شهرکرد-رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شهرکرد گفت: مقاومت به معنای تحمل سختی، گرفتاری و دشواری است که یکی از مولفه‌های اساسی در رشد شخصیت فردی همچنین تعالی اجتماعی به شمار می‌آید.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین داوری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: مقاومت به معنای تحمل سختی، گرفتاری و دشواری است که یکی از مولفه‌های اساسی در رشد شخصیت فردی همچنین تعالی اجتماعی به شمار می‌آید.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شهرکرد افزود: مقاومت یا تاب‌آوری که در علم روانشناسی نیز به آن اشاره شده به این معنا است که افراد آنچه که به تعبیر قرآن کریم از توان و نیرو دارند به کار بگیرند تا در برابر مشکلات سر خم نکنند و به حرکت خود ادامه دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین داوری عنوان کرد: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِی کَبَدٍ * که ما انسان را به حقیقت در رنج و مشقت آفریدیم» اگر قرار است انسان از این کَبَدٍ و سختی عبور کند به یک مقاومت نیاز دارد زمانی که این مقاومت رخ داد و شخص موفق شد در کوران حوادث و سختی‌ها تسلیم نشود موضوع استقامت مطرح می‌شود.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شهرکرد اضافه کرد: استقامت یک مقاومت درونی است برای اینکه شخص ارزش‌های خویش را در جامعه گسترش دهد و به حدی از توانمندی برسد که نه تنها از سختی‌ها عبور کند بلکه بتواند از داشته‌های شخصیتی و معنوی خود محافظت کرده و آن‌ها را در جامعه بسط دهد.

وی با بیان اینکه قرآن کریم آثاری را برای مقاومت مطرح می‌کند، تصریح کرد: برای مثال خداوند متعال می‌فرماید «وَأَن لَوِ استَقاموا عَلَی الطَّریقَةِ لَأَسقَیناهُم ماءً غَدَقًا * و اگر آن‌ها در راه خود استقامت ورزند، با آب فراوان سیرابشان می‌کنیم» لذا یکی از آثار مقاومت، پیروزی و رسیدن به آرامش بعد از طوفان است و قطعاً خداوند متعال شخص را به لذت مقاومت و استقامتی که در طول سالیان طولانی داشته می‌رساند.

حجت‌الاسلام والمسلمین داوری یادآور شد: یکی دیگر از آثار روانی مقاومت رسیدن به خودباوری است درواقع شخصی که به درجه‌ای از مقاومت می‌رسد که خود را در برابر مشکلات و سختی‌ها مقاوم می‌بیند یک نوع روحیه خودباوری و توانمندی در خود احساس می‌کند لذا این شخص در موجهه با دیگر حوادث و مشکلات با یک اعتماد به نفس و خودباوری بالایی حرکت خواهد کرد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شهرکرد بیان کرد: یکی دیگر از آثار مقاومت که در آیات نورانی قرآن کریم نیز به آن اشاره شده است رسیدن به سعادت دنیا و آخرت است؛ خداوند متعال در قرآن کریم از زنان مومنه و مردان مومن بسیاری نام می‌برد که وقتی درمقابل سختی‌ها و مشکلات مقاومت کردند دنیا و آخرت آن‌ها به سعادت ختم شد.

وی افزود: در داستان حضرت موسی که ایشان چندین سال به عنوان چوپان درکنار حضرت شعیب زندگی می‌کند و از شهر و روستای خود دور است مشاهده می‌کنیم که حضرت موسی با مقاومت در برابر مشکلات درنهایت به عنوان یک پیامبر الهی معرفی می‌شود و قومی را به سوی مسیر الهی و سعادت سوق می‌دهد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شهرکرد با اشاره به اینکه در قرآن کریم از زنان مومنه نیز نام برده شده است، عنوان کرد: یکی از این زنان آسیه همسر فرعون است که بر مدار ایمان، توحید و خداپرستی خود مقاومت کرد و درنتیجه خداوند از وی در قرآن کریم به عنوان یکی از برترین زنان مومن نام برده است که تمامی این موارد از جمله آثار مقاومت محسوب می‌شوند.

وی اضافه کرد: در علم روانشناسی درمورد مقاومت از اصطلاح تاب‌آوری استفاده می‌شود که به معنای توانایی مقابله با شرایط دشوار و پاسخ انعطاف‌پذیر به فشارهای زندگی است، تاب‌آوری موجب می‌شود افراد قدرت پیدا کنند و از سختی‌ها و مشکلات به بهترین نحو گذر کنند بنابراین تاب‌آوری نوعی توانایی مواجه شدن با رویدادها و بحران‌ها همچنین توانایی بازگشت سریع به مرحله پیش از حوادث است.

حجت‌الاسلام والمسلمین داوری تصریح کرد: عوامل ممختلفی در میزان تاب آوری افراد تاثیر دارند که مهترین آن شیوه تربیتی والدین است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شهرکرد یادآور شد: یکی دیگر از مولفه‌های مهم در نهادینه شدن تاب‌آوری در وجود اشخاص شرایط جامعه است، جامعه‌ای که امروز در فلسطین، لبنان و غزه می‌بینیم، انسان‌هایی که با وجود مشکلات و مصائب استوار ایستاده‌اند و محیط اجتماعی حاکم بر این جوامع یکی از مولفه‌های اساسی در بحث تاب‌آوری است.

وی بیان کرد: خودآگاهی فرد نسبت به ویژگی‌ها، نقاط ضعف، احساسات و هیجانات خود از دیگر مولفه‌های مهم در بحث تاب‌آوری محسوب می‌شوند همچنین افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند، از حمایت‌های اجتماعی و خانوادگی برخوردار هستند و توانایی حل مسئله، برقراری رابطه موثر با نزدیکان، همدلی با افراد، صحبت کردن درمورد مشکلات و… را دارند از تاب‌آوری بالایی نیز برخودار هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین داوری با تاکید بر اینکه تاب‌آوری نتیجه یک فرآیند تربیتی و اجتماعی است، افزود: در دوران دفاع مقدس ۸ سال یک نبرد ناجوانمردانه به جمهوری اسلامی ایران تحمیل شد و این در شرایطی بود که انقلاب اسلامی به تازگی پیروز شده و قوای نظامی و انتظامی کشور ساماندهی نشده بود.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شهرکرد به همکاری بسیاری از کشورهای جهان با رژیم بعث عراق در حمله به ایران اشاره کرد و گفت: در چنین شرایطی کشور یا باید تسلیم این حمله ناجوانمردانه می‌شد و یا اینکه در ابتدا مقاومت و پس از آن استقامت می‌کرد یعنی به گسترش ارزش‌های جمهوری اسلامی و ارزش‌های دینی خود در سطح دنیا روی می‌آورد همان کاری که امروز کشور درحال انجام آن است.

وی ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی ایران رویکرد تسلیم در برابر دشمن را به هیچ عنوان نپذیرفت و جوانان قیور ایرانی از سرتاسر کشور پای دین و نظام اسلامی خود ایستادند و درنتیجه پس از ۸ سال مقاومت دشمن خبیث را مجبور به تسلیم در برابر اراده این ملت کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین داوری عنوان کرد: بعد از مقاومتی که جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس داشت برای گسترش ارزش‌ها، باورها، معرفی مفاهیم دفاع مقدس و به تعبیری صدور انقلاب مقدس خود به ملت‌های دیگر به استقامت پرداخت.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شهرکرد اضافه کرد: امروز که شاهد هستیم بسیاری از ملت‌ها و جوانان بیدار شده و در کشورهای مختلف مانند لبنان، فلسطین، اروپا، آمریکا و… دربرابر استکبار ایستاده‌اند ثمره استقامتی است که جمهوری اسلامی ایران در گسترش ارزش‌های الهی خود داشت درواقع این بیداری با تکیه به ارزش‌های الهی و انسانی نظام جمهوری اسلامی محقق شده است.

وی در پایان با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: ایشان در فرمایشات خود به این موضوع اشاره داشتند که «ما هرکجا مقاومت کردیم پیروز شدیم و هرجا این مقاومت را کنار گذاشتیم جز خسارت برای نظام جمهوری اسلامی ایران، مردم و انقلاب اسلامی دستاوردی نداشتیم».