ارومیه- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و آذربایجان غربی گفت: تعداد واحدهای بوم گردی استان به ۶۲ واحد می رسد.

مرتضی صفری در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به حمایت‌ها از ایجاد بوم‌گردی‌ها در روستاهای استان، افزود: در یک سال گذشته ۱۰ واحد بوم‌گردی جدید در استان راه‌اندازی شده و ۲۰ مورد دیگر در حال احداث است.

وی با بیان اینکه با بهره‌برداری از آنها در مجموع ۶۲ بوم‌گردی در سطح استان در حال فعالیت خواهند بود، ادامه داد: انجام سفرهای ارزان‌قیمت مورد تاکید وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بوده و واحدهای بوم‌گردی به دلیل به‌صرفه بودن هزینه‌ها یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای اقامت است.

صفری اضافه کرد: امسال بیش از ۶۸ هزار نفر در هتل و مجتمع گردشگری، بیش از ۳۱ هزار نفر در مهمانپذیرها، بیش از ۳۷۰۰ نفر در هتل آپارتمان و بیش از ۹۵۰۰ نفر در اقامتگاه‌های بوم‌گردی اقامت داشتند.

صفری با اشاره به ۲۶۲ بازدید نظارتی از مراکز تحت مدیریت میراث فرهنگی استان در سال جاری اظهار کرد: اکیپ‌های ویژه در استان بر اساس ضوابط، فرم‌های تدوینی و چک لیست‌های دستورالعمل ابلاغی بر کلیه فعالیت‌های واحدهای اقامتی، پذیرایی و گردشگری نظارت دارند.

بزرگترین بازارچه صنایع دستی شمال غرب کشور در ارومیه ایجاد می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی از ایجاد بزرگترین بازارچه صنایع دستی شمال غرب کشور در ارومیه خبر داد و افزود: دنیای بازی ارومیه به مدت ۳۰ سال در اختیار اداره‌کل قرار گرفته که با اختصاص ۱۰ میلیارد تومان اقدامات اولیه برای اجرای این پروژه آغاز شده و در آینده تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین بازارچه‌های صنایع‌دستی شمال غرب کشور می‌شود.

صفری همچنین با اشاره به آغاز توسعه و استحکام بخشی موزه باستان شناسی ارومیه با اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان، عنوان کرد: موزه باستان‌شناسی ارومیه به لحاظ قدمت و تعداد اشیای تاریخی از جمله موزه‌های غنی کشور است که ۲۵ هزار شیء فرهنگی تاریخی در این موزه وجود نگهداری می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی با بیان اینکه با اجرای این طرح، فضای موزه‌ای ارومیه بیش از سه برابر افزایش خواهد یافت، گفت: در حال حاضر مساحت موجود موزه ۶۰۰ متر مربع بوده و با اجرای این طرح بیش از یک‌هزار و ۴۰۰ مترمربع به سالن‌های نمایش افزوده می‌شود.

فعالیت ۴۰ رشته صنایع دستی در آذربایجان غربی

وی با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی رایگان صنایع‌دستی در مدرسه هدایت ارومیه ادامه داد: در آذربایجان غربی ۴۰ رشته فعال صنایع‌دستی از جمله نساجی، رودوزی‌های سنتی، سفال‌گری، صنایع‌دستی فلزی، معرق و منبت چوب و … وجود دارد که در سطح ملی شناخته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گردشگری از برندسازی در بخش صنایع دستی استان خبر داد و گفت: حمایت‌های لازم برای احیا و برندسازی در این رشته‌ها انجام می‌شود.