زنجان- اختلال در سامانه سپند، کمبود نیرو، ضعف شهرداری در ساماندهی حمل و نقل شهری و اطلاع‌رسانی ناکافی دست به دست هم داده تا دانش‌آموزان در استفاده از سرویس مدارس بلاتکلیف باشند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - فاطمه تاجبخش: قرار بود روز اول مهر و جشن بهار علم و دانش برای دانش‌آموزان زنجانی خاطره‌انگیز باشد اما آشفتگی در تأمین سرویس مدارس و رفت و آمد، کام خانواده‌ها و فرزندان را تلخ کرد و ضعف حوزه حمل و نقل شهرداری زنجان این بار خود را در سرویس مدارس نشان داد.

بسیاری از دانش‌آموزان زنجانی نخستین روزهای سال تحصیلی را بدون سرویس آغاز کردند و برخی به دلیل نبود وسیله ایاب و ذهاب دیر به مدرسه رسیدند، بعضی از خانواده‌ها نیز مجبور شدند با خودروی شخصی فرزندان را به مدرسه برسانند و همین امر موجب ترافیک شدید در اوایل صبح شده است.

امسال موضوع سرویس مدارس به وزارت کشور واگذار شد و سامانه کشوری سپند (سامانه پایش حمل و نقل دانش آموزی) با هدف ساماندهی، مدیریت و نظارت بهینه بر حمل و نقل دانش‌آموزی و رصد و پایش ناوگان شرکت‌ها راه‌اندازی شده است.

پای لنگ شهرداری در ساماندهی سرویس مدارس زنجان

طبق آئین‌نامه جدید، مدیریت و ساماندهی سرویس مدارس به سازمان حمل و نقل شهرداری و شورای ترافیک استان محول و در زنجان ۱۸ شرکت دارای صلاحیت برای ارائه خدمات سرویس دانش آموزان ثبت شده است.

همچنین طبق مصوبه هیئت وزیران در شهریور ۱۴۰۲ که توسط وزارت کشور ابلاغ شده مدیران مدارس و عوامل اداره کل و نواحی آموزش و پرورش از هرگونه دخالت در ساز و کار اجرایی سرویس مدارس اکیداً منع شدند و تنها وظیفه آموزش و پرورش و مدیران مدارس، اطلاع‌رسانی به والدین برای ثبت‌نام در سامانه سپند است.

رانندگان متقاضی فعالیت در حمل و نقل دانش‌آموزی باید پس از ثبت نام و دریافت مجوز فعالیت از شهرداری و اخذ برچسب سرویس مدرسه، تحت نظارت شرکت پیمانکار، مسئولیت حمل و نقل دانش‌آموزان را به عهده گیرند و وظیفه نظارت بر عملکرد آنان، تخصیص سرویس و عقد قرارداد بر عهده شهرداری و شرکت‌های حمل و نقل است. تعدادی از خانواده‌ها که موفق به دریافت خدمات سرویس مدارس نشدند، از مشکلات ثبت‌نام تا پاسخگویی سامانه سپند گلایه‌مند هستند که هنوز با وجود شروع مدارس وسیله‌ای برای آن‌ها تأمین نشده و کسی برای تعیین تکلیف رفت و آمد بچه‌ها پاسخگو نیست.

بلاتکلیفی خانواده‌ها در تأمین سرویس

یکی از والدین زنجانی به خبرنگار مهر می‌گوید: گویا امسال برای ایاب و ذهاب دانش‌آموزان شرکت‌های حمل و نقل وارد عمل شدند و ما هم در سامانه سپند ثبت‌نام کردیم اما هنوز چیزی معلوم نیست و هیچ پیامی مبنی بر اینکه چه خودرو و راننده‌ای فرزندمان را جابه‌جا خواهد کرد، دریافت نکردیم و کسی هم پاسخگو نیست.

وی خاطرنشان می‌کند: شرکت‌های حمل و نقل از مدیران مدارس خواسته بودند که موضوع ثبت‌نام در سامانه سپند را به خانواده‌ها اطلاع‌رسانی کنند و مدیر مدرسه فرزندم از طریق سامانه شاد اطلاع‌رسانی کرده است.

این پدر ادامه می‌دهد: با حضوری شدن مدارس و جمع شدن آموزش مجازی بسیاری از خانواده‌ها به سامانه شاد مراجعه نمی‌کنند و این موضوع سبب شد برخی افراد از لزوم و نحوه ثبت‌نام در سامانه سپند بی‌اطلاع باشند و اکنون با گذشت چند روز از آغاز مدارس، برای جابه‌جایی فرزندان بلاتکلیف هستیم.

اختلال سامانه سپند؛ علت اصلی تأمین نشدن سرویس مدارس

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان در مورد وضعیت پیش‌آمده و آشفتگی تأمین سرویس مدارس اظهار می‌کند: مدیریت سامانه سپند و تأمین سرویس مدارس برعهده آموزش و پرورش نیست و این دستگاه فقط وظیفه اطلاع‌رسانی را برعهده دارد که اطلاع‌رسانی از طریق بخشنامه به همه مدیران مدارس ابلاغ شده است.

مدیران مدارس از طریق کانال‌ها و شبکه‌های ارتباطی موضوع سرویس مدارس را با خانواده‌ها در میان گذاشتند

حمید ملکی با اشاره به اینکه مدیران مدارس از طریق کانال‌ها و شبکه‌های ارتباطی موضوع سرویس مدارس را با خانواده‌ها در میان گذاشتند، یادآور می‌شود: این موضوع از طریق خبرگزاری‌ها و صدا و سیما نیز اطلاع‌رسانی شده است که البته برخی اولیا این موضوع را جدی نگرفتند و به سامانه مراجعه نکردند.

وی اختلال در سامانه سپند را علت جا ماندن بسیاری از خانواده‌ها از دریافت خدمات می‌داند و می‌گوید: با وجود اینکه طبق قانون آموزش و پرورش اجازه دخالت در تأمین سرویس را ندارد، اما به دلیل نواقص در سامانه، از مدیران تقاضا کردیم که با شرکت‌های حمل و نقل همکاری کنند و تعداد دانش‌آموزانِ متقاضی سرویس و مسیرهای آن‌ها را به نمایندگان شرکت‌ها اعلام کنند.

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه کمبود نیرو چالش دیگر در تأمین سرویس مدارس است، عنوان می‌کند: برخی از شرکت‌های حمل و نقل پس از پیگیری برای تأمین سرویس اعلام کردند که ماشین ندارند و برخی شرکت‌های معرفی شده نیز اصلاً پاسخگو نیستند.

وی با اشاره اینکه عدم برنامه‌ریزی شرکت‌ها این معضل را به وجود آورده است، ادامه می‌دهد: سامانه سپند نتوانسته کارکرد خوبی ارائه دهد و شهرداری هم اولین سال است که مسئولیت را برعهده گرفته است و امیدواریم به زودی این مشکل را حل کنند.

خانواده‌ها تا آخر هفته صبوری کنند

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری زنجان در پاسخ به خبرنگار مهر اظهار می‌کند: از اواخر خردادماه هماهنگی لازم برای ثبت‌نام اولیا در سامانه سپند انجام شده و جلسات مختلفی با شرکت‌ها و اعضای ذی‌مدخل از جمله راهور، اماکن و استانداری برگزار شده است.

داوود نوری با اشاره به اینکه برخی اولیا در سامانه سپند ثبت‌نام نکردند و عدم همکاری برخی مدیران مدارس نیز این چالش را به وجود آورده است، ادامه می‌دهد: به شرکت‌ها ابلاغ کردیم همکاری لازم برای پذیرش همه جامانده‌ها و کسانی که ثبت‌نام در سامانه نداشتند را انجام دهند.

وی با بیان اینکه تعداد رانندگانی که برای جابه‌جایی دانش‌آموزان اعلام آمادگی کردند، کم است، عنوان می‌کند: به همین دلیل مجبور شدیم برای هر راننده دو سرویس در نظر بگیریم و در این بین برخی مدیران تقویم آموزشی را تغییر دادند و ساعت را از ۸ به ۷:۳۰ رساندند و این چالش رانندگان و خانواده‌ها را تشدید کرده است.

برخی از نمایندگان شرکت‌های حمل و نقل را در مدارس مستقر کردیم اما تعدادی از مدیران همکاری لازم را نداشتند و اجازه استقرار ندادند

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری زنجان عدم اطلاع‌رسانی از طریق آموزش و پرورش و سامانه‌های پیامکی را دیگر چالش دانست و می‌افزاید: برخی از نمایندگان شرکت‌های حمل و نقل را در مدارس مستقر کردیم اما تعدادی از مدیران همکاری لازم را نداشتند و اجازه استقرار ندادند.

وی تصریح می‌کند: از خانواده‌ها تقاضا داریم صبوری پیشه کنند و تا آخر هفته ان‌شاالله مشکل سرویس مدارس برطرف خواهد شد و برای همه دانش‌آموزان وسیله نقلیه در نظر گرفته می‌شود.

سرویس مدارس در زنجان حرف‌های که در عمل نتیجه بخش نیست

حمل و نقل عمومی در شهر زنجان همواره با چالش مواجه بوده و در این میان همه ساله با بازگشایی مدارس ناتوانی شهرداری زنجان در ساماندهی به وضعیت حمل و نقل دانش آموزان بیش‌تر نمایان می‌شود تلاش شهردار زنجان برای ایجاد فضای تبلیغاتی از عملکردهای جزئی، مجموعه شهرداری زنجان را در حالت خوش بینی به مسائل قرار داده و باعث شده وعده‌ها یا محقق نشود یا فرایند طولانی برای تحقق یک وعده سپری شود.

امیدواریم شهرداری زنجان به جای فضاسازی تبلیغاتی در خصوص برنامه‌های که وظیفه ذاتی خود برای مدیریت شهری است و همچنین به جای تهدید کردن و توهین و تلاش برای تحت تأثیر قرار دادن خبرنگاران منتقد وظیفه خود را انجام دهد و پیمانکاران در استخدام شهرداری را برای تهدید به درب خانه خبرنگاران منتقد نفرستد و در برابر انتقادها شجاعت پاسخگویی داشته باشد.