سنندج_ دفاع مقدس یادآور دلیرمردان عرصه نبرد و رویش جوانه هایی است که انقلاب را پاسداری کردند و امروز به برکت وجود چنین رزمندگانی از مرزهای کردستان گرفته تا تمام ایران آرامش برقرار است.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: دفاع مقدس یاد دلیرمردان عرصه نبرد است، شهدایی که با مردانگی در مکتب عشق سر سپردن را آموختن و جان دادن را راه و رسم همیشگی عشاق کردند. سر دادن اینجا دیگر رسم غیرت و عشق است، تفسیر واژه‌ها در این مکتب دشوار نیست؛ اسلحه، ناموس، وطن، میدان مین، از خود گذشتگی، سر سپردن و تمام....

وقتی حرف از کفر باشد، جانانه به میدان می‌روند آخر ره ندارد این واژه در وادی عشق جایی که مولای سبز پوش آقا و معلم مکتب است.

وقتی هشدار شروع جنگ تحمیلی به صدا درآمد همه ایران یک پارچه علیه تمام دنیای کفر ایستادند، پیرها از جوان‌ترها سبقت می‌گرفتند، نوجوانانی که به سن تکلیف هم نرسیده بودند حتی تقلب می‌کردن و شناسنامه خود را دستکاری می‌کردند، زنان و مردان هر کدام گوشه‌ای از کار را به دست می‌گرفتند، انقلاب را کسی زمین نگذاشت همه پای کار بودند، دفاع کردن، شهید دادن، اما باز جوانه زدند.

شاید امروز صحبت در مورد دفاع مقدس و اینکه جنگ تحمیلی چگونه روی داد کمی نامفهوم باشد و نسل جدید از عهده تفسیر آن برنیایید اما تاریخ چیزهایی در مورد جنگ تحمیلی نوشت که صد دفتر هم آنرا ندیده بود.

دفاع مقدس نوع خاصی از جنگ و نبرد مسلحانه است که از یکسو حالت تدافعی در مقابل تجاوز نظامی بیگانگان و از سوی دیگر مطابق با هنجارهای دینی پذیرفته شده در یک جامعه و دارای ارزش دینی و اجتماعی است.

هفته دفاع مقدس در اصل یادآور رشادت‌ها و ایثارگری‌های رزمندگان اسلام و حمایت و پشتیبانی ماندگار ملت مقاوم ایران در هشت سال جنگ نابرابر است.

جنگی که ملت ما را ناخواسته در مقابل ۳۵ قدرت برتر جهان وادار به ایستادن با دست خالی کرد، جنگی که جان به لب‌مان کرد و کودکانمان را یک شبه تبدیل به مرد کرد.

لزوم تبیین دوره تاریخی دفاع مقدس برای نسل‌های بعدی

فرمانده سپاه بیت المقدس کردستان هم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: نقش مهم و تاریخی دفاع مقدس و اهمیت این دوره تاریخی در کشور بسیار ارزشمند است و نقش هر کدام از ما در تبیین دوره تاریخی دفاع مقدس برای نسل‌های بعدی ضروری است.

سردار امان الله گشتاسبی افزود: یادآوری وقایع آن دوره بسیار مهم و ضروری است، چرا که با وجود شرایط دشواری که ما در جنگ تحمیلی دارا بودیم با از خودگذشتگی جوانان نتیجه جنگ برای ما ماندگار شد.

فرمانده سپاه بیت‌المقدس کردستان اذعان کرد: بعد از انقلاب ما بدون آمادگی به جنگ تحمیلی واداشته شدیم چرا که مقابل سال‌ها دخالت و نفوذ ابرقدرت‌های جهان ایستادیم.

سردار گشتاسبی عنوان کرد: جوانان ما دست خالی تنها با ایثار خود موجب ماندگاری انقلاب شدند و در آن زمان وحدت و همبستگی همه اقوام و مذاهب باعث پیروزی ما شد.

وی گفت: امروز برای حفظ ارزش‌ها و یادآوری فداکاری‌های شهدا و رزمندگان درس ایثار جوانان انقلابی و رزمندگان مرور تاریخ دفاع مقدس الزامی است.

برگزاری ۷۸۲ برنامه ویژه هفته دفاع مقدس در کردستان

جانشین فرمانده سپاه بیت المقدس کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: ۷۸۲ برنامه کلی و محوری در تمام شهرستان‌های کردستان در هفته دفاع مقدس برگزار می‌شود.

جمشید رضایی عنوان کرد: عوامل استکبار جنگ تحمیلی علیه نظام نوپایی انقلاب اسلامی را به طرفیت صدام حسین که از قوه تعقل کافی برخوردار نبود و پشتیبانی ۳۵ کشور آغاز کردند.

وی افزود: در این جنگ تحمیلی مردم با تقدیم ۲۲۰ هزار شهید از انقلاب خود دفاع کردند و حتی ذره‌ای از خاک کشور را به دشمن ندادند.

جانشین فرمانده سپاه بیت المقدس کردستان تصریح کرد: انقلاب ما مظهر ایثار و از خودگذشتگی و یک دانشگاه انسان ساز بود که با حماسه ماندگار شد.

رضایی گفت: انقلاب اسلامی نماد عینی خود اتکایی و خودباوری و ایستادگی در برابر زیاده خواهی استکبار جهانی بود.

وی خاطرنشان کرد: اعزام یک خواهر بسیجی ورزشکار به قله هیمالیا، پیاده رویی خانوادگی، یادواره ۴۵۰ شهید سردار در بیجار با محوریت شهید باقر منصوری، جشنواره فرهنگی فردخت مد و لباس ایرانی اسلامی، اجرا و بازسازی نمایش عملیات آزادسازی سنندج با حضور هنرمندان بومی، جهاد آبرسانی در بانه و سروآباد از برنامه‌های محوری این هفته است.

اجرای ویژه برنامه‌های هفته دفاع مقدس در شهرها و ادارات کردستان

رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس هم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: در هفته دفاع مقدس در سراسر استان و بخش شهرستانی و ادارات ویژه برنامه‌هایی در گرامیداشت این ایام اجرا خواهد شد.

کلوندی بیان کرد: برنامه‌های اصلی و محوری در مرکز استان خواهد بود و در شهرستان‌ها هم برنامه‌های جانبی برگزار می‌شود.

وی عنوان کرد: روز اول هفته با رژه نیروهای نظامی به میزبانی ارتش جمهوری اسلامی برگزار شد و روز چهارم مهر ماه هم برنامه تجلیل از پیشکسوتان دوران دفاع مقدس در سراسر استان برگزار می‌شود.

رئیس سازمان حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اظهار کرد: از دیگر روتین‌های اجرایی در این هفته غبارروبی مزار شهدا در سراسر استان، برگزاری مراسم هفته دفاع مقدس در ادارات و دانشگاه‌ها، اجرای مراسم یادواره شهدا در بیجار، برگزاری یادواره شهدا و تجلیل از خانواده شهدا و رزمندگان، افتتاح پروژه و اعزام اکیپ درمانی رایگان به مناطق محروم است.

کلوندی گفت: یکی دیگر از برنامه‌های که در سال‌های اخیر انجام شده اعزام پیشکسوتان دوران دفاع مقدس به مدارس برای بیان خاطرات دوران دفاع مقدس است.

وی اذعان کرد: امسال ۴۴ مین سالگرد هفته دفاع مقدس است و مانند سنوات گذشته و طبق ساختار تشکیلی بنیاد، استاندار رئیس و حفظ آثار دبیر و در شهرستان‌ها فرمانداران ریاست و سپاه شهرستانی دبیر هستند تا در اجرای برنامه‌ها از عالی‌ترین رده تا پایین‌ترین رده‌ها برای برگزاری بدون مشکل برنامه‌ها اقدام کنند.

برگزاری اردوی راهیان پیشرفت و توسعه در کردستان

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان هم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، عنوان کرد: به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس اردوی دانش آموزی راهیان پیشرفت و توسعه انجام شد.

هاشم ناظمی‌جلال بیان کرد: از روز گذشته تعداد ۷۰۰ نفر از دانش آموزان دختر و پسر در اردوی تحت عنوان اردوی پیشرفت و توسعه به تهران و خارج از استان عزیمت کردند.

وی تصریح کرد: این اردو به منظور تشریح پیشرفت‌ها و دستاوردهای بعد از انقلاب تدارک داده شده و این دانش آموزان به سمت باغ موزه تهران و نمایشگاه موشکی هوا فضا رفتند.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان خاطرنشان کرد: در چند ماه اخیر هم همین عنوان اردو در سطح استان و در شهرستان‌ها به منظور بازدید از کارخانه‌های شهرستانی انجام شد که ۲ هزار نفر دانش آموز از جاهای مختلف دیدن کردند.

هاشم ناظمی‌جلال عنوان کرد: همچنین مراسم و برنامه‌های مختلفی از جمله زنگ مقاومت در کل مدارس استان، برپایی نمایشگاه دفاع مقدس در تمام مدارس، حضور پیشکسوتان دفاع مقدس در زنگ خاطره‌گویی است.

وی گفت: برگزاری اردو از مراکز علمی و تخصصی در طول سال و در چند مرحله با عنوان اردوی پیشرفت و امید هم در سطح استان و هم خارج استان انجام خواهد شد.

ناظمی‌جلال عنوان کرد: هدف از این بازدید و اردوی توسعه‌ای بازگو کردن پیشرفت‌ها و سازندگی بعد از انقلاب است که با وجود هجمه‌های دشمن و جوسازی دشمن و البته بیان اینکه در کنار مشکلات این توسعه‌ها هم رقم خورده است.

در حقیقت دفاع مقدس ارزش و آرمانی است که باید تا همیشه ماندگار باشد و برای نشر آن از جان مایه گذاشت چرا که در دوران دفاع مقدس خون‌های زیادی ریخته شد که برای دفاع از ارزش‌های بی مانند اسلامی تا همیشه ماندگار است.