زنجان-مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت: اوقاف آمادگی احداث ۳ مگاوات نیروگاه خورشیدی در استان دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام مختار کرمی در نشست خبری اظهار کرد: در سال‌های اخیر تغییراتی در سازمان اوقاف ایجاد شد و بحث سرمایه‌گذاری مورد تاکید قرار گرفت و توجه ویژه‌ای به حوزه بهره‌وری موقوفات شد.

وی با اشاره به اینکه قبلاً اداره اوقاف بیشتر در حوزه اجاره‌داری موقوفات بر اساس قانون تلاش می‌کرد و این کار پیشرفتی حاصل نمی‌کرد، افزود: در حال حاضر سرمایه‌گذاری و ارتقای بهره‌وری مورد توجه است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان یادآور شد: ماهیت سازمان اوقاف اقتصادی است و برخلاف تصورات دستگاه فرهنگی نیست و اعتبار فرهنگی دریافت نمی‌کند.

۲۳۰ هکتار از زمین‌های وقفی زنجان برای نهضت ملی مسکن اختصاص یافت

وی با اشاره به اینکه در یک سال و نیم اخیر الحاق ۲۳۰ هکتار از زمین‌های وقفی به شهرها برای ساخت مسکن ملی اتفاق افتاد، عنوان کرد: ۲۲۰ هکتار از این زمین‌ها در شهر قیدار است و ۵۱۹ واحد در حال ساخت بوده و نزدیک ۶۰ درصد پیشرفت دارد.

کرمی سرمایه‌گذاری برای موقوفات و تعیین تکلیف زمین‌های وقفی را از مزایای این برنامه خواند و گفت: با توجه به اینکه شهر قیدار ۶ دانگ موقوفه است تدابیری اندیشیده شده که در زمین‌های وقفی ۶ هزار واحد ساخته شود و این افراد تا ابد مستاجر اوقاف خواهند بود.

وی به تاسیس نیروگاه‌های خورشیدی اشاره کرد و افزود: اداره اوقاف استان زنجان آمادگی دارد ۳ مگاوات نیروگاه خورشیدی در زمین‌های وقفی احداث کند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با اشاره به اینکه مجوز ۶۴ کیلووات نصب پنل‌های خورشیدی در پشت بام بقاع متبرکه اخذ شد، تصریح کرد: برای دریافت مجوزها با بروکراسی‌های اداری زیادی مواجه شدیم البته این کار نهایی شده است.

وی ادامه داد: طرح احداث نیروگاه خورشیدی در اراضی حسینیه اعظم زنجان و نیروگاه ۱.۵ مگاواتی در اراضی قیدار آماده شده و تا به تولید برق مورد نیاز استان کمک کند.

کرمی با بیان اینکه در بخش سرمایه‌گذاری، سال گذشته طرح کاشت درخت زیتون در آببر به مساحت ۵ هکتار در برنامه قرار داشت، اظهار کرد: آب و برق تامین و استخر احداث شده و ۴ میلیارد تومان اعتبار طرح است.

وی به اشاره به اینکه مسئولان میدان عرضه دام را مطرح کردند و ما از کمک برای خدمت به مردم و سرمایه‌گذاری از این طرح استقبال کرد، یادآور شد: این طرح برای ساماندهی میدان عرضه دام آماده افتتاح است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان ظرفیت اشتغال این طرح را بیش از ۲۰ نفر برشمرد و گفت: این سرمایه‌گذاری درآمد بیش از ۵۰۰ میلیون در ماه برای صرف در امور فرهنگی حسینیه به همراه دارد.