اصفهان-فرمانده قرارگاه منطقه‌ای حضرت سیدالشهدا (ع) نیروی زمینی سپاه گفت: شهدای اصفهانی همه برای ادای تکلیف در دفاع مقدس حاضر شدند اما فرماندهان نقش ویژه‌ای در پیشبرد اهداف جنگ داشتند.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار جواد استکی صبح امروز سه شنبه در سلسله نشست‌های خبری «کنگره ملی ۲۴ هزار شهید استان اصفهان» با بیان اینکه این کنگره همزمان با ۲۵ آبان‌ماه، روز حماسه و ایثار مردم اصفهان برگزار می‌شود، اظهار کرد: مردم اصفهان قبل از این اتفاق بزرگ خدمت مقام معظم رهبری خواهند رسید و امیدواریم برنامه‌هایی که به این مناسبت در نظر گرفته شده با عظمت و در شأن مردم اصفهان برگزار شود.

وی با بیان اینکه رزمندگان اصفهانی در هر عملیات حضور می‌یافتند قرین پیروزی بود که نشان دهنده نقش مردم و جوانان این استان در دوران جنگ است، افزود: فرهنگ دفاع مقدس باید از هر طریق منتقل شود و کنگره ۲۴ هزار شهید استان اصفهان نقش مهمی در فرهنگ‌سازی و انتقال فرهنگ مقاومت به جوانان ایفا می‌کند.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای حضرت سیدالشهدا (ع) نیروی زمینی سپاه تصریح کرد: مردم در هیچ زمانی همچون دوران دفاع مقدس از منافع کشور، شهروندان، ادیان و مذاهب، قومیت‌ها و در یک کلام از سرزمین خود دفاع نکرده‌اند؛ آن‌ها در هشت سال جنگ تحمیلی ایستادند و جنگیدند و نگذاشتند آسیبی به کشور برسد برای همین دفاع مقدس نماد استقلال، آزادی و حیثیت این ملت است.

وی ادامه داد: شهیدان اصفهانی همه برای ادای تکلیف در دفاع مقدس حاضر شدند اما با این حال فرماندهان نقش ویژه‌ای در پیشبرد اهداف جنگ داشتند و به قول سردار اردستانی اگر لشگر هشت نجف اشرف و امام حسین (ع) در جنگ حضور نیافته بود مشخص نبود سرنوشت جنگ به کجا ختم شود.

سردار استکی افزود: دشمن بعثی با ۴۸ یگان مجهز در جبهه حضور یافته بود و هر تانکی که آسیب می‌دید سریع توسط شوروی جایگزین می‌شد. خط هوایی از مسکو به سمت عراق ایجاد شده بود تا در پشتیبانی نیروهای عراقی خللی رخ ندهد اما ما ابتدای جنگ جز آنچه برای ارتش بود تجهیزاتی نداشتیم، سپاه و بسیج تازه شکل گرفته بود و ارتش هم درگیر منازعات مرزی مختلف بود.

وی با بیان اینکه در دنیا هیچ‌گاه به اندازه جنگ تحمیلی، ائتلاف بزرگ علیه یک کشور شکل نگرفته بود، خاطرنشان کرد: بیش از ۳۰ کشور در این جنگ از صدام پشتیبانی کردند اما مردم ایران صدام و قدرت‌های بزرگ را با کمترین پشتیبانی شکست دادند که نصرت بزرگ الهی محسوب می‌شود. همین روحیه در جبهه مقاومت نیز وجود دارد.

سردار استکی با اشاره به نقش اصفهانی‌ها در غرب و شمال غرب کشور، گفت: حدود ۵ هزار و ۷۵۰ شهید از استان اصفهان در این جبهه به شهادت رسیدند که نشان می‌دهد نقش مردم این استان در استقرار امنیت داخلی و حضور در برابر دشمنان حائز اهمیت است.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای حضرت سیدالشهدا (ع) نیروی زمینی سپاه با بیان اینکه دشمن از روز اول شکل‌گیری انقلاب اسلامی برای جلوگیری از موفقیت این انقلاب مردمی، بحران پشت سر بحران ایجاد کرده است، گفت: چند روز بعد از انقلاب پادگان مهاباد سقوط کرد، حضور منافقین در تهران و قیام‌های مسلحانه آنها شدت گرفت و گروه‌های مختلف دست به جنایت و قتل عام در غرب می‌زدند تا به سال‌های دفاع مقدس رسید. حضور رزمندگان اصفهانی مختص سال‌های دفاع مقدس نیست و در تمام این مدت نقش والای جانبازان و شهدای اصفهان را نباید فراموش کرد.

وی با تاکید بر اینکه اگر وحدت و یکپارچگی ملت ایران نبود در بحران‌ها موفق نمی‌شدیم، خاطرنشان کرد: در حالی که دشمن به اختلافات مذهبی و قومی دامن می‌زد امام راحل (ره) با آینده‌نگری و تیزبینی خود محور و منادی این وحدت بودند که باعث شد حتی اهل سنت در بحران‌های داخلی نیز همراه انقلاب شوند و نقش کلیدی در استقرار امنیت غرب کشور و ایستادگی در برابر صدام داشته باشند.

سردار استکی با بیان اینکه اصفهان ۴۰۰ فرمانده شاخص در سال‌های دفاع مقدس دارد، گفت: اتفاقات غرب کشور باعث تربیت فرماندهانی بود که در سال‌های دفاع مقدس درخشیدند. شهیدان و کاظمی خرازی در آزادسازی سنندج حضور داشتند، شهید همت فعالیت خود برای انقلاب را از پاوه با فعالیت فرهنگی شروع کرد، شهید ردانی‌پور از کسانی بود که از سال‌های نخست انقلاب برای اهل سنت کردستان سخنرانی می‌کرد و سردار نصراصفهانی، فرمانده تیپ قمر بنی‌هاشم و سردار شهید زاهدی، از باسابقه‌ترین فرماندهان جبهه مقاومت نیز به همین شکل با کوله‌باری از تجربه که از غرب به دست آوردند وارد دفاع مقدس شدند.