نیروگاه ۲۰۰ کیلوواتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با حضور معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از واحد اصفهان، نیروگاه ۲۰۰ کیلوواتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با حضور مجید مشکینی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی افتتاح شد.

مشکینی در مراسم افتتاح این نیروگاه گفت: دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با احداث یک نیروگاه ۲۰۰ کیلوواتی که به شبکه توزیع برق متصل است، گامی مهم در جهت توسعه انرژی‌های پاک برداشته است، این نیروگاه شامل ۸ ردیف پنل خورشیدی با مجموع ۳۶۰ پنل است که هر کدام از این پنل‌ها دارای ظرفیت ۵۵۰ وات هستند.

وی افزود: نیروگاه مذکور با بهره‌گیری از ۵ اینورتر ۵۰ کیلوواتی، برق تولیدی خود را به شبکه توزیع برق متصل می‌کند و توانایی تأمین برق معادل نیاز ۴۰ واحد مسکونی را دارد.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی، تاکید کرد: این اقدام در راستای توسعه انرژی‌های پاک و کم‌هزینه صورت گرفته و به دانشگاه کمک می‌کند تا در مسیر دانشگاهی اجتماعی و حل مساله حرکت کند.

مشکینی ادامه داد: این نیروگاه که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) احداث شده، به‌عنوان اولین نیروگاه خورشیدی در میان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور، بخشی از برنامه‌های توسعه انرژی پاک در کشور به شمار می‌رود. علاوه بر این، برآوردهای اولیه برای احداث نیروگاه‌های ۱۰ مگاواتی در سیرجان و کرمان در دست بررسی است که این طرح‌ها می‌توانند نقش مهمی در تولید انرژی پاک در کشور ایفا کنند.

وی تصریح کرد: دانشگاه آزاد از سال ۱۳۹۷ با تغییر رویکرد خود، به دنبال حل مسائل کشور به‌صورت عملیاتی است. هدف اصلی این است که آموزش‌های دانشگاه به سمت مهارت‌محوری سوق داده شود و دانش‌آموختگان بتوانند توانایی‌های خود را در جامعه به کار بگیرند.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری خاطرنشان کرد: ارتباط صنعت و دانشگاه همیشه مطرح بوده، اما اکنون این ارتباط به شیوه‌ای جدی‌تر و عملیاتی‌تر پیگیری می‌شود. دانشگاه آزاد اسلامی با ورود به مسائل مهم کشور از جمله انرژی، سلامت، امنیت غذایی، هوش مصنوعی و کشاورزی، تلاش دارد نقش خود را در توسعه فناوری و دانش ایفا کند.

مشکینی اضافه کرد: در بحث انرژی، اولین اقدام دانشگاه ورود به مناقصه یک نیروگاه ۴۰ مگاواتی بود. هرچند از نظر مشخصات فنی در جایگاه دوم قرار گرفتیم، اما از لحاظ قیمتی نتوانستیم رقابت کنیم. اما امروز شاهد افتتاح اولین نیروگاه انرژی پاک در دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان(خوراسگان) هستیم که به صورت رسمی آغاز به کار کرده است.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به اراضی و ساختمان‌های متعدد در سراسر کشور، برنامه‌ریزی‌هایی برای تولید انرژی پاک در دست اقدام دارد. تولید انرژی پاک، یک علم گسترده است که دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند نقش مهمی در توسعه آن ایفا کند، به ویژه در زمینه تولید سلول‌های خورشیدی و پنل‌های مربوطه.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: خوشبختانه تولید پنل‌های خورشیدی و در برخی نقاط تولید سلول‌های خورشیدی نیز شروع شده است. اگر دانشگاه آزاد اسلامی بتواند در این حوزه‌ها به رقابت علمی بپردازد، می‌تواند نقش مهمی در پیشبرد کشور در حوزه انرژی پاک داشته باشد.

مشکینی تاکید کرد: این اقدامات بخشی از وظایف ما بر اساس برنامه تحول و تعالی پنج‌ساله دانشگاه است، اگر دانشگاه این مسئولیت را پذیرفته، باید در چارچوب این برنامه حرکت کرده و اهداف خود را محقق کند.

وی در ادامه تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با داشتن رشته‌های مختلف مثل برق، مکانیک و الکترومکانیک می‌تواند به تدریج این گستره را توسعه دهد، تغییر ریل دانشگاه‌ها همواره با مقاومت‌هایی مواجه است، اما با زمان و تلاش می‌توان نتایج مثبت آن را مشاهده کرد.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: همان‌طور که در بخش کشاورزی توانستیم حدود ۵ درصد بذر کشور را تأمین کنیم، در سایر حوزه‌ها نیز می‌توانیم به موفقیت‌های بزرگ دست یابیم. این موفقیت‌ها باعث افزایش اعتماد به نفس و امید در اعضای هیئت علمی، دانشجویان و مسئولان دانشگاه می‌شود و می‌تواند چرخه‌های دیگری از پیشرفت را راه‌اندازی کند.

مشکینی افزود: امیدواریم این تلاش‌ها بتواند به توسعه کشور در حوزه‌های مختلف کمک کند و دانشگاه آزاد اسلامی همچنان در این مسیر پیشتاز باشد.