همدان ـرئیس سازمان جهاد کشاورزی شهرستان استان همدان از رتبه نخست گردو با مساحت ۸هزار هکتار وقدمت چند هزار ساله گردو در شهرستان تویسرکان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا بهراملو در مراسم جشن گردو تکانی و آئین شکرگزاری برداشت گردو در شهرستان تویسرکان اظهار کرد: سطح زیر کشت گردوی دنیا یک میلیون و ۲۴۰ هزار هکتار است که از این میزان سطح زیر کشت این محصول در ایران ۱۸۴ هزار هکتار است که رتبه سوم جهان را در این زمینه کسب کرده‌ایم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سهم استان همدان از سطح زیر کشت گردوی ایران ۲۲ هزار هکتار است افزود: رتبه نخست را در کشور داریم که از ۱۱ هزار هکتار مساحت کل باغات تویسرکان ۸ هزار هکتار گردو با قدمت چند هزار ساله وجود دارد و شهرستان تویسرکان رتبه نخست گردو در استان را به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان یادآور شد: ثبت جهانی گردوی تویسرکان کار بزرگی بوده است، ولی حفظ آن از ثبتش سخت‌تر است و باید سعی کنیم جایگاه جهانی شدن گردوی تویسرکان را حفظ نمائیم.

وی با بیان اینکه گردو محصولی است که اصلاً ضایعات ندارد خاطرنشان کرد: تمام اجزای گردو کاربردی است و این محصول با این همه مزیت یک نعمت بزرگ است که نصیب مردم تویسرکان شده است.

بهراملو در ادامه مطرح کرد: تولیدات کشاورزی استان باید صادارت محور شود و در کنار بالا رفتن تناژ، کیفیت و یکدست بودن محصولات را در نظر بگیریم همچنین ۳۸ درصد سرشاخه‌کاری استان در شهرستان تویسرکان انجام شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی شهرستان استان همدان در پایان با اشاره به اینکه آبان ماه در راستای ثبت جهانی گردو رونمایی از آرم و یا لوگو گردو را در قالب همایش ۵۰۰ نفری با حضور مسئولان کشوری برگزار خواهد شد تصریح کرد: این کار بسیار در جهانی و کشوری شدن گردوی تویسرکان مؤثر خواهد بود.