مسئول مؤسسه بهداری رزمی دفاع مقدس و مقاومت گفت: در طول دفاع مقدس بیش از ۱۰۰ هزار نفر امدادگر، پرستار، پزشک، متخصص و جراح به جنوب، غرب و شمال‌غرب اعزام شد که ۸۵ درصد آنها نیروهای مردمی بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار نصرالله فتحیان مسئول مؤسسه بهداری رزمی دفاع مقدس و مقاومت امروز (سه‌شنبه) در مراسم گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس که در پژوهشگاه دفاع مقدس علوم و معارف دفاع مقدس برگزار شد، با بیان اینکه در دفاع مقدس یک میلیون مجروح و مصدوم شیمیایی داشتیم، اظهار داشت: بهداری دفاع مقدس با شروع جنگ و به فرمان امام (ره) در قالب تیم‌های اضطراری در تمام بیمارستان‌های بزرگ کشور و دانشگاه‌های علوم پزشکی شروع به فعالیت کرد.

سردار فتحیان افزود: صدها تیم اضطراری تشکیل شد که با یک تماس از سوی شهید باکری، خرازی، حاج احمد متوسلیان و … به خط می‌رفتند؛ یکی از تیم‌های اضطراری در اختیار مسعود پزشکیان بود که از تبریز در عملیات‌ها حضور پیدا می‌کرد.

مسئول مؤسسه بهداری رزمی دفاع مقدس و مقاومت خاطرنشان کرد: بیش از ۸۵ درصد کادر پزشکی و امدادی را نیروهای مردمی تشکیل می‌دادند.

وی ادامه داد: بر اساس آمار تهیه‌شده در مؤسسه بهداری رزمی آماری، در طول دفاع مقدس بیش از ۱۰۰ هزار نفر امدادگر، پرستار، پزشک، متخصص و جراح به جنوب، غرب و شمال‌غرب اعزام کردیم که ۱۵ درصد از این تعداد نیروهای ارتش و سپاه بودند.

سردار فتحیان با بیان اینکه هلال احمر ۵۰ هزار نیروی امدادگر آموزش داد و به جبهه‌ها اعزام کرد، گفت: ۱۰۰ هزار عمل جراحی حیات‌بخش در پست امداد، اورژانس عملیات و بیمارستان صحرایی انجام دادیم که اگر این اقدامات در کوتاه‌ترین زمان انجام نمی‌شد، قطعاً این مجروحین، شهید می‌شدند.

مسئول مؤسسه بهداری رزمی دفاع مقدس و مقاومت عنوان کرد: رکورد تخلیه مجروح را که در اختیار آمریکا بود، در دوران دفاع مقدس توانستیم بشکنیم و در آن دوران با همکاری نیروی هوایی و هوانیروز بزرگترین عملیات انتقال مجروحان در جنوب، غرب و شمال‌غرب را انجام دادیم.

وی با بیان اینکه بهداری خیلی مظلوم واقع شده است، افزود: در طول هشت سال دفاع مقدس هیچ‌گاه بیمارستان طالقانی آبادان تعطیل و تخلیه نشد؛ بلکه پزشکان و پرستاران در اوج بمباران در خط ماندند و به مجروحان رسیدگی کردند.

سردار فتحیان با اشاره به اینکه برخی مجروحان در طول دفاع مقدس ۳۰ بار جراحی شدند، بیان کرد: سه هزار و ۵۰۰ شهید بهداری داریم که از این تعداد دو هزار و ۵۰۰ نفر امدادگر هستند.

مسئول مؤسسه بهداری رزمی دفاع مقدس و مقاومت گفت: آن‌هایی که امروز بیمارستان‌های لبنان و غزه را بمباران می‌کنند، همان کسانی هستند که در طول هشت سال دفاع مقدس بیمارستان‌های ما را بمباران کردند.