بندرعباس-رئیس مرکز بهداشت کیش گفت: از ابتدای سال تاکنون ۳ هزار و ۸۴۱ بازدید توسط کارشناسان بهداشت محیط کیش انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، اسدالله احمدی با اشاره به تلاش‌های مستمر و جدی بازرسان و کارشناسان بهداشت در زمینه بازدید از اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی آرایشی و بهداشتی اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون بازدید از ۳۸۴۱ مرکز، با حضور کارشناسان بهداشت محیط انجام شده که از این میان ۱۰ متخلف به دادگاه معرفی و ۳ مرکز متخلف نیز تعطیل شده است.

وی افزود: بهداشت محیط به منزله کنترل تمام عوامل محیطی است که به طور مستقیم یا غیر مستقیم، سلامت انسان را تهدید می‌کند، بنابراین بهداشت محیط، در سلامت جامعه نقش اساسی دارد و مانند محیط زیست، امری فرا بخشی است و ابعاد بسیار گسترده اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را شامل می‌شود. در همین راستا کارشناسان بهداشت محیط مرکز توسعه سلامت کیش در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۳ از ۱۵۰۴ اماکن عمومی بازدید کردند.

احمدی با اشاره به اینکه کنترل‌های بهداشتی اماکن عمومی در سلامت جمعی نقش مؤثری ایفا می‌کند، افزود: در ۶ ماهه نخست سال، بازرسان بهداشت ۱۳۴ مورد نمونه برداری میکربی و شیمیایی از آب، ۱۱۲ مورد نمونه برداری از مواد غذایی، ۱۶۱۳ مورد کلر سنجی ،۲۶۰ صدور صلاحیت بهداشتی و ۶۵ مورد اخطار بهداشتی صادر شده را گزارش کردند.

وی افزود: در این بازدیدها، ضمن آموزش و تذکرهای لازم به متصدیان ،۳و احد صنفی متخلف نیز پلمپ و مقدار ۱۵ هزار و ۸۱۷ کیلو مواد غذایی و آرایشی بهداشتی تاریخ گذشته جمع‌آوری و معدوم شد.

رئیس مرکز بهداشت عنوان کرد: با توجه به اهمیت نظارت بهداشتی در مراحل تولید و عرضه مواد غذایی و در راستای ارتقا سطح سلامت مصرف‌کنندگان، با استفاده از تجهیزات قابل حمل کنترل مواد غذایی، به کنترل سلامت غذایی ۷ هزار و ۸۲۹ مورد در کیش اقدام کردند.

وی بیان کرد: طی ۶ ماه گذشته در خصوص رسیدگی به شکایات واصله (مواد غذایی، فاضلاب، پسماند، آب و …) تعداد ۲۶۳ شکایت دریافت شد که پس از دریافت، از محل مورد شکایت بازدید و در زمان مقرر اقدام و نتیجه در سامانه ثبت شد.

اسدالله احمدی با معرفی سامانه ۱۹۰ که به صورت شبانه روزی پاسخگوی مردم است، گفت: بیشترین تماس‌ها مربوط به رعایت نکردن بهداشت فردی و استفاده از مواد غذایی غیر بهداشتی است.

وی درباره اخطارهای بازرسان بهداشتی به متخلفان، توضیح داد: با هرگونه اقدام مبنی بر تهدید سلامت مردم، برخورد قانونی می‌شود و هدف این است که هیچ محصولی به سلامت مردم آسیب نرساند، در این راستا دریافت و رسیدگی به شکایت‌های مردمی از طریق تلفن‌های ۴۴۴۲۳۳۱۱، ۰۹۳۴۷۶۹۰۱۹۹و سامانه ۱۹۰ امکان پذیر است.

احمدی گفت: شکایت مردم از واحدهای صنفی به صورت تلفنی، کتبی، حضوری و ثبت در سامانه انجام می‌شود.

وی در پایان افزود: در راستای عملکرد بهداشت حرفه‌ای مرکز بهداشت نیز، تعداد ۱۲۲ بازدید، شامل انجام بازرسی‌های دوره‌ای از محیط‌های کاری، بررسی رعایت استانداردهای ایمنی و بهداشت، پاسخگویی به گزارش‌های حوادث و بیماری‌های شغلی انجام شده است

احمدی گفت: در راستای ارتقای آگاهی کارگران در زمینه ایمنی و بهداشت، تعداد ۳۳۴۱ شاغل توسط بازرسان بهداشت حرفه‌ای آموزش دیدند.