۲ هزار نفر از جمعیت ۱۱ روستای بابل با مشکلات فراوانی روبرو هستند.

با آن که مسئولان و متولیان امر اعتقاد دارند که مجتمع آبرسانی کشتله فاقد بار میکروبی است اما اهالی و خانوارهای روستایی براین عقیده دارند که وضعیت آب منطقه کیفیت لازم را ندارد.

مدیر امور آب و فاضلاب بابل در خصوص بحران آب شرب منطقه کشتله به خبرنگار مهر می‌گوید: مجتمع آبرسانی کشتله از فیلتر مناسب برای تصفیه آب برخوردار است.

مهدی حسن پور تاکید کرد: مدتی قبل اقدامات اساسی برای بهبود وضعیت آب مجتمع با اعتبار قابل توجه انجام شده و اگر مردم اعلام مشکل کنند دوباره برای رفع آن اقدام خواهیم کرد.

وی یادآور شد: با اعلام بازرسان بهداشت و آزمایشات انجام شده آب مجتمع کشتله بارمیکروبی ندارد و استفاده از آن بلامانع است.

در حالی که متولیان امر اعتقاد دارند آب مجتمع کشتله فاقد بار میکروبی است اما نمایندگان مردم در روستاها وضعیت آب شرب منطقه را بحرانی اعلام می‌کنند.

بحرانی بودن آب روستاهای کشتله، در پی خشک شدن چاه مجتمع و افت فشار آب وبی کیفیتی آن از مشکلات اهالی است

دهیار روستای پایین محله کشتله در این خصوص به خبرنگار مهر می‌گوید: بحرانی بودن آب روستاهای کشتله، در پی خشک شدن چاه مجتمع و افت فشار آب وبی کیفیتی آن از مشکلات اهالی است

فرامرز زمانی تصریح کرد: دو پیشنهادی که مسئولان برای رفع بحرانی بودن مسئله آب شرب داشتند یکی لایروبی چاه فعلی و یا خرید زمین نزدیک مجتمع وحفرچاه جدید بود اما هیچ کدام راهکار رفع مشکل سه هزار مشترک منطقه نبوده زیرا هردو راهکار هدر رفت اعتبار برای امری بی نتیجه است.

وی با اشاره به اینکه سه هزار مشترک بابلی در حالی حتی از آب شست وشوی سالم برخوردار نیستند که تأمین آب شرب شهرهای گروه الف از سد البرز بابل تأمین می‌شود.

زمانی با بیان اینکه تنها استفاده از آب شرب تصفیه خانه درونکلا و برخورداری از آب طرح گروه الف راهکار رفع مشکل است، گفت: انتظار داریم آب شرب سالم شهرستان بابل ابتدا برای حل مشکل مردم بابل بعد برای شهرهای دیگر مورد استفاده قرار گیرد که انتظار غیراصولی نیست.

دهیار پایین محله کشتله تصریح کرد: جواب مسئولان به تقاضای به حق سه هزار مشترک ۱۱ روستای بابل این است که منطقه گتاب باید منتظر اجرای طرح سد سجادرود برای تأمین آب شرب سالم باشد.

وی ادامه داد: این درحالی است که طرح مطالعاتی سد سجادرود برای عملیاتی شدن به بیش از ده‌ها سال زمان نیاز دارد و اعتبار لازم در صورتی که عنوان شده بود در چندسال قبل تأمین شود محقق نشد و هنوز هم در حد حرف باقی مانده است.

زمانی خاطرنشان کرد: وضعیت بحرانی مجتمع آبرسانی کشتله در مرحله‌ای است که جوابگوی مشترکان نبوده و قادر به اضافه کردن انشعاب جدید با توجه به تقاضای مکرر نیستیم.

وضعیت بحرانی مجتمع آبرسانی کشتله در مرحله‌ای است که جوابگوی مشترکان نبوده و قادربه اضافه کردن انشعاب جدید با توجه به تقاضای مکرر نیستیم

وی با اشاره به غیرشرب بودن آب مجتمع آبرسانی کشتله تاکید کرد: غلظت بالای آهن سلامتی مردم را با خطر مواجه کرده و استفاده از آب معدنی و آب باران و چاه جایگزین آن شده است.

همچنین دهیار شوب محله بابل نیز با اشاره به اینکه نشست دهیاران با مدیر آب گتاب به نتیجه نخواهد رسید مگر اینکه اقدام اساسی برای رفع مشکل اندیشه شود گفت: در این نشست عنوان شده که از آب چاه پایین سرست بعد از نتیجه آزمایش برای مشترکان غیر روستاهای کشتله استفاده شود که به نظر می‌رسد بدون نتیجه باشد.

علیرضا شوبی در گفت وگو با خبرنگار مهر خاطرنشان کرد: دبی آب مجتمع آبرسانی از ۲۴ به ۱۴ کاهش یافته و استفاده از این چاه جایز نیست.

وی تصریح کرد: مسئولان در حالی به دنبال حفرچاه در ۲۰۰ متری مجتمع هستند تا راه اندازی آن فرصتی برای لایروبی مجدد مجتمع آبرسانی باشد که ۱۰۰ درصد چاه جدید دوباره هم مشکل غلظت آهن داشته و هم تقریباً مشکل دبی چاه مجتمع را خواهد داشت.

وی تنها راهکار رفع بحران آبی مردم منطقه را برخورداری از آب شرب گروه الف بابل برشمرد و خاطرنشان کرد: انتظار داریم حداقل ۱۰ روز در هرماه اجازه استفاده از آب شرب سالم را به مردم دهند.

سد سجارود ۱,۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

مسئولان آب منطقه‌ای مازندران اعتبار مورد نیاز برای آغاز عملیات اجرایی فاز نخست پروژه سد سجارود را که شامل ساخت تونل انحرافی و جاده دسترسی می‌شود ۳۴۰ میلیارد تومان برآورد کرده اند.

در صورت عملیاتی شدن سد سجارود علاوه بر تأمین بخشی از آب آشامیدنی مورد نیاز شهرهای گروه الف شامل بابل، بابلسر و فریدونکنار و شهرهای گلوگاه (گلیاگتاب، زرگرشهر و روستاهای مسیر، آب زراعی مورد نیاز کشاورزان پایین دست را نیز در فصل کشاورزی تأمین خواهد کرد.

علی کریمی فیروزجایی نماینده سابق مردم بابل در مجلس گفته بود: برای ساخت سد سجادرود هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برآورد شده است که بر اساس پیش بینی انجام شده در ردیف بودجه‌های وزارت نیرو و اختصاص کد بودجه‌ای مستقل به آن تأمین اعتبار خواهد شد.

اهالی روستاهای یازدگانه بابل با اشاره به مشکلات فراروی آب آشامیدنی در منطقه اقدام فوری مسؤولان امر را برای رفع مشکلات خواستار هستند.

باتوجه به تمام پیگیری نمایندگان اسبق و مدیران مربوطه احداث سد سجادرود به علت عدم تخصیص اعتبار مسکوت باقی مانده و با تزریق اعتبار لاک پشتی ده‌ها سال برای احداث این سد زمان لازم است این درحالی که اهالی روستاهای ۱۱ گانه بابل در حال حاضر با مشکلات آبرسانی روبرو هستند.

۱۱ روستاهای گتاب در حالی از مجتمع آبرسانی کشتله استفاده می‌کنند که این مجتمع تنها ظرفیت آبرسانی به سه روستا را دارا است.