رییس فدراسیون ورزش های جانبازان و توان یابان ارزیابی خود از عملکرد ایران در بازی‌های پارالمپیک به ویژه توسط ورزشکاران این رشته را مطرح کرد و گفت: در مجموع از نتایج خوشحالیم اما قانع نشدیم.

جلیل کوهپایه زاده در گفت و گو با خبرنگار مهر ارزیابی خود از عملکرد تیم های اعزامی فدراسیون ورزش های جانبازان و توان یابان به بازی های پارالمپیک پاریس را تشریح کرد. وی تاکید کرد از نتایج به دست آمده خوشحالیم اما به هیچ وجه راضی نشدیم.

بیشترین سهم فدراسیون جانبازان و ترکیب کاروان ایران

کوهپایه زاده با یادآوری اینکه فدراسیون های جانبازان، نابینایان، تکواندو و قایقرانی اعضای چهارگانه کاروان فرزندان ایران در بازی های پاریس را تشکیل می دادند، گفت: در مجموع ۶۴ ورزشکار عازم این بازی ها شدند که از این تعداد ۴۴ ورزشکار از فدراسیون جانبازان بود، ۱۴ ورزشکار هم از فدراسیون نابینایان بودند. سهم فدراسیون های تکواندو و قایقرانی هم به ترتیب ۵ و ۲ ورزشکار بود. این ورزشکاران در قالب ۱۰ رشته راهی بازی ها شدند که فدراسیون جانبازان با ۶ رشته بیشترین سهم را داشت البته بدون احتساب پارادوومیدانی که میان ما و فدراسیون نابینایان مشترک بود.

نسبت کم ورزشکاران مرد و زن ایران

وی با اشاره به حضور ۴۴۰۰ ورزشکار در بازی های پارالمپیک پاریس تاکید کرد: نسبت جنسیتی در این بازی ها بسیار مورد تاکید و توجه بود در حالیکه ترکیب کاروان ایران متشکل از ۵۴ ورزشکار مرد و تنها ۱۲ ورزشکار زن بود یعنی نسبت یک پنجم؛ فدراسیون جانبازان برای بازی های توکیو در ترکیب ۴۲ ورزشکار اعزامی خود ۵ ورزشکار زن داشت و برای پاریس در ترکیب ۴۴ ورزشکار اعزامی این فدراسیون ۸ ورزشکار زن حضور داشتند.

باید ورزشکاران زن مان نصف ورزشکاران مرد می شد

رییس فدراسیون ورزش های جانبازان و توان یابان در این زمینه خاطرنشان کرد: این نسبت پیام خوبی برای ما نداشت. یکی از اهداف این است که ورزش بانوان را در گستره بزرگ تری پیگیری کنیم. نسبت به توکیو تعداد نفرات مان در این حوزه افزایش داشت اما نه به اندازه ای که به برابری جنسیتی در بازی ها برسیم. در واقع باید تعداد ورزشکاران زن اعزامی از طرف فدراسیون نصف تعداد ورزشکاران مرد می شد. باید این نسبت را برای دیگر ادوار تقویت کنیم.

سهم صفر ایران در حوزه ورزشکاران کم توان ذهنی

کوهپایه زاده با اشاره به اینکه در کنار ورزشکاران توان یاب و نابینا، ورزشکاران کم توان ذهنی هم در بازی های پارالمپیک شرکت داشتند، تصریح کرد: این ورزشکاران در رشته های پارادوومیدانی، پاراشنا و پاراتنیس روی میز حضور داشتند. پاراتنیس روی میز که مربوط به فدراسیون تنیس روی میز می شود و دراین حوزه اظهارنظری ندارم. اما در دو رشته دیگر که زیر مجموع فدراسیون ما به حساب می آینده، هیچ نماینده ای نداشتیم. باید به گونه ای برنامه ریزی شود که برای دیگر بازی های پارالمپیک این ضعف پوشش داده شود و در این حوزه یعنی ورزشکاران کم توان ذهنی هم نماینده داشته باشیم.

سهم کم ایران در رشته های پرجمعیت و پرمدال

وی با بیان اینکه برخی رشته ها در بازی های پارالمپیک بیشترین تعداد شرکت کننده را داشتند، یادآور شد: در پارادوومیدانی بیش از ۱۰۰۰ ورزشکار، در پاراشنا بیش از ۶۰۰ ورزشکار و در پاراتنیس روی میز بیش از ۳۰۰ ورزشکار حضور داشتند. این در حالی است که در پارادوومیدانی که بیشترین ظرفیت کاروان ایران را به خود اختصاص داده بود ۱۹ نماینده داشتیم. در واقع در پارادوومیدانی ۱.۶ دهم درصد و در پاراشنا ۳ دهم درصد سهم داشتیم و در پارا تنیس روی میز هم که هیچی.

نگاه مثبت رهبری برای توجه به این رشته ها

رییس فدراسیون ورزش های جانبازان و توان یابان تاکید کرد: در واقع کاروان ایران سهم کمی از رشته های پرجمعیت و به طبع آن پرمدال در پاریس را به خود اختصاص داده بود. این درحالی است که مقام معظم رهبری در همین نشست اخیر با ورزشکاران المپیکی و پارالمپیکی بر توجه به رشته های مدال آور تاکید داشتند. در واقع از نظر حاکمیتی هم باید این رشته برای دیگر ادوار توجه بیشتر شود.

بار مدال روی دوش رشته های بدون امکانات

کوهپایه زاده با اشاره به حضور ۱۹ ورزشکار پارادوومیدانی در کاروان ایران گفت: تقریبا یک سوم جمعیت ورزشکاران ایران از این رشته بود در حالیکه از مجموع ۲۵ مدال کسب شده هم ۱۲ مدال در پارادوومیدانی به دست آمد. به عبارتی یک سوم کاروان ایران پارادوومیدانی بود و نیمی از مدال هم از این رشته یعنی پارادومیدانی کاران بیش از ظرفیت خود مدال گرفتند. این در حالی است که این رشته هنوز یک پیست تخصصی ندارد و این موضوع در روند آماده سازی ورزشکاران مشکلات زیادی را ایجاد کرد. پیگیر حل این مشکل در دوره وزیر قبل بودیم و امیدواریم وزیر فعلی توجه لازم را به آن داشته باشد.

از نتایج خوشحالیم اما قانع نیستیم

رییس فدراسیون ورزش های جانبازان و توان یابان در مورد ارزیابی کلی خود از نتایج به دست آمده توسط کاروان ایران و بیشتر ورزشکاران این فدراسیون در بازی های پارالمپیک گفت: با توجه به سرمایه گذاری، تلاش ها و تدارکات صورت گرفته به اهداف رسیدیم اما قابلیت های بالقوه بسیاری می توانست وجود داشته باشد و بالفعل شود. ما به اندازه کشت مان برداشت کردیم اما کشت مان می توانست گسترده تر باشد که در این صورت برداشت مان بیشتر می شد. از نتایج خوشحالیم اما قانع نیستیم.

لزوم ۱۰ برابر شدن بودجه ورزش

وی با اشاره به تشکر های صورت گرفته از طرف مقام معظم رهبری و قوای سه گانه نسبت به عملکرد کاروان ایران در بازی های پارالمپیک، تاکید کرد: قابلیت ها و استعدادهای زیادی داریم اما باید برای تقویت زیرساخت ها و دانش فنی گام های بزرگ و موثری برداریم تا در ادوار آینده به نتایج بهتر برسیم. برای این موضوع هم باید تقویت بودجه ورزش خیلی مدنظر باشد. میزان بودجه ورزش حداقل باید ۱۰ برابر شود تا بتوانیم در وهله اول زیرساخت ها را توسعه دهیم به ویژه برای معلولان.

ارتقا ۳۴ رکورد توسط ورزشکاران ایران در پاریس

کوهپایه زاده تاکید کرد: در جریان بازی های پارالمپیک رکوردهای زیادی جابه جا شد. سهم کاروان ایران ۳۴ رکورد جهانی، آسیایی و پارالمپیک بود که توسط ورزشکاران کشورمان ارتقا پیدا کرد.

عملکرد میزبان بازی های پارالمپیک

رییس فدراسیون ورزش های جانبازان و توان یابان در پایان عملکرد فرانسوی ها در برگزاری بازی های پارالمپیک را هم مورد تمجید قرار داد و گفت: تکنولوژی به کار گرفته شده در بازی ها بر اساس دانش فنی و عمل به روز بود. اینکه ورزش را به دل شهر کشانده بودند اقدام بسیار موثر و چشمگیری بود. البته از حیث حمل و نقل و امکانات نقص هایی وجود داشت اما در مجموع میزبانی خوبی را شاهد بودیم.