همدان ـ پژوهشگر دوران دفاع مقدس با اشاره به اینکه شهید سرهادی با دوربین خود اتفاقات آن زمان را به تصویر می‌کشید،گفت: او با این کار وقایع را ماندگار می‌کرد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: سیدعلی مساوات در نخستین یادواره رسانه‌ای شهید حسن سرهادی و بررسی نقش همدان در آغاز دفاع مقدس که در کافه مهر همدان برگزار شد با اشاره به اینکه لشکر انصارالحسین (ع) با اینکه در عملیات والفجر هشت ۴۸۰ شهید تقدیم انقلاب شدند، اما با قدرت تمام با پشتوانه اطلاعات عملیات و گشت‌های شبانه تیم غواصی عملیات کردند، اظهار کرد: شهید سرهادی در این مقطع زمانی در اطلاعات عملیات حضور داشت.

شهید سرهادی فرشته دوربین به دست

این پژوهشگر دفاع مقدس افزود: او واقعاً بمب انرژی بود و به مانند فرشته دوربین به دست اطراف رزمنده‌های غواص می‌گشت و به آن‌ها روحیه می‌داد.

مساوات با بیان اینکه شهید حسن سرهادی شخصیت خاصی داشت و در دوران نوجوانی فردی بسیار فعال و تأثیرگذار در جامعه اسلامی انقلاب بودند، اظهار کرد: شهید سرهادی در سال ۴۴ به دنیا آمده و در ۲۰ شهریور سال ۶۵ در عملیات انصار در سن ۲۱ سالگی به مقام شهادت رسیدند.

در اوج فعالیت منافقین با او آشنا شدم

وی با بیان اینکه شهید سرهادی در یک خانواده بسیار متدین و انقلابی رشد یافته است، یادآور شد: آشنایی من با این شهید به سال ۶۱ بازمی‌گردد که آن زمان اوج فعالیت منافقین بود.

مساوات افزود: منافقین در ۳۰ خرداد سال ۱۳۶۰ دست به اسلحه شده و علیه نظام وارد عمل شدند.

این پژوهشگر دفاع مقدس با اشاره به اینکه منافقین به استان ما آسیب‌های بسیاری وارد کرده‌اند، افزود: در استان همدان دو عملیات بزرگ در تاریخ ۱۱ شهریور سال ۱۳۶۰ در قراویز و عملیات ثارالله در سال ۶۱ در منطقه قصرشیرین که به دلیل لو رفتن اطلاعات توسط عناصر نفوذی به عدم‌الفتح رسید، توسط منافقین اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه در شهر هم منافقین با آتش زدن چادرهای پشتیبانی و کارهای خرابکارانه در مدارس به دنبال برهم زدن آرامش بودند، ابراز کرد: لازم بود با حضور نیروهای بسیجی و حزب‌اللهی در حوزه‌ها و جوامع مختلف ریشه‌های نفاق از میان برداشته شود.

مساوات با اشاره به اینکه ۸۰ درصد فعالان دانش‌آموز مبارز در مقابله با منافقین به شهادت رسیدند، گفت: با توجه به اینکه هنوز اداره اطلاعات شکل نگرفته بود، اوج فعالیت منافقین سال ۶۰ تا سال ۶۱ بود و این شهید بزرگوار یکی از علمداران مبارزه با منافقین بود.

شهید سرهادی از جمله افرادی بود که فعالیت منافقین در مدارس را متوقف کرد

وی با اشاره به اینکه حسن سرهادی، محمد مصباح و محسن سرآبی که هر سه محصل دبیرستان شریعتی همدان بودند، تصریح کرد: آن‌ها به قدری عالی کار کرده بودند که با شناسایی هسته منافقین فعالیت آن‌ها را را در مدارس متلاشی کردند و دشمن از ادامه فعالیت در مدارس بازماند.

شهید سرهادی به لبنان اعزام شد

وی با بیان اینکه شهید سرهادی با شروع جنگ تحمیلی وارد جبهه شدند و با تشکیل تیپ انصارالحسین (ع) در اسفندماه سال ۶۱ در پادگان الله اکبر سرپل ذهاب در گردان ۱۵۵ علی‌اصغر (ع) سازماندهی شد، ادامه داد: شهید سرهادی در قالب تیم‌های اعزامی از کشور به لبنان و سپس به عملیات بیت‌المقدس، اعزام شد.

این پژوهشگر دفاع مقدس با تأکید بر اینکه یکی از بنیان‌گذاران تیپ ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) سپاه همدان بود که با نقش‌آفرینی شهید محمود شهبازی و شهید همدانی همراه بود، اظهارکرد: همدانی‌ها علاوه بر تیپ و لشکر انصارالحسین (ع) در تشکیل تیپ شهدای ویژه کردستان، لشکر ۴۳ امام علی (ع)، تیپ محوری حمزه سیدالشهدا در منطقه پاوه با فرماندهی شهید سعید اسلامی نیز نقش آفرینی کردند.

وی با اشاره به اینکه بعد از فتح خرمشهر همزمان با عملیات بیت‌المقدس اتفاقاتی در جنوب لبنان رخ داد و اسرائیل پیش‌روی کرد، یادآور شد: اسرائیل و حزب بعث جبهه مشترک داشتند و با اتحاد و استراتژیک اقدام می‌کردند.

مساوات با بیان اینکه در عملیات‌های ثامن‌الائمه، طریق‌القدس، فتح‌المبین و بیت‌المقدس عملیات‌های بازپس‌گیری مناطق اشغالی بود، تصریح کرد: آن زمان ۱۴ هزار کیلومتر مربع توسط دشمن اشغال شده بود و این عملیات‌ها با نام عقب راندن دشمن و آزادسازی مناطق اشغالی نامگذاری شد.

وی با بیان اینکه عملیات‌هایی که در سال ۶۱ طراحی شده، برای ورود به خاک عراق با عنوان تنبیه متجاوز نامگذاری شده و هدف از این اقدام ایجاد خط حائل بین دشمن و مردم بود، تصریح کرد: عملیات‌های رمضان، مسلم بن عقیل، والفجر مقدماتی، والفجر یک و دو در این راستا اتفاق افتاد.

این پژوهشگر دفاع مقدس با بیان اینکه هدف دیگر عملیات‌های تنبیه دشمن متجاوز در خاک خود بود، تاکید کرد: بعد از این عملیات در سال ۶۱ هسته اولیه حضور نیروهای جمهوری اسلامی ایران در مناطق تحت نفوذ اسرائیل آغاز شد.

وی با اشاره به فرمایشات امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه راه قدس از کربلا می‌گذرد، ادامه داد: قبل از انقلاب انقلابیون مانند خانم دباغ و شهید چمران در جنوب لبنان و فلسطین آموزش‌های چریکی می‌دیدند اما بعد از این اقدام لبنانی‌ها برای این آموزش‌ها به ایران می‌آمدند.

مساوات با بیان اینکه در یک نقطه با حضور صدام امپریالیست و کمونیست به هم رسیدند و اتحادی بین آن‌ها ایجاد شد و به دنبال از بین بردن استراتژی جمهوری اسلامی بودند، عنوان کرد: شهید حسن سرهادی در تیم‌های اعزامی به لبنان و در عملیات‌های متعددی حضور داشت.

وی با بیان اینکه شهید سرهادی در واحد اطلاعات عملیات لشکر ۳۲ انصارالحسین (ع) عملیاتی با نام عملیات انصار در جزیره مجنون طراحی شده بود، گفت: قرار بود این عملیات با حضور ۴ یگان انجام شود که بنا به دلایلی از جمله عدم تأمین نیرو، سه یگان عمل نکردند و لشکر انصارالحسین (ع) به تنهایی وارد عمل شد.

این پژوهشگر دفاع مقدس با بیان اینکه دشمن از سال ۶۲ به بعد تحرکاتی در منطقه خیبر با نام پیش روی گام به گام انجام داد، اظهار کرد: دشمن سه سیل‌بند در جزیره جنوبی داشت به نام پد شرقی، میانی و غربی ایجاد کرد که پد غربی به لشکر انصارالحسین (ع) واگذار شده بود.

وی در ادامه افزود: دشمن بعد از عملیات والفجر ۸ با سیستم دفاع متحرک و در جبهه‌های مختلف عملیات‌های ایضایی با هدف انهدام نیرو انجام می‌داد.

مساوات با بیان اشاره با اینکه در طول شبانه روز به قدری هوا گرم بود که رزمندگان با سِرُم به پست خود ادامه می‌دادند و واقعاً مظلوم واقع شده بودند، گفت: خبر مظلومیت رزمنده‌های جزیره مجنون به حضرت امام خمینی (ره) رسید و ایشان فرموده بودند باید در جزیره مجنون عملیات انجام شود.

لشکر انصارالحسین (ع) در عملیات والفجر هشت ،۴۸۰ شهید تقدیم انقلاب کرد

وی در ادامه عنوان کرد: لشکر انصارالحسین (ع) در عملیات والفجر هشت، ۴۸۰ شهید داده بود اما با قدرت تمام با پشتوانه اطلاعات عملیات و گشت‌های شبانه، تیم غواصی عملیات کردند.

شهید سرهادی منبع انرژی بود

مساوات در ادامه اظهار کرد: شهید سرهادی در این مقطع زمانی در اطلاعات عملیات فعالیت می‌کرد. او واقعاً بمب انرژی بود و به مانند فرشته دوربین به دست اطراف رزمنده‌های غواص می‌گردید و به آن‌ها روحیه می‌داد.

عکس‌های بسیاری از جزیره مجنون توسط شهید سرهادی ثبت شده است

این پژوهشگر دفاع مقدس با بیان اینکه به همت شهید سرهادی از جزیره مجنون صدها عکس ثبت شده است، ابراز کرد: او به این اعتقاد داشت که باید این عکس‌ها حفظ شوند و همیشه در گشت‌های عملیاتی جهت تهیه مستندات تصویری پیش‌قدم بود.

وی، یادآور شد: در سال ۶۴ در منطقه هور الهویزه در طرح عملیاتی حنین در ادامه عملیات بدر در منطقه رُفیع نیز نیروهای اطلاعات با دوربین شرکت کرده بود و در عملیات مجنون سرهادی هم به شهید چیت‌سازیان التماس می‌کرد که اجازه این کار را به او دهد اما شهید چیت‌سازیان با توجه به منطقه و نبود عناصر اختفا و استتار موافق این امر نبود.

مساوات با اشاره به خاطراتی از رشادت‌های شهید سرهادی عنوان کرد: با شروع عملیات مجنون در روز ۱۹ شهریور سال ۶۵ و سازماندهی شهید چیت‌سازیان قرار بر این شد برخی افراد مانند شهید سرهادی، شهید قره‌باغی و شهید ذوالفقاری به عنوان نیروی پشتیبان در عقب لشکر باشند.

شهید سرهادی به صورت داوطلبانه در خط حضور داشت

این پژوهشگر دفاع مقدس با بیان اینکه این عملیات با توجه به اینکه یگان همدان به تنهایی در منطقه وارد عملیات شده بود و در ادامه کار با سختی مواجه شد، ادامه داد: شاهدین ابراز می‌کنند شهید حسن سرهادی که قرار نبود در خط حضور داشته باشد، اما انگار بال درآورده بود و روی پاهای خود راه نمی‌رفت و با ادامه عملیات و آتش سنگین دشمن و مقاومت رزمندگان شهید سرهادی هم به خط آمد و تا جایی که می‌توانست پیکر شهدا و مجروحین را به عقب منتقل می‌کرد.

وی افزود: در این میان انتقال شهدا قایق شهید مورد اصابت ترکش خمپاره قرار می‌گیرد و ایشان به شهادت می‌رسد.

پیکر شهید ۱۸ روز بعد از شهادت مفقود بود و سپس تفحص شد

مساوات در ادامه گفت: پیکر این شهید بعد از ۱۸ روز مفقود شدن پیدا می‌شود و سپس به عقب انتقال داد شد و در گلزار شهدای همدان تدفین شد.

وی با بیان اینکه در این عملیات استان همدان شهدای بسیاری را تقدیم کرد که در حال حاضر بسیاری از آن‌ها مفقود هستند، خاطرنشان کرد: شهید محسن امیدی فرمانده دلاور گردان ۱۵۴ حضرت علی ا کبر (ع) که بسیاری از نیروها را به عقب فرستاد و خود ماند.

این پژوهشگر دفاع مقدس بیان کرد: او معتقد بود که نسبت به دیگر رزمندگان حاضر ولایت دارد و می‌گفت باید به من گوش دهید و به عقب بروید اما کسی به من نگفته که به عقب برگردم و در مقابل دشمن ایستاد.