شاهرود- یکی از مهمترین مطالبات مردم استان سمنان از دستگاه قضایی برخورد جدی با ترک فعل‌هایی است که در این استان صورت گرفته است.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها - محمد حسین عابدی: رئیس دستگاه قضایی مهمان مردم استان سمنان خواهد بود و این سفر که رسماً اعلام شده احتمالاً آخر همین هفته صورت خواهد گرفت این دست سفرها همواره برای رسانه ها از این بابت می تواند حائز اهمیت باشد که به مطالبات مردم از آن مسئول ارشد کشوری، بپردازند.

در آستانه سفر حجت الاسلام اژه ای به استان سمنان اما یک نکته حائز اهمیت است و آن هم برخورد با ترک فعل های صورت گرفته در استان در بخش های مختلف مانند آب، محیط زیست، سرمایه گذاری، حمل و نقل و زیرساخت ها، اقتصاد و … که سبب شده تا این استان در بخش های با چالش های جدی روبرو شود که به چند مورد از این دست اشاره می کنیم.

شاهوار و مطالبه مردم

شاهوار بیش از یک دهه قربانی تخلفات و البته ترک فعل‌هایی است که به آسیب‌های جدی بخش‌های مختلف به خصوص آب، خاک، منابع طبیعی و وحوش منجر شده است یکی از این ترک فعل ها در نامه ای به شماره ۹۷۷۱۱۳۴ اداره کل منابع طبیعی استان سمنان قید شده که در آن معدن به صورت غیرقانونی جاده ای به عرض ده متر و به طول بیش از هفت هزار و ۲۰۰ متر با تخریب و قطع درختان ممنوع القطع مبادرت کرده است.

در نامه ۹۸.۷.۹۵۳ همین اداره کل همچنین اعلام شده که معدن بوکسیت خاکبرداری و جابجایی خاک را به میزان ۲۲۵ هزار و ۳۰۰ مترمکعب انجام و به طبیعت خسارت زده است. از سوی دیگر در همین نامه عنوان شده که شرکت بوکسیت آلومینای جاجرم یک فقره سابقه تخلفبا موضوع تخریب به مساحت ۹۰۰ متر مربع را نیز داشته و مجدداً در این زمینه تخلف کرده است.

موضوع دیگر عدم استعلام از محیط زیست است که در نامه ۱۲۳۴۵۴۳۶ سازمان صمت استان سمنان خطاب به شرکت آلومینا تاکید شده که پیگیری و اخذ استعلام از اداره کل حفاظت از محیط زیست موضوع ماده ۲۴ قانون معادن می بایست صورت گیرد حال سوال اساسی اینجا است که آیا عدم تعطیلی کامل این معدن علیرغم تمام این اسناد و تخلفات خود یک ترک فعل نیست؟

فرودگاه‌های بی‌فایده

ترک فعال دیگری که مردم استان سمنان تقاضا دارند که مسئولان دستگاه قضایی حتی با مسببان آن برخورد کنند دو ظرفیت عظیم فرودگاه‌های بین‌المللی شهدای شاهرود و سمنان است، فرودگاه‌هایی که دارای مرزهوایی هستند و برای صادرات محصولات تولیدی استان در نظر گرفته شده اند اما تاکنون هیچ اقدامی برای صادرات هوایی از این فرودگاه‌ها صورت نگرفته است.

متاسفانه در سال‌های اخیر هرگاه مطالبه‌گران صحبت از فرودگاه کردند نمایندگان وقت و کنونی مجلس شورای اسلامی، مسئولان دولتی و دستگاه‌های اجرایی استان سمنان اعلام کرده‌اند که اگر مسافر باشد هواپیمای آن را تامین خواهند کرد در صورتی که کسی نمی‌گویند که اصلاً این فرودگاه‌ها با مرزهوایی چرا باید معطل مسافر بمانند و از آن‌ها در راستای صادرات محصولات استان استفاده نکرد؟

فقط در یک فقره باید گفت گردش مالی پسته دامغان سالانه هفت هزار میلیارد تومان است و در صورتی این محصولات می‌تواند با مرزهوایی به صورت تازه خوری صادر شود که دو فرودگاه دارای مرز هوایی در ۶۵ و ۹۰ کیلومتری دامغان وجود دارد اما یک کیلوگرم از محصول پسته دامغان تاکنون از این طریق صادر نشده است یعنی در عمل دو فرودگاه مرزهوایی برای مردم استان سمنان هیچ و تاکید می‌کنیم هیچ سودی نداشته است.

یوزپلنگ نگون بخت

ترک فعل دیگری که دستگاه قضایی می‌تواند به آن ورود کند مقوله یوزپلنگ آسیایی است، بیش از دو دهه است دلسوزان محیط زیست اعلام کرده اند که تصادفات جاده‌ای و سگ‌های گله عاملان کشتار این گونه نادر است که از آن در دنیا حتی ۲۰ قلاده هم وجود ندارد اما اقدام جدی برای خارج کردن گله های دام و سگ ها از زیستگاه یوزها صورت نمی گیرد.

از سوی دیگر بعد از دو دهه بالاخره فنس کشی محور میاندشت در حال اجرا است اما مشکل اینجا است که این فنس کشی بدون روگذرهایی که به شکل محیط پیرامون باشد و یوز بتواند برای یافتن طعمه و جفت گیری و حرکت بین زیستگاهی از آن تردد کند فایده ای ندارد زیرا یوز از قسمت پایین تر و یا بالاتر فنس ها عبور خواهد کرد و بازهم پای در جاده می گذارد.

فنس کشی کنونی بدون در نظر گرفتن کریدورهایی برای تردد این گونه ارزشمند تنها اتلاف منابع و انرژی است و فایده آن فقط این است که مسافران عبوری قدری هوشیار شوند که در آن منطقه سرعت خود را بکاهند حال سوال اساسی اینجا است که اگر یوزی از قسمت ابتدایی این فنس ها وارد جاده شود باید چطور از آن خارج شود؟

پساب و انرژی

فاضلاب و پساب در کنار انرژی خورشیدی ترک فعل های دیگری است که در دو دهه اخیر قصور واضح آن بر عهده مسئولان دولتی استان سمنان بوده است فاضلاب سمنان یک دهه معطل باقی مانده و در شاهرود و دامغان هم بعد از سال ها بالاخره بخشی از آن اجرایی شده است.

پساب از آن جهت برای استان سمنان اهمیت دارد که می تواند بخش مهمی از آب مورد نیاز صنایع و همچنین کشاورزی را تامین کند و در نتیجه می توانیم از سهم این دو بخش کاسته و بخش مهمی از آب نادر و با اهمیت استان را صرف شرب مردم کنیم.

طبق ماده ۵۰ قانون ششم توسعه، دولت مکلف است سهم نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک با اولویت سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی (داخلی و خارجی) با حداکثر استفاده از ظرفیت داخلی را تا پایان اجرای قانون برنامه به حداقل پنج‌درصد (۵%) ظرفیت برق کشور برساند. سوال ما از مسئولان استان سمنان این است که در زمینه انرژی خورشیدی تا پایان برنامه ششم چند درصد از برق مورد نیاز کل استان سمنان از نیروگاه های دامغان و سمنان تامین می شد؟

آلایندگی شدید

ترک فعل بعدی که در استان سمنان صورت گرفته آلایندگی شدید کارخانه های صنعتی به خصوص در غرب استان سمنان و بی توجهی مسئولان است در پائیز سال قبل، نیمی از روزها هوای سمنان و گرمسار و آرادان و دیگر نقاط صنعتی استان سمنان در حالت نیمه سالم و یا غیر سالم قرار داشت و اینکه تصور شود همه این آلودگی از تهران به غرب استان می رسد فرافکنی است زیرا بخش بزرگی از این آلودگی از کارخانه‌های مستقر در استان سمنان می آید.

تمرکز کارخانه‌ها در غرب استان و سهل‌انگاری مسئولان دولتی در الزام کردن کارخانه ها به رعایت مسائل محیط زیستی و همچنین مشکلات کارخانه‌ها در تامین فیلترهای عمدتاً خارجی تصفیه هوا و از سوی دیگر سهل‌گیری به کارخانه‌ها به بهانه حمایت از تولید سبب شده تا خطر بروز سرطان و مشکلات رویوی و تنفسی در بین مردم غرب استان تشدید شود.

عدم برخورد با واحدهای مختلف در حوزه آلاینده‌ها و واحدهایی که پساب‌های صنعتی و بعضاً اسیدی و خطرناک خود را در بیابان‌های سرخه و گرمسار رها می‌کنند مصداق ترک فعل است و می تواند سلامت مردم استان سمنان را خطر بیاندازد.

آبرسانی و اقدامات حیاتی

به گفته مردم سمنان عدم دقت نظر در اجرای طرح آبرسانی سمنان از طریق فینسک و انتقال آب کالپوش به شاهرود و همچنین طرح آب قطری از دیگر ترک فعل هایی است که باید مسئولان در قبال آن پاسخ دهند که علیرغم تمام مصوبات چرا این طرح‌ها انجام نمی‌شود.

موضوع بعدی اما آب گرمسار است برداشت آب از بالا دست سد نمرود در فیروزکوه و صرف آب گرانبهایی که مردم گرمسار از آن شرب می کنند، برای کشت محصولاتی مانند انار و توسعه باغات و برداشت غیرمجاز آبی که حق مردم استان سمنان است، از ترک فعل‌هایی واضحی است که مسئولان دستگاه قضایی باید به آن ورود جدی تری داشته باشند.

یکی دیگر از ترک فعل‌هایی که در استان سمنان می‌توان به آن اشاره قطعی برق صنایع و خانگی و کشاورزی است که علیرغم ورود به پائیز همچنان ادامه داشته و نارضایتی مردم را به دنبال دارد مردم استان این سوال را از مسئولان دارند که چرا باید این قطعی‌ها در استان رخ دهد در صورتی که در استان‌های همجوار چنین موضوعی دیده نمی‌شود.

قتلگاه‌های انسانی

جاده‌های استان سمنان سالانه قتلگاه صدها نفر است جاده نظامی و جاده فیروزکوه، محور سمنان- دامغان و همچنین محور طرود، جاده دامغان - جندق و به خصوص سه راهی مجن همگی قتلگاه هایی هستند که جان مردم بیگناه کشورمان را می‌گیرد و مسئولان با سهل انگاری‌هایی که دارند نمی‌توانند جلوی این موضوع را بگیرند.

نمونه بارز آن را می‌توان در سه راهی مجن دید طرحی که یک دهه است مسئولان درباره آن وعده می دهند و در همین یک دهه ده‌ها خانواده داغدار عزیزان شان شده است همچنین جاده طرود به بزرگترین قتلگاه مردم و مسافران عبوری بدل شده اما نه کسی در مجموعه راه و شهرسازی استعفا می‌دهد و نه مسئولیتی را قبول می‌کند و هر روز فقط آمار کشته ها بالاتر می‌رود.

ترک فعل‌های پرشمار دیگری هم در استان سمنان در حال رخ دادن است برای مثال ورود دام‌های غیرمجاز به جنگل‌های هیرکانی که هیچ اراده‌ای برای جلوگیری از آن نیست عدم ثبت جهانی بسطام که بزرگترین مانع آن هم درگیری بین اوقاف و میراث فرهنگی است، تخریب‌های گسترده معادن در میامی و… از دیگر ترک فعل‌ها هستند.

عدم اجرای تعهدات مالی در بسیاری از ارگان‌ها مانند معادن البرز شرقی، راه آهن شمالشرق (۱) اداره کل راهداری و … که هر هفته اقشاری را به تجمع وا می دارد و همین حالا یک هفته است که راهداران شاهرودی ها را به اداره کل راه و شهرسازی شرق استان کشانده، از این دست هستند که در فرصت کوتاه یک گزارش نمی توان به همه آنها پرداخت در نهایت باید دید که آیا در سفر رئیس قوه قضائیه می تواند سرآغازی بر برخورد با این ترک فعل های واضح باشد؟