آبادان- نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: اخیراً با وزیر جهاد کشاورزی نشستی داشتم و مشکلات کشاورزان و صیادان را به وی اعلام کردم.

سیدمحمد مولوی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در آستانه پنجم مهرماه، سالروز شکست حصر آبادان با «غلامرضا نوری قزلجه» وزیر جهاد کشاورزی دیدار داشتم و مشکلات حوزه کشاورزی و شیلات شهرستان آبادان را به وی اعلام کردم تا در آستانه این روز مهم چند خبر خوب برای جامعه بزرگ کشاورزان و صیادان این شهرستان داشته باشم.

وی افزود: با توجه به لزوم اصلاح و تقویت روش‌ها و ساختار آبزی پروری، پاسخگویی به متقاضیان اشتغال، محدودیت صیدگاه‌ها و همچنین گسترده خوریات، سواحل در شهرستان آبادان و ضرورت استفاده مطلوب از آب شور دریا برای پرورش گونه‌های مختلف دریایی درخواست کردم ضمن تشکیل کمیته‌ای با محوریت اداره کل شیلات و مرکب از اداره کل منابع طبیعی، اداره کل محیط زیست، فرمانداری ویژه آبادان و ادارات متناظر شهرستان نسبت به صدور مجوز استفاده از ظرفیت‌های بالقوه خوریات و سواحل برای آبزی پروری در شهرستان آبادان اقدام شود.

تبدیل جرایم صیادی به جزای نقدی

نماینده مردم آبادان با اشاره به پیشنهاد تبدیل جرایم صیادی به جزای نقدی، توضیح داد: با توجه به کمبود اعتبارات دولتی برای بازسازی ذخایر و لزوم راه‌اندازی کارگاه‌های تکثیر گونه‌های مختلف آبزیان پیشنهاد دادم تا سازمان شیلات نسبت به تبدیل جرایم کمیسیون تخلفات از محرومیت کارگاه‌ها و تعطیلی فعالیت شناورها به جزای نقدی و اعمال کردن مبالغ به صورت درآمد-هزینه اقدام کند.

مولوی ادامه داد: این اقدام ضمن جلوگیری از بیکاری صیادان و ممانعت از ایجاد مشکلات بیمه‌ای برای این قشر از محل درآمدهای مذکور نسبت به انجام بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان اقدام مناسب صورت می‌گیرد.

اصلاح محدوده صید خوزستان

وی با اشاره به ضرورت اصلاح محدوده صید استان خوزستان، گفت: مرزبندی در محدوده آب‌های مجاز حوزه خلیج فارس و تعیین سرانه بهره برداری به تفکیک استان‌های هم مرز با خلیج فارس شامل «خوزستان، بوشهر و هرمزگان» بدون لحاظ شاخص و سنجه‌های علمی و آماری مغایر با عدالت اجتماعی و اصول ۳ و ۴۵ قانون اساسی است.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: این موضوع سبب شده تا صیادان محروم و تلاشگر استان خوزستان به علت کاهش شدید محدوده صید با مشکلات متعددی مواجه باشند.

مولوی گفت: با توجه به ماده ۶۳ قانون برنامه هفتم پیشرفت مبنی بر لزوم ارتقا جایگاه پروتئین دریایی در سبد غذایی خانوار و تاکید بند الف ماده ۶۳ برنامه هفتم در خصوص حمایت از توسعه ناوگان صید فراساحلی، از وزیر جهاد کشاورزی درخواست کردم نسبت به اصلاح محدوده صید استان خوزستان بر اساس ظرفیت علمی و آماری اقدام کند.

صدور مجوز صید در آب‌های دور

وی با اشاره به درخواست صدور مجوز صید در آب‌های دور اظهار کرد: با توجه به محدودیت صیدگاه‌ها، ممنوعیت صدور مجوز جدید، ضرورت حفظ و نگهداری از ذخایر به منظور ساماندهی ثبت نام کنندگان در درگاه ملی کسب و کار کشور، از وزیر جهاد کشاورزی درخواست کردم تا سازمان شیلات نسبت به صدور ۱۰ فقره مجوز صید برای آب‌های دور و خارج از محدوده خلیج فارس مشروط به تخلیه صید در اسکله‌های صیادی شهرستان آبادان اقدام کند.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی افزود: این امر سبب می‌شود ثبت نام کنندگان در سامانه کسب و کار نسبت به راه‌اندازی شرکت سهامی با خرید سهم و مشارکت در تهیه و تأمین ادوات و تجهیزات و همچنین انجام فعالیت صیادی در آب‌های دور به منظور تأمین پروتئین سبد غذایی برنامه‌ریزی کنند.

تأمین اعتبار لایروبی انهار

مولوی با اشاره به تأمین اعتبار لایروبی انهار، عنوان کرد: شهرستان آبادان دارای ۸۵۰ کیلومتر انهار سنتی است که در بخش‌های صیادی و کشاورزی نقش اساسی ایفا می‌کنند.

وی ادامه داد: با توجه به تاکید سنجه‌های عملکردی قانون برنامه هفتم پیشرفت (توسعه و ایجاد شبکه‌های آبیاری، زهکشی و احیا و مرمت و بازسازی و لایروبی) و همچنین ضرورت انجام لایروبی مستمر این انهار، از وزیر جهاد کشاورزی درخواست کردم نسبت به تأمین اعتبار لازم برای لایروبی حداقل ۳۰ درصد از انهار اقدام شود.

مجتمع دامپروری چوئبده

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مجتمع دامپروری چوئبده، توضیح داد: مجتمع دامپروری و مرغداری چوئبده شهرستان آبادان با ۴۸ واحد و با داشتن ظرفیت اشتغال بالا می‌تواند نقش بسیار مهمی در تأمین گوشت سفید و قرمز استان خوزستان دارد.

مولوی تاکید کرد: متأسفانه به علت عدم تخصیص اعتبار مورد نیاز دارای مشکلات عدیده زیربنایی است بنابراین با توجه به اهمیت موضوع امنیت غذایی و ارتقای تولید محصولات اساسی کشاورزی و تکلیف قانونی مندرج در جدول شماره (۶) ماده ۳۲ قانون برنامه هفتم پیشرفت مبنی بر لزوم تحقق سنجه‌های عملکردی و رسیدن به هدف کمی ۹۰ درصد تا پایان برنامه هفتم، درخواست کردم مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال از محل اعتباری کمک‌های فنی و اعتباری برای افزایش تولید و تنظیم بازار گوشت، محصولات کشاورزی تخصیص داده شود.