هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در سایه نگرانی از جنگ منطقه‌ای امروز آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، هفتاد و نهمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل امروز سه‌شنبه در شرایطی در نیویورک آغاز شد که نگرانی‌هایی از وقوع جنگ منطقه‌ای در سایه اوج‌گیری تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه لبنان و ادامه حملات به غزه وجود دارد.

بیش از ۱۰۰ نفر از سران ارشد کشورهای مختلف در هفته‌ای که بر بحران‌های جاری به‌ویژه در لبنان و غزه سایه افکنده، از تریبون مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی خواهند کرد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در حاشیه آغاز هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «صلح از همه طرف‌ها تحت حمله است».

وی با اشاره به جنگ اوکراین و جنگ جاری در سودان و همچنین حملات به غزه و لبنان، خواستار «پایان دادن به مصیبت‌های بشری» شد.

در این دوره، بایدن برای آخرین بار به پای تریبون مجمع عمومی سازمان ملل می‌رود تا در حضور رهبران جهانی سخنرانی کند.

انتظار می‌رود بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، نیز روز پنج‌شنبه یا جمعه در این نشست حضور یابد.

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، و مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور ایران نیز در این نشست‌ها شرکت خواهند کرد.

ریچارد گوان، مدیر سازمان ملل در گروه بین‌المللی بحران، گفت: «دیپلماسی واقعی برای کاهش تنش‌ها در پشت صحنه خواهد بود».

وی احتمال گفت‌وگوهای دیپلماتیک میان کشورهای غربی، عربی و ایران برای جلوگیری از خارج شدن اوضاع از کنترل را مطرح کرد.

لوی شاربونو، از مدیران دیده‌بان حقوق بشر، نیز بیان کرد که رهبران جهانی باید در مجمع عمومی سازمان ملل اقداماتی قاطع برای پایان دادن به فجایع در بدترین بحران‌های جهانی و پاسخگویی به مجرمان انجام دهند.

شایان ذکر است که شورای امنیت سازمان ملل در مارس گذشته، قطعنامه‌ای برای توقف فوری حملات در غزه صادر کرد، اما این قطعنامه اجرا نشد.