امیر قطر در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل ضمن تاکید بر محوریت مسئله فلسطین اعلام کرد که اقدامات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان نسل‌کشی است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل به سخنرانی پرداخت.

امیر قطر در این سخنرانی اعلام کرد: حمله به مردم فلسطین در نوار غزه، اوج بربریت و وحشی‌گری است. محکومیت‌ها و گزارش‌ها تمام شده و چیزی جز جنایت و قربانیان سالمند، زن و کودکِ آن در غزه باقی نمانده است.

وی افزود: عدم مداخله برای توقف حمله «اسرائیل» به غزه یک رسوایی بزرگ است. احتمال به حاشیه‌رفتن مسئله فلسطین برخی را فریفته اما چنین چیزی در خصوص مسئله فلسطین ممکن نیست. مسئله فلسطین تنها در ۲ صورت از بین می‌رود؛ از بین رفتن اشغالگران یا از بین رفتن ملت فلسطین.

امیر قطر گفت: جنگ وحشیانه جاری در غزه تیر خلاص را به مقبولیت جامعه بین‌الملل زد. ما با خشونت و تعرض به غیرنظامیان از هر طرفی که باشند مخالف هستیم. آیا عاقلانه است که پس از این فاجعه کشورهای بزرگ به ضرورت توقف جنگ و حرکت به سوی راه حلی عادلانه و فوری پی نبرند؟ اقدامات «اسرائیل» در حق فلسطینیان نسل‌کشی است.

وی افزود: سخن از امنیت، صلح و ثبات جهانی بدون اقدامات عملی که به سوی توقف جنگ رهنمون شوند معنایی ندارد. جامعه بین‌الملل مسئول پیامدهای رخدادهایی است که برای ملت برادرمان در فلسطین اتفاق می‌افتد؛ ملتی که در معرض نسل‌کشی است. نابودی اشغالگران و دستیابی به حق تعیین سرنوشت از سوی ملت فلسطین منت یا بخششِ کسی نیست.
امیر قطر گفت: اسماعیل هنیه تنها رئیس جنبش حماس نبود، بلکه نخست‌وزیر منتخب ملت فلسطین نیز بود. دستیابی فلسطین به عضویت کامل در سازمان ملل متحد این پیام را به کابینه اشغالگران می‌رساند که قدرت، حق را از میان نمی‌برد. ما تلاش برای میانجیگری جهت پایان‌دادن به جنگ غزه را انتخاب کردیم؛ جنگی که «اسرائیل» در آن از ترور سران سیاسی باکی ندارد.
وی افزود: تجاوز به غزه و جنگ علیه لبنان را متوقف کنید. انفجار دستگاه‌های ارتباطی بی‌سیم بدون مشخص‌کردن هویت یا محل حضور افراد هدف قرارگرفته در لبنان جنایت بزرگی بود. «اسرائیل» می‌داند که جنگ، صلح را به ارمغان نمی‌آورد و باید جنگ علیه غزه و لبنان را متوقف کند. کلید امنیت در منطقه صلح عادلانه است.
همچنین امیر قطر با اشاره به جنگ اوکراین گفت: جنگ میان روسیه و اوکراین به درد و رنج‌های بشری بزرگی انجامیده است. ما دعوت خود برای یافتن راه حل صلح‌آمیز را تکرار می‌کنیم.