اسپری بینی ابداعی محققان بیمارستان بریگام در برابر طیفی وسیعی از عفونت های تنفسی از جمله کووید ۱۹، آنفلوانزا، ویروس های سرماخوردگی معمولی و باکتری عامل ذات الریه محافظت ایجاد می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، «جفری کارپ» یکی از مولفان این تحقیق می گوید: همه گیری کووید ۱۹ به ما نشان داد پاتوژن های تنفسی در کوتاه مدت چه بلایی برسر انسان می آورد. این تهدید از بین نرفته است. نه تنها ما باید با شیوع فصلی آنفلوانزا مقابله کنیم، بلکه اکنون کووید ۱۹ نیز اضافه شده است.

هرچند واکسن ها می توانند شدت ابتلا به عفونت هایی مانند آنفلوانزا و کووید ۱۹ را کاهش دهند اما کاملا ایمن نیستند زیرا افراد واکسینه شده ممکن است دچار ویروس شوند و آن را گسترش دهند.

از آنجا که بسیاری از ویروس های تنفسی از طریق بینی وارد بدن می شوند، هنگامیکه فرد مبتلا نفس می کشد، عطسه یا سرفه می کند، قطراتی حاوی ویروس را می پراکند که ممکن است دیگر تنفس کنند. این پاتوژن ها به غشای بینی می چسبند و تکثیر می شوند.

تحقیق جدید اسپری بینی را بررسی کرد که برای محافظت از این ذرات ابداع شده است. این اسپری که به اختصار PCANS نام دارد، با استفاده از مواد تایید شده توسط سازمان غذا و دارو آمریکا تولید شده است.

محققان در این باره نوشته اند: ما با استفاده از این ترکیبات یک فرمول عاری از دارو برای مسدودسازی جرم ها به ۳ روش ابداع کردیم. PCANS یک شبکه ژل مانند به وجود می آورد که قطرات تنفسی را به دام می انداز، اجازه حرکت به جرم ها نمی دهد و به طور موثر آنها را خنثی می کند. به این ترتیب از عفونت جلوگیری می شود.

تحقیق پژوهشگران در محیط آزمایشگاهی انجام شده و اسپری مذکور هنوز روی انسان ها تست نشده است. درعوض محققان پس از ابداع اسپری توانایی آن برای به دام انداختن قطرات تنفسی را با استفاده از یک مدل از حفره بینی انسان که با چاپگر سه بعدی ساخته شده بود، ارزیابی کردند.

نتایج نشان داد اسپری مذکور در مقایسه با مخاط طبیعی بینی انسان، ۲ برابر قطرات تنفسی بیشتری را به دام می اندازد.

«جان جوزف» مولف اصلی پژوهش در این باره می گوید: PCANS نوعی ژل ایجاد می کند که قدرت مکانیکی آن ۱۰۰ برابر بیشتر است و یک مانع جامد به وجود می آورد که تقریبا ۱۰۰ درصد ویروس ها و باکتری های تحت آزمایش ما از جمله آنفلوانزا، کووید۱۹، RSV، آدنوویروس و غیره را خنثی می کند.