همدان ـ مسئول اورژانس پیش بیمارستانی شهرستان تویسرکان گفت: عدم آموزش‌های لازم علت سقوط از درختان گردو در شهرستان تویسرکان است.

امین مالمیر در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه سالیانه افراد زیادی در شهرستان تویسرکان به‌دلیل سقوط از درخت گردو دچار آسیب جدی می‌شوند اظهار کرد: به‌دنبال بررسی‌ها و مطالعات صورت گرفته از مأموریت‌های صورت گرفته پیش بیمارستانی این شهرستان که در فصل گردو تکانی انجام شده است؛ اکثر آسیب‌ها در ناحیه سر، ضربه‌های مغزی، آسیب به ستون فقرات، ناتوانی کوتاه مدت، مادم‌العمر، شکستگی‌ها در ناحیه دست و پا، انواع خونریزی‌های داخلی بوده است.

وی یادآور شد: با رعایت نکات ایمنی و شناخت علت‌های آسیب از خسارت‌های جانی، مالی و روحی می‌توان از بروز حوادث غیر قابل جبران جلوگیری کرد و می‌توان گفت متأسفانه در سال گذشته ۵۰ نفر مصدوم از درخت گردو در این شهرستان بوده است که نسبت به سال‌های گذشته تعداد سقوط از درختان کاهش یافته است.

مسئول اورژانس پیش بیمارستانی شهرستان تویسرکان در ادامه با اشاره به اینکه از سال ۱۳۹۸ تا سال ۱۴۰۲ روند کاهش سقوط از درخت در این شهرستان وجود داشته است که می‌توان خشکسالی و نبود محصول گردو را یکی از علت‌های کاهش سقوط نام برد خاطرنشان کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون ۱۸ نفر سقوط از درخت ثبت شده است که از ابتدای شهریور تاکنون متأسفانه ۹ سقوط از درخت گردو و یک نفر فوتی بوده است.

مالمیر به دلایل سقوط از درخت گردو پرداخت و تصریح کرد: کاشت نامنظم درختان گردو، عدم استفاده از ماشین‌های صنعتی در برداشت گردو، مبارزه نکردن با آفت درختان و عدم حرص کردن که سبب افزایش شاخه‌های خشک می‌شود، از جمله این موارد هستند.

وی با اشاره به اینکه رعایت نکردن فاصله سبب افزایش ارتفاع صعود گردو می‌شود گفت: برداشت محصول در زمان نامناسب که باعث خستگی مفرد گردو تکانان خواهد شد که احتمال اتفاق حادثه را افزایش می‌دهد.

مالمیر ادامه داد: همچنین عدم مهارت گردوتکان‌ها، نداشتن مکان‌های مناسب جهت آموزش گردو تکانی، بیمه نکردن درختان و باغات گردو و عدم استفاده از تجهیزات ایمنی مانند کلاه ایمنی و دستکش، نداشتن شرایط فیزیکی مناسب، نداشتن استراحت کافی از دیگر علت‌های سقوط از درختان گردو در این شهرستان است.

مسئول اورژانس پیش بیمارستانی شهرستان تویسرکان مطرح کرد: مهمترین اقداماتی که در سال ۱۴۰۳ در راستای گردوتکانی در این شهرستان انجام شده است می‌توان به تشکیل کارگروه تخصصی و تشکیل کارگاه مدنظر اشاره کرد.

مالمیر عنوان کرد: آموزش روستا به روستا از طریق اورژانس پیش بیمارستانی و مشارکت جهاد کشاورزی انجام شده است.

وی افزود: همچنین چاپ بروشورهای آموزشی در فضای مجازی و توزیع در سطح شهرستان، چاپ بنر در سطح شهرستان و آمادگی کامل و لازم و تجهیز آمبولانس‌ها جهت کمک رسانی و امدادرسانی به حوادث گردوتکانی را در دستور کار خود قرار داده است.

مسئول اورژانس پیش بیمارستانی شهرستان تویسرکان اظهار کرد: مهمترین راه کارهایی که برای جلوگیری از سقوط از درخت گردو می‌توان انجام داد، شامل سرشاخه کاری درختان، بیمه باغات گردو، رعایت فاصله گذاری بین درختان گردو، هرس و مبارزه کردن با آفات درختان گردو، تصویب قانونی که در بازه زمانی مناسب جهت خرید و فروش گردو است.

وی در پایان متذکر شد: آموزش افراد برای گردو تکانی، استفاده از افراد آموزش دیده در گردو تکانی و استفاده از شیکر وبالابربرقی در مراحل گردوتکانی می‌تواند از بروز حوادث وسقوط از درختان گردو تأثیر به‌سزایی داشته باشد.