بوشهر- نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر گفت: جهاد سازندگی با تولدش قدرت و اقتدار برای ایران ایجاد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری بعد از ظهر سه شنبه در یادواره ۵۶ شهید سنگر ساز بی سنگر در بوشهر اظهار داشت: ایمان به خدا، جهاد در راه او و ایمان به شهادت از ویژگی‌های اساسی شهدای جهاد سازندگی بود، اما این عزیزان به ویژگی دیگری نیز در میدان عمل مجهز بودند، آن‌ها در خط مقدم عرصه مدیریت و مهندسی قرار داشتند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر با بیان اینکه تمام نیروهای رزمنده نیازمند وسایل و امکانات بودند ابراز داشت: نیاز بود که پل‌ها بر روی رودخانه‌ها ساخته شود و بسیاری از امور مهندسی به‌طور ابتکاری انجام گیرد، به واقع در ساختار جنگ‌های کلاسیک و حتی نامنظم، نظیر این فعالیت‌های مهندسی شاهد نبودیم.

وی ادامه داد: شهدای جهاد سازندگی نقش مهمی در ارائه راهکارهای ابتکاری داشتند و توانستند انقلابی در محاسبات نظامی جهان به وجود آورند؛ مانند پل‌های شناوری که بر روی آب‌های خروشان اروند ساخته شدند.

وی با بیان اینکه جنگ ۸ ساله دفاع مقدس ایران، تولدی و آفرینشی فوق‌العاده قوی در ساختار دفاعی کشور در طول تاریخ بود تصریح داشت: نقش جهاد سازندگی نیز نقشی بسیار قابل توجه بود. اگر این مهندسی و سازندگی وجود نداشت، حقیقتاً شرایط پیروزی برای رزمندگان ما اصلاً مهیا نمی‌شد.

آیت الله صفایی بوشهری با بیان اینکه این مهندسی و سازندگی ویژگی دیگری نیز دارد گفت: پیش از جنگ، با آغاز انقلاب، جهاد سازندگی سراسر ایران را پر کرده بود، این عزیزان در تمامی استان‌ها و روستاها به ارائه خدمات مشغول بودند و همین امر تأثیر بسزایی در تقویت جامعه و بنیه دفاعی کشور داشت، بنابراین، تأکید بر این نکته ضروری است که تجلیل از این شهدای عزیز و خدماتشان باید همواره در یاد و خاطر ما زنده بماند.

امام جمعه بوشهر با یادآوری رشادت‌های رزمندگان در دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: وقتی که جنگ آغاز شد، همه مجبور بودند که در صحنه حضور پیدا کنند، رزمندگانی که به خط مقدم می‌رفتند، علاوه بر وظایف دفاعی و نظامی، نقش مهمی در سازندگی کشور نیز ایفا می‌کردند، آنها در سنگرهای دفاعی قرار داشتند و همزمان با آن، در راستای رفع مشکلات زیرساختی کشور نیز فعالیت می‌کردند.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امروز، جهاد سازندگی با تغییر شکل خود به وزارت جهاد کشاورزی، ویژگی‌های فراوانی دارد اظهار داشت: بسیاری از شهدای جهاد سازندگی در سنگرهای نبرد شهید نشدند؛ بلکه برای ساختن زیرساخت‌های لازم برای عملیات و حمایت از رزمندگان، در حال فعالیت بودند. آن‌ها به دنبال ایجاد حفاظ برای تأمین غذا بودند و این نشان‌دهنده عظمت و بزرگی این عزیزان است.

وی افزود: دفاع مقدس ما، یک فراز تاریخی در کل تاریخ ایران و همچنین تاریخ اسلام و منطقه به شمار می‌آید و تحولی بزرگ در عرصه دفاعی و محاسبات نظامی جهان به وجود آورد. این دفاع سخت به پایان رسید و منجر به پیشرفت‌های شگرفی مهندسی در عرصه لجستیک و آماد و پشتیبانی، تولید صنایع دفاعی شد.

وی بیان کرد: ارتقا سطح استحکام سازه‌ها در ابعاد مختلف، به ویژه در عرصه‌های آبی و خاکی، سبب گردید که ایران به یکی از کشورهای پیشرفته در عرصه‌های لجستیک و حوزه مهندسی تبدیل شود.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر گفت: جهاد سازندگی در دوران دفاع مقدس، پیشرفت‌هایی را رقم زد که امروز شاهد آن هستیم. جنگ افزارهایی که با سرعت بالا انجام عملیات می‌دهند، ریشه در تلاش‌های همان عزیزان در هشت سال دفاع مقدس دارد.

وی گفت: این پیشرفت‌ها در تأمین امنیت غذایی، به شکل جدیدی و در قالب وزارت جهاد کشاورزی، به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های دفاعی کشور عمل می‌کند.

آیت الله صفایی بوشهری ادامه داد: جهاد سازندگی با تولدش قدرت و اقتدار برای ایران ایجاد کرد و با حیات و استمرارش، توان ملی و اقتدار بین‌المللی را به ارمغان آورد. ما در حال حاضر در برابر تهاجم‌های نرم و زیستی دشمنان قرار داریم و شما این تهاجمات را دفع می‌کنید.

وی با بیان اینکه مجاهدت جهاد سازندگی هیچ‌گاه پایانی نخواهد داشت تصریح کرد: استمرار این فعالیت‌ها نمایانگر کارایی شما به عنوان پیشکسوتان و نسل جدیدی است که در مسیر خدمت به کشور گام برمی‌دارید.

وی ادامه داد: در صورتی که خدای نکرده بیگانگان به کشور ما حمله کنند، همه شما و نسلی که تربیت کرده‌اید، در قالب مهندسی رزم، در خط مقدم، دفاع خواهند کرد.

امام جمعه بوشهر با بیان اینکه ایران اسلامی امروز در اوج قدرت دفاعی به سر می‌برد ابراز داشت: به وضوح می‌بینیم که رژیم اشغالگر قدس به طور وحشیانه‌ای اقدام به حمله می‌کند و از چه ابزارهایی استفاده و حتی سیستم‌های ارتباطی مثل پیجرهایی که دست مردم است را منفجر می‌کند، اینها نمونه‌هایی از توحش و خوی جنایتکاری رژیم صهیونیستی است.

وی با اشاره به اقتدار امروز ایران اسلامی افزود: ایران اسلامی با تمام توان در منطقه سرافراز و قدرتمند حضور دارد و این به خاطر وجود مقام معظم رهبری، نیروهای مسلح همچون نیروهای ارتش، سپاه و بسیج و همه شما عزیزان در قالب‌های مختلف است