بندرعباس- استاندار هرمزگان به مردم سیریک اطمینان خاطر داد تا زمانی که تمام ضوابط محیط زیستی رعایت نشود پروژه آب‌شیرین کن سیریک که با هدف آبرسانی به فلات مرکزی ایران است آغاز نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی دوستی در آئین آغاز عملیات واردات و ترانزیت خودرو از بندرگاه سیریک، اظهار کرد: برای توسعه سیریک در حوزه بندری و تجاری، ارتقای زیرساخت‌های درمانی، آموزشی و محورهای مواصلاتی کارهایی انجام شده که باید استمرار داشته باشد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های منطقه بحث آموزش بر پایه مهارت دانش آموزان را مهم دانست و افزود: با توجه به مسئله رونق تجارت، آبزی پروری، صید و صیادی و انرژی هسته تلاش می‌شود در هنرستان‌های جوار متخصصان بومی تربیت شود.

دوستی گفت: سیریک، منطقه‌ای است که در گذشته مردم بر اساس تجارت و صید و صیادی ارتزاق می‌کردند اما در حال حاضر با وضع برخی قوانین محدودیت‌هایی برای فعالیت مردم ایجاد شده بر همین اساس هدف ما برگرداندن این منطقه به رویه‌های اصیل گذشته است.

وی ادامه داد: رویه‌های بسیار خوبی از جمله ترانزیت داخلی، خارجی، صادرات و واردات برای بندر سیریک اخذ شده است که می‌تواند توسعه منطقه مکران را تضمین کند.

استاندار هرمزگان گفت: از سال ۱۴۰۱ تاکنون ۷ بندر از جمله بندر خمیر، فاز سوم بندر شهید رجایی، بندر بوموسی، گوگسر و سیریک ایجاد شده و در گام‌های بعدی نیز به دنبال توسعه پسکرانه بنادر هستیم.

وی با تأکید بر لزوم تمرکز بر کارهای نرم افزاری در حوزه اقتصاد دریا از جمله گردشگری دریایی و تجارت گفت: اولویت اصلی ما برای فعالیت اقتصادی، همکاری با تجار منطقه و شکل گیری اکوسیستم تجاری منطقه برای رونق اقتصادی است.

دوستی با تأکید بر لزوم حمایت از سرمایه گذاران گفت: رهبری در ذیل سیاست‌های دریا، محور را مردم قرار داده‌اند به همین جهت باید از سرمایه گذار بومی استفاده کنیم و منافع همه جانبه مردم محلی در راستای فرمایشات رهبری دیده شود.

استاندار هرمزگان با اشاره به نگرانی مردم سیریک نسبت به عواقب زیست محیطی طرح احداث آبشیرین کن گفت: مردم سیریک مطمئن باشند تا این پروژه تمام ضوابط محیط زیستی را اخذ نکند و از منافع طرح برای مردم بومی اطمینان حاصل نکنیم اجازه آغاز عملیات اجرایی طرح را نمی‌دهیم چرا که این کارها برای مردم است و باید اگر ابهاماتی وجود دارد رفع شود.

وی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین عوائد این آبشیرین کن، آبرسانی به روستاها و شهرهای در طول مسیر است تا بخشی از مشکلات تأمین آب مردم استان رفع شود.