مشهد- تولیت آستان قدس رضوی گفت: پر جاذبه کردن منبرها و استفاده مناسب از فرصت معنوی آن نیازمند مطالعه گسترده و عمیق، برنامه ‏ریزی و مخاطب ‏شناسی وعاظ است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام احمد مروی در دیدار جمعی از خطبای حرم مطهر و مشهد مقدس که در تالار ولایت بارگاه قدس رضوی انجام شد، با گرامیداشت فرارسیدن چهل و چهارمین سالگرد دفاع مقدس و پاسداشت یاد و خاطره شهیدان و رزمندگان جنگ تحمیلی، با اشاره به افزایش سطح آگاهی‌های عموم مردم از جمله نوجوانان و جوانان، مطالعه گسترده و عمیق و مخاطب شناسی را لازمه پر جاذبه سازی منبر خواند.

تولیت آستان قدس رضوی هدف از برگزاری این جلسه را تقدیر، تشکر و قدرشناسی از زحمات مبلغین، وعاظ و مروجان شریعت اسلام و مکتب تشیع در دو ماه محرم و صفر دانست و گفت: از روحانیون و مبلغینی که برای احیای دین و نام اباعبدالله (ع) و برگزاری هرچه غنی‌تر مجالس حسینی در دو ماه محرم و صفر زحمت کشیده و بعضاً رنج سفر و دوری از خانواده را برای نشر انوار تابان هدایت اهل بیت عصمت و طهارت (ع) متحمل شدند، به نوبه خود قدردانی می‎‌کنم.

وی در ادامه به رنج‌ها، سختی‌ها و مصائبی که در طول تاریخ علمای دین برای حفظ اصل اسلام و دفاع از کیان تشیع متحمل شدند، اشاره و عنوان کرد: برای حفظ و گردآوری معارف ائمه اطهار (ع)، علمای بزرگی جان خود را نثار کردند، خون دل خوردند و سختی کشیدند؛ بزرگان ارجمندی طی قرون متمادی با پایمردی‎، مجاهدت، از خودگذشتگی و ایثار، تشیع را از استیلای طواغیت حفظ کردند تا معارف بلند اهل بیت (ع) را به دست ما برسانند؛ از این رو مبلغین به ویژه طلاب جوان باید بدانند وارث چه میراث ارزشمندی هستند و قدردان آن باشند.

مروی در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه منبر از مهم‌ترین و اثرگذارترین روش‌های تبلیغ دین است، ابراز کرد: منبر از گذشته تاکنون مورد استفاده علمای اسلام برای تبلیغ دین، ارشاد و راهنمایی مردم بوده است و امروز نیز هیچ طریقی بهتر از منبر برای رساندن معارف دین به مردم وجود ندارد؛ منبر همانند گذشته از کارایی بی‌رقیبی برخوردار است و باید برای تقویت آن کوشید.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب نسبت به اهمیت منبر، اظهار کرد: منبر را نباید دست کم و کوچک دید؛ شأن منبر و منبری، خطبه و خطیب بسیار بالاست؛ منبر قداست دارد چون جایگاه پیامبر (ص) است اما اینکه مورد اقبال مردم واقع شود به دست خطیب آن است.

وی خطابه را از دشوارترین و پر مسؤولیت ترین روش‌های تبلیغ دین خواند و گفت: پر جاذبه کردن منبرها و استفاده مناسب از فرصت معنوی آن نیازمند مطالعه گسترده و عمیق، برنامه‏‬ ریزی و مخاطب‬ ‏شناسی وعاظ است.

مروی امیدواری، عمل جهادی و مقاومت در برابر سختی‌ها را از جمله ویژگی‌های روحانیون اسلام در طول تاریخ خواند و با تأکید بر اینکه نباید در منبرها از قرآن غفلت شود، ابراز کرد: بیان کلام وحی در منابر موجب نورانیت و جذب مخاطب می‌شود.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه منبر و خطابه نباید دست پایین گرفته شود بلکه باید متناسب با تحولات و اقتضائات زمان از آن بهره برد، گفت: ضمن صیانت از جایگاه منبر، در جهت استفاده از ابزارهای نوین و پویایی و به روز کردن روش‌های تبلیغ نیز باید اقدام کرد، روش‌های مختلف تبلیغ در جایگاه خود مهم و با اهمیت هستند و هیچکدام را نمی‌توان جایگزین دیگری کرد.

وی با اشاره به تاریخ درخشان خراسان و مشهد در سخنوری و خطابه، اظهار کرد: سابقه تربیت خطیب در مشهد بسیار درخشان است به طوری که همواره مبلغ از مشهد به سایر نقاط می‌رفته است؛ باید این جایگاه احیا شود؛ بهترین مبلغان باید از مشهد و در مشهد باشند؛ آستان قدس رضوی نیز در جهت تربیت مبلغ و خطیب آمادگی همکاری با حوزه علمیه خراسان را دارد؛ حوزه علمیه باید رشته‌ها و مدرسه‌هایی را برای تربیت مبلغ راه اندازی کند.

در ابتدای این دیدار تعدادی از خطبای حرم مطهر و مشهد مقدس به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود پرداختند.